Forza Motorsport 3: A benzingőz szerelme

Az első rész az Xbox hattyúdalának egyik legszebb emléke volt, míg a második egy összecsapott, de szórakoztató autós játék. Most viszont forradalom jön!

Forza Motorsport 3: A benzingőz szerelme

Oldal I.

Az autós játékok szerelmesei már időtlen idők óta várnak egy olyan címre, ami nem csak hogy ötvözi az arcade autóversenyek sebességélményét a valósághű szimulátorok fizikájával, de minden olyan közönség számára nyit, aki korábban elzárkózott a témától. Mindez azonban nagyon hosszú ideig csak ábránd maradt, és bár az Xboxra megjelent Forza Motorsport iránymutatónak tűnt, a később már Xbox 360-ra kiadott folytatás összecsapott és kiforratlan tálalása meglehetősen negatív benyomást keltett a kíváncsiskodókban. Akik persze a motorháztető alá pillantottak, látták a potenciált, de mindez az idei E3-ig kihasználatlan maradt, ugyanis a Forza 3 csak ott mutatkozott be. Akkor viszont robbant a bomba. A Turn 10 fejlesztése lenyűgözte a látogatókat, a grafikára pedig már sokan Gran Turismo 5 verőként aposztrofáltak. Most végre itt a játék, és a rengeteg ígérettel felvértezve a Microsoft gépe tényleg kimutatja oroszlánkörmeit.

Az igazság pillanata

Nem szoktam egyből a látvány taglalásával kezdeni a cikkeim, mert a grafikára csak mint másodlagos tényezőre tekintek csupán, ám a Forza 3 lemez behelyezését követően akarva-akaratlanul is szembesülünk azzal a vizuális szinttel, amit a játék nyújt, és mely mellett egyszerűen képtelenség elmenni szó nélkül. Az Xbox 360 immár egy négyéves masina, s a mai PC-khez képest nagyon elmaradott, de mindez a Turn 10 portékáján egyáltalán nem látszik meg, sőt. A Forza 3 jelenleg a legszebb létező autós játék. Igen, tudom... GT 5 Prologue... Nos, akik összehasonlították a két címet, azt mondják, hogy egy hangyányival még mindig a japán csoda felé billen a mérleg, de mivel annak még csak egy előzetes változata kapható, teljes játékként a Forza 3 a jelenlegi legjobban kinéző autós játék. Az autómodellek olyan perverz részletességgel jelennek meg a képernyőn, hogy a lámpák belső műanyagjának redői is fotorealisztikus kidolgozottságot kaptak, szóval aki még ennél is többet vár egy mezei Xbox 360-tól (egy olyan vasról beszélünk emberek, ami 50 ezer Forintba kerül), az jobb, ha befalazza magát a kétmilliót érő csúcsgépével és megy pár kört a Shiftben.

Amint felocsúdtunk a vizuális sokkból, jön a feketeleves: a játék nem egy, hanem két lemezből áll, melyek közül az egyiket fel kell telepítenünk. Persze a Forza 3 megvan a telepített tartalmak nélkül is, de így rengeteg autótól és pályától búcsút kell vegyünk, az meg már nem az igazi, ugyebár. Így tehát az Arcade gépek tulajdonosai jobban teszik, ha beszereznek egy merevlemezt az Xboxukhoz, s ha már ott vannak, nem árt egy nagyobb tárhely megvásárlása, lévén a játékhoz több DLC is várható lesz a jövőben (az első mindjárt decemberben, ami Ferrari új modelljét, a 458 Italiat tartalmazza majd). Amint felkúszik az install DVD (a másikat is érdemes feltenni, ha van hely), betölt a játék... azaz tölt... és még tölt... na mi lesz már...!? Ah, na végre... Szóval igen, a Forza 3 szeret tölteni, méghozzá sokat, úgyhogy aki nincs felkészülve a sokszor percekig forgó kis piros ikon látványára, az már most jobb, ha bekészíti a nyugtatót.

Oldal II.

Akit a benzin gőze...

