Összezavarhatják biológiai óránkat a világító kijelzők

Kimutathatóan nehezebben megy az elalvás, és lerövidül az alvásidő, ha lefekvés előtt háttérvilágítással rendelkező képernyőn olvasunk.

Összezavarhatják biológiai óránkat a világító kijelzők

Újabb tanulmány erősítette meg, amit már több korábbi kutatás is jelzett: az tabletek háttérvilágítása megzavarja testünk biológiai óráját, és megnehezíti az elalvást. A Harvard kutatói egy 12 önkéntes részvételével végzett két hetes alvásvizsgálat alapján jutottak erre a következtetésre.

A résztvevők mindegyike 5 este iPaden olvasott szigorú, este 10 órára ütemezett lefekvési ideje előtt, 5 este pedig rendes, papírból készült könyvet vett a kezébe. A képernyőn történő olvasás után az önkénteseknek átlagosan 10 perccel hosszabb ideig tartott elaludni, és 10 perccel lerövidültek alvásuk REM-fázisai. A vértesztek megerősítették, hogy a képernyőn való olvasás következtében az alváshormonnak is nevezett melatonin szintje úgy alakult, mintha a szervezet cirkadián órája hirtelen másfél órás késésbe került volna.

Bár a résztvevők száma alacsony volt, és az ennyire művi környezetben végzett alváskísérleteket mindig erős kritikával kell kezelni, nem ez az első olyan eredmény, amely megerősíti, hogy a képernyők világítása megzavarja a szervezet ritmusát, és ha kis mértékben is, de lerövidíti az alvásidőt. Ezek a kis alváshiányok pedig a szakértők szerint hosszú távon akár komoly problémákhoz is vezethetnek, például növelik a cukorbetegség, az elhízás, a vérkeringési zavarok és a rák kialakulásának kockázatát.

Ahogy a kutatás vezetője, Charles Czeisler elmondta, az elektronikus kijelzők többségével valószínűleg az a probléma, hogy a fény közvetlenül az olvasó szemébe hatol, míg ha papíron vagy háttérvilágítás nélkül olvasunk, csak a felületről visszavert fénysugarakat érzékeljük. Tovább súlyosbítja a helyzetet, hogy a kijelzők fényük jelentős részét a kék tartományban sugározzák ki, amely minden más látható hullámhossznál erősebben gátolja a melatonin termelődését, megnehezítve az elalvást, és lerövidítve a REM-fázisokat (úgy látszik mégiscsak van értelme a csökkentett kék fény kibocsátással rendelkező kijelzőknek).

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward