A Facebook rengeteg különböző módon gyűjti a felhasználóktól a változatos adatokat, és ezt általában azért teszi a vállalat, hogy a saját szolgáltatásai direktebb módon tudják kiszolgálni a regisztráltakat. Ezúttal viszont egy olyan megoldást hozott létre Zuckerberg vállalata, amiből a felhasználók is konkrét hasznot húzhatnak, pénzt kereshetnek vele.
A Facebook Viewpoints nevű applikáció egy piackutató megoldásként lett felvezetve, ennek a keretében különböző kérdőíveket tölthetnek majd ki az emberek, és ezért jutalomban fognak részesülni. Változatos kérdések, feladatok lesznek majd a Viewpoints keretében felkínálhatóak, amiket ha teljesít, kitölt a fiók tulajdonosa, akkor egy bizonyos szint elérését követően pénzt kap a „munkájáért”.
Az új szolgáltatás elvileg alkalmas lesz arra, hogy külsős cégek is használják, kikérjék ezen keresztül a felhasználók véleményét, viszont a Facebook egyelőre csak a saját szolgáltatásainak a javítására szeretné használni. Kiemelte a cég a hivatalos közleményében, hogy a különböző kérdőívek, feladatok, kutatások révén szeretné tovább javítani a Facebookot, az Instagramot, a WhatsAppot, a Portált és az Oculust. Ezek a megoldások mind a Facebook irányítása alá tartoznak, és a vállalat szeretné elérni, hogy a közösség érdekeinek megfelelő fejlődhessenek ezek tovább.
Külön regisztrációt igényel a Facebook Viewpoint, de feltétele a használatának, hogy legyen az embernek rendes Facebook fiókja is. A belépést követően meghívót kapnak majd az érintettek különböző programokra, és ezeken keresztül lehet majd pontokat szerezni, amit pénzre lehet váltani. 1000 jutalompont összeszedését követően lehet beváltani a pontokat 5 dollárra, amit automatikusan ki fog utalni a Facebook az előzetesen megadott PayPal számlára.
Az első kérdőív, amit létrehozott a Facebook a Viewpointon belül, a digitális jólétről szól. Ebben olyan kérdések követik egymást, melyekből kirajzolódik, hogy miként használják az emberek a közösségi médiát, így például a Facebookot. És az itt összegyűjtött információkat a vállalat arra szeretné felhasználni, hogy csökkentse az embereket érő negatív hatásokat, és kiemelje az értékesnek tartott területeket. A felhasználói visszajelzések szerint egy 15 percet igénybe vevő, 83 kérdéses felmérés végén azonnal összeszedhető 1000 pont, tehát bezsebelhető 5 dollár.
A piackutatások során elképesztő mennyiségű adat keletkezik, és ezek témakörtől függően egészen változatosak lehetnek. A Facebook Viewpoints keretében érzékeny adatokat is kérhetnek a kérdőívek az emberektől. A vállalat pedig leszögezte, hogy nem célja a megadott információk tovább értékesítése, senkivel nem osztja ezeket meg, és egyáltalán nem teszi elérhetővé harmadik fél számára. Más kérdés, hogy a Facebook kapcsán az elmúlt több mint egy évben nagyon sok adatbiztonsági probléma merült fel, ez pedig néhány embernek biztosan kedvét szegi majd.
A Facebook Viewpoint egyelőre kizárólag az Egyesült Államokban működik, és 18 éves kortól lehet használni. Idővel más régiókba is eljut majd a szolgáltatás a vállalat elmondása szerint. Támogatott az iOS és az Android is. (Ehhez hasonló alkalmazással egyébként a Google is rendelkezik már egy ideje Google Opinion Rewards néven, és abban is jutalomban részesülnek az emberek, akik segítik a keresőóriás munkáját.)