Ha túltesszük magunkat a telepítés és a töltés fárasztó időhúzásán, szembesülünk a menü legfontosabb két pontjával. Az első a karriermód (a másodikról csak később lesz szó), ami gyakorlatilag a Forza 3 gerincét képezi. Érdekes, hogy ez nem jelent megkötést a szabad versenyre, vagyis ha nem csináltunk meg semmit, akkor is kipróbálhatunk egy rakás autót és pályát, de azok mégsem olyan beszippantó futamok, mint pályafutásunk állomásai. Minden egyes verseny a naptárunkban kap helyet, s így hetente kapunk egy-egy nagyobb megmérettetést, míg a hétköznapokban csak kisebb ligák futamait teljesítjük, időtöltés gyanánt. Ezen versenysorozatokat egyébként mi magunk választhatjuk ki három lehetőség közül, azaz ha elölről akarjuk kezdeni a karriert is lesz még újdonság, be nem fejezett kupa, satöbbi. A versenyek a megadott járműkategóriáknak megfelelően vehetőek fel, és bár a kocsik néha fejleszthetőek (jobb váltó, motor, ilyesmik), azért nem árt beruhűzni egy megfelelő verdára, mielőtt komolyan nekiindulunk, mert nem túl jó dolog a futam utolsó körében tépni a hajunkat a kocsi lassú tempója miatt Ugyan az első napokban volt egy bug, ami megengedte, hogy magasabb osztályú kocsikkal is indulhassunk a versenyeken, de ezt mára már kijavították.

Amiatt, hogy elszúrtunk egy kanyart, vagy hogy beelőztek minket, a Forza 3-ban már nem fogunk idegeskedni. Ennek oka, hogy a fejlesztők elhelyezték a játékban a visszatekerés lehetőségét, így ahogy a Gridben, itt is visszaforgathatjuk a számunkra végzetes másodperceket. A különbség csak annyi, hogy míg a Gridben meg volt szabva, hogy mennyit és mikor tekerhetünk vissza, addig ez itt teljesen a lelkiismeretünkön múlik. Ha úgy tetszik, teljes köröket visszamehetünk az időben! Sokan szidják a játékot ezért a lépésért, lévén így a legbénábbak is végigszenvedhetik a keményebb megmérettetéseket, de a Turn 10 pont ezt a célt akarta elérni. Egyedüli hátulütője annyi a visszatekerésnek, hogy az online ranglistákon mindig azok mögé kerülünk a használatával, akik nem éltek vele.

Aki játszott valaha autós játékkal, az tudja, hogy az AI egy sarkalatos pont az élvezetes versenyélmény elérése szempontjából. A nemrég tesztelt Shiftben az AI nagyon profi volt, itt meg egy kevéssel az alatt teljesít. Egyenes szakaszokban a kocsik nem nagyon helyezkednek, tesznek a pozíciójukra, míg kanyarokban nagyokat előznek és néha rémesen agresszíven tudnak viselkedni. Kilöknek, megpörgetnek, nekünk jönnek... mint egy roncsderbin! A dolog kellő kihívást nyújt, így még a profik is fognak szívni a hosszabb versenyek alatt, de szerencsére nem vettem észre, hogy csaltak volna, és ezért még a legdurvább húzásaikat is mosolyogva néztem el nekik. Külön poén, hogy az AI olykor direkt hibázik, hogy emberibb magatartást adjon az autók sofőrjeinek. Kicsúsznak, elvesztik az irányítást a kocsi fölött, ilyesmik. Ugyan lerí a dologról, hogy direkt van, de akkor is szívderítő látvány.

Oldal III.

Arcade vagy szimulátor?

A játék ezen aspektusáról eddig direkt nem írtam egy árva szót sem. Egyrészt azért nem, mert még nem volt rá szükség, másrészt pedig mert csak összekeverte volna a játékmenet struktúrájának bemutatását. A Forza 3 ugyanis akármennyire ígérték, messze sem szimulátor. Amolyan félszim, néha még annak is gyenge, de az autók viselkedése azért már elfogadható. A játék első futamakor beállítja nekünk az általa javasolt segítségeket, melyeket később mi át is variálhatunk. Igaz ugyan, hogy a legnehezebb beállítások mellett már a gumikopást is beszámítja a játék, de ennek ellenére a többi kocsit kilökni csaknem lehetetlen, és az ütközésekre is csak a szánalmas a megfelelő szó. Persze ez várható is volt. A konzolok sosem jártak kéz-a-kézben a hardcore szimulátorokkal, hisz a konzolvásárlók inkább szórakozni, mintsem dolgozni akarnak. Azt mindenesetre ajánlom, hogy aki lehúzott pár kört a Live for Speedben, vagy elaludt a GTR 2-n, nyugodtan húzza fel a nehézséget, mert lesz benne kihívás épp elég. Azok meg, akik sosem tudtak mit kezdeni az autós játékokkal, vegyék mindegyik beállítást a lehető legkönnyebbre, és máris olyan egyszerű dolguk lesz, mint a Mario Kartban. A fejlődésnek persze van jutalma, mert könnyebb fokozaton a versenyekért kevesebb pénz jár (A játékban a pénz neve magyarul ZS... Ne kérdezzék, kérem!), míg nehezített körülmények között nagyon sok a bónusz.

