Kosár

A kosár jelenleg üres

Bejelentkezés &
Regisztráció

Jelenleg nincs belépve.

Válassza ki az oldal nyelvét

TERMÉKEINK

iPon FÓRUM

iPon Cikkek

A magánűrhajózás hajnalán

  • Dátum | 2012.05.27 08:01
  • Szerző | Jools
  • Csoport | EGYÉB

„Houston, úgy tűnik, hogy sikerült a farkánál fogva elcsípnünk egy Sárkányt!” (Don Pettit űrhajós, a Dragon űrhajó robotkarra csatlakoztatása után)

Amikor hat évvel ezelőtt a NASA bejelentette, hogy ‒ amennyiben lesz, aki felnőjön a feladathoz ‒ a magánszektor kezébe adja a Nemzetközi Űrállomás (ISS) ellátását, sokan teljes képtelenségnek tartották a terv megvalósulását. Aztán valóra vált az álom: a SpaceX Dragon nevű űrhajója május 25-én sikeres dokkolást hajtott végre, és az első magánűrhajó lett, amely csatlakozott az űrállomáshoz. Ezt a manővert mindeddig csak az Egyesült Államok, Oroszország, az Európai Űrügynökség és Japán űrhajói tudták végrehajtani.

A küldetés hangsúlyozottan tesztrepülés, semmiféle pótolhatatlan nem került a Dragon teherváltozatának fedélzetére, és a manőverek is jóval lassabban zajlottak a jövőbeli, rutinszerű küldetésekre jellemzőnél. A teszt még nem ért véget, a küldetés az űrhajó Földre való visszatéréséig tart, amelyre várhatóan május legvégén vagy június elején kerül sor, de a magánűrhajózás első és talán legjelentősebb mérföldköveként kétségkívül azt a pillanatot fogjuk felemlegetni a jövőben, amikor a kanadai gyártmányú robotkar sikeresen „elkapta” a Dragont.



Nagyon sok múlt a küldetés sikerén. Talán mondani sem kell, hogy milyen rengeteg pénz: a NASA 400 millió dollárt adott a SpaceX-nek a hordozórakéta és az űrkapszula kifejlesztésére, és a cég saját befektetői is több száz millióval járultak hozzá a sikerhez. A dolgok a jelek szerint jól mennek, így még ebben az évben életbe léphet a SpaceX 1,6 milliárdot érő szerződése, amely 12, a Nemzetközi Űrállomásra irányuló teherszállító küldetést foglal magába.

A pénznél azonban többről van szó. Az utolsó űrsikló tavalyi nyugdíjazásával az ISS építésében oroszlánrészt vállaló Egyesült Államoknak megszűnt bármilyen hazai lehetősége az űrállomásra való feljutásra. Kénytelenek voltak orosz, európai és japán partnereikre támaszkodni az utánpótlás kézbesítésében, személyszállításra pedig jelenleg kizárólag az oroszok Szojuz űrhajói használhatók. És partner ide vagy oda, mindezen szolgálatokért kemény pénzeket fizethet ki a NASA, csak az űrhajósok szállításáért évi 450 millió dollárt perkálnak le az oroszoknak. Az amerikai űrügynökség új, személyszállításra is alkalmas űrhajói pedig 2020 előtt biztosan nem lesznek kész. Ilyen paraméterek mellett már kevésbé meglepő, hogy milyen jelentős összegekkel támogatta a költségvetési gondokkal küszködő NASA az űrhajózásban részt venni kívánó magáncégeket. 



 

Hozzászólások

Nem vagy bejelentkezve, a hozzászóláshoz regisztrálj vagy lépj be!

Eddigi hozzászólások:

  • 5.
    2012. 05. 28. 12:37
    Mennyibe kerülne ez most, tudom már visznek fel turistákat is jó pénzért!
  • 4.
    2012. 05. 28. 12:31
    Én beérném azzal, hogy egy pillantást vethetnék a Holdról a Földre! Az egy pazar látvány lehet!! Csak már ott tartanánk..
  • 3.
    2012. 05. 27. 22:31
    Jobb lesz ha sietnek mert a marson akarok nyugdíjba vonulni!
  • 2.
    2012. 05. 27. 21:07
    Nem semmi. Ha így haladunk, még megérem az első űrbeli kolóniák létrejöttét is.
  • 1.
    2012. 05. 27. 08:21
    Nemsemmi...köszönjük a cikket!