Az izraeli Phinergy mérnökei bemutattak egy olyan akkumulátort, amely állítólag 3000 kilométeren át képes működtetni egy Citroën C1-et. Az általuk fejlesztett rendszer képességeit egy 1800 kilométeres tesztúttal demonstrálták, ez pedig háromszor akkora távolságot jelent, mint amennyire a jelenleg kereskedelmi forgalomban kapható akkuk képesek. Még pozitívabb, hogy az akku csak 100 kilogrammot nyom, vagyis ötödannyit, mint a Tesla Model S-ben található darab.
Az elmúlt évek fejlesztései elsősorban a lítiumion- és a lítium-levegő akkumulátorokról szóltak, a Phinergy mérnökei azonban más fémekkel, alumíniummal és cinkkel kísérleteznek fém-levegő akkuik megalkotásakor. A fejlesztéseket az Alcoa Canada nevű alumíniumgyártó céggel karöltve végzik, a most tesztelt rendszert például egy olyan kanadai telephelyen állították elő, amely szinte teljes mértékben hidroelektromos energiákra támaszkodva működik.
Az alumínium-levegő akkuk működésük során egy olyan levegő-elektródát használnak, amely képes kivonni a környező levegőből az oxigént. Vagyis a katód ez esetben nem egy folyékony vagy szilárd állagú, oxigént tároló anyag, és mivel folyamatosan kapja az utánpótlást, nem igényel újratöltést vagy cserét. Kialakításának köszönhetően egyúttal jóval könnyebb is a hagyományos akkuknál.
A most bemutatott rendszer egy porózus elektródát használ katódként, amely kis kiterjedéséhez képest nagy felülettel rendelkezik, így jelentős mennyiségű oxigént képes kiszűrni a levegőből. Az elektróda anyagában egy ezüst alapú katalizátor biztosítja, hogy a szén-dioxid ne zavarja meg annak működését. Ez utóbbi a fém-levegő akkumulátorok nagy problémája, mivel a katódhoz kapcsolódó szén-dioxid fokozatosan szénnel telíti a felületet, amely így nem lesz képes feladata megfelelő szintű ellátására.
Az alumínium-levegő akkukban a fém idővel alumínium-hidroxiddá alakul, használhatatlanná téve a rendszert, vagyis az ilyen akkuk nem tölthetők újra, hanem teljes cserére szorulnak. Nagy előny persze, hogy az elhasználódott akkumulátorokból aztán új akkuk gyárthatók le. Az ilyen rendszerű autókban tehát pár havonta le kell cserélni az akkut, a fejlesztők szerint azonban ez egy megfelelően ellátott szerelőhálózattal könnyedén megoldható. A Tesla mérnökei tavalyi bemutatójuk során 90 másodperc alatt hajtották végre egy, a most bemutatottnál jóval nehezebb akku cseréjét, vagyis a dolog várhatóan kevesebb időt vesz majd igénybe, mint egy átlagos tankolás.
A napokban tesztelt jármű érdekessége, hogy azt alumínium-levegő és lítiumion-akkumulátorral is ellátták. Az elgondolás az volt, hogy a rövid, városi utakon a lítiumion-akkura támaszkodik a rendszer, a másik akkumulátor pedig csak az 50 kilométernél hosszabb távokon lép működésbe, így hosszabb élettartamú lehet, mintha folyamatosan ezt használná a gépjármű.
A Phinergy, ahogy már említettük, más fém-levegő akkukkal is kísérletezik. Az általuk fejlesztett cink-levegő akkumulátor például rendkívül tartósnak tűnik, és több ezer órányi működés után is alig mutatja az elhasználódás jegyeit. Ennek gazdaságos gyártása, és tömeges előállítása azonban jelenleg még komoly akadályokba ütközik, a cég fejlesztői viszont bíznak abban, hogy csak idő kérdése, és megoldást találnak a problémákra.