Van ám itt még egy dolog, amire ki kell térni. Fentebb említettem, hogy a menüben nem egy, hanem két nagyon fontos pont van, ám eddig csak a karriert fejtegettem. A második legfontosabb pillér az online játék és piactér, vagyis a Forza 3 közösségkovácsoló ereje. A játékmódok egytől-egyig remekek (a macskák kontra egér a legizgalmasabb, itt egy játékos próbál elmenekülni az őt összezúzni kívánó többitől), de mindez még így is eltörpül a piactértől, amin a saját magunk által készített festéseket és emblémákat bocsáthatjuk áruba. A dolog hatalmas élmény, egyes játékosok pedig egészen beteg dolgokat csináltak a játék látszólag primitív szerkesztője segítségével. Autókat adhatunk-vehetünk online, versenyekre hívhatjuk ki a többieket, vagy megbeszélhetjük élményeinket a hivatalos fórumokon... zseniális. Egyedüli negatívuma a dolognak, hogy ekkora tartalmat nem sokan fognak tényleg kihasználni, és így egy kemény magon kívül mások nem maradnak meg a Forza mellett pár hónapnál tovább - holott a fejlesztők célja szerintem épp az állandósítás lett volna.

Ha már tartalom, akkor a játék valamivel több, mint 400 autót és 100 pályát tartalmaz. Utóbbiak persze megadott helyszíneken zajlanak, így egy-egy terepre jut 6-7 szakasz, de a dolog így is beválik, és meglehetősen szórakoztató. Ugyan az időjárás nem túl változatos rajtuk (nincs eső, se hó, csak maximum ősz...), de a szemünk hamar megszokja a hangulatos háttereket, és emiatt az egész játékból egyfajta ünnepélyesség sugárzik ki. Nehéz ezt szavakba önteni, mert a Forza 3-at játszani kell ahhoz, hogy valaki megértse, mire gondolok. A lényeg, hogy hangulatos, méghozzá nagyon, és emiatt letehetetlen. "Csak még egy kört, na csak még egyet, na még ezt a versenyt letudom, és annyi..." Ismerős? Talán nem túlzok, ha azt mondom, hogy az NFS 5 óta nem kötött le ilyen sokáig autós játék.

Oldal IV.

Technikaóra

A grafikáról még írhatnék pár bekezdést, de mielőtt a Kedves Olvasó a monitorra köp, és odaveti, hogy "koszos fanboy", közlöm: ezúttal nem erről lesz szó. A fizika is legalább ilyen fontos, és bár már leszögeztem, hogy a Forza 3 nem szimulátor, a karambolokra még érdemes kiosztani pár keresetlen szót. Törnek, törnek azok a verdák, de... hát hogy is fogalmazzak... nem túl erélyes a dolog. Az autók alig hajlandóak horpadni, és még a legdurvább roncsolódásokat is kibírják, a tetejére borult, gumilabdaként pattogó Audinál pedig nincs nevetségesebb látvány. Néha elhagyják ugyan a lökhárítót, de... Kérdem én, miért kellett ez? Inkább bele se tették volna a törést, mert ez így nagyon mókás és komolytalan. Igen, rosszabb, mintha benne se lenne.

A hangok és a zenék nagyon jók, remekül illeszkednek a versenyhangulathoz. Az autók motorhangja gyönyörű, és ami a legjobb, minden apró mozdulat, váltás és súrlódás kihallható a megfelelő felszerelés tulajdonában. Akinek van egy 5.1-es hangszettje, garantált, hogy imádni fogja a Forza 3 lenyűgöző audio-orgiáját. Apró kiegészítés még, hogy a feliratok mind egy szálig magyarok, szóval az angolul nem beszélők is maradéktalanul élvezhetik a játékot.

Mit is mondhatnék még? A Turn 10 és a Microsoft közös gyermeke elrabolta szívemet-lelkemet, és minden áldott nap a tévé elé kényszerít. Az év eddigi - és valószínűleg maradandóan - legjobb autós játéka a Forza Motorsport 3, ami minden Xbox 360 tulajdonosnak kötelező darab. A tartalomra nem lehet egy szavunk sem (noha maximálisan kijátszani ezt se sokan fogják), a tálalásra még annál is kevesebb, és úgy összességében az egész játék beváltja hozzáfűzött reményeinket. Ilyenkor egyébként csak azt szoktam sajnálni, hogy PC-re egy hasonló kaliberű versenyjáték sem készül. Persze ki tudja, talán egyszer, mikor nem is számítunk rá...

               

                                                                     Ferrari DLC trailer - már csak néhány hét!

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward