Beszélő hátsó lámpát kaphatnak a jövő járművei

Az Intel és a Tajvani Nemzeti Egyetem szakemberei egy új technológia segítségével szeretnék biztonságosabbá tenni a közlekedést. Az eljárás főleg autókban kaphat helyet, de nincs kizárva, hogy motorokon is alkalmazzák majd.

Beszélő hátsó lámpát kaphatnak a jövő járművei

A "beszélő" hátsó lámpáknak köszönhetően az adott autós vagy motoros mögött haladók időben értesülhetnek arról, közlekedőtársuk éppen gyorsít-e, fékez-e, vagy kanyarodási szándékát jelzi-e, sőt, a koncepció keretén belül a rendszer még sebességadatot is továbbíthat a mögöttes forgalom résztvevői számára. A technológia sok esetben jól jöhet - például heves zivatar vagy hóvihar alkalmával, de akár sűrű ködben is hasznát lehetne venni, persze csak addig, amíg a látásviszonyok nem akadályozzák a hátsó lámpák és mögöttes forgalom érzékelőinek kommunikációját.

Az új kezdeményezés keretén belül, amely a Connected Vehicle Safety projekt nevet viseli, az Intel szakemberei és a Tajvani Nemzeti Egyetem kutatócsoportjának tagjai egymással együttműködve dolgozzák ki az új eljárás pontos technikai részleteit. A rendszer lényege abban rejlik, hogy az adott jármű hátsó lámpája fény alapú kommunikáció segítségével különböző információkat közöl a mögöttes forgalom résztvevőivel, amelyeket az adott jármű elejébe épített szenzor érzékel, majd ezeket a fedélzeti számítógép a sofőr által könnyedén értelmezhető formában jelenít meg.

A prototípus rendszer robogókban kapott helyet
A prototípus rendszer robogókban kapott helyet

Ennek értelmében akkor, ha az előttünk lévő autós vagy motoros fékez, a rendszer figyelmeztet minket, hogy már ne gyorsítsunk, hanem fékezzünk. Ugyanígy az előttünk haladó irányváltoztatási szándékáról is tájékoztat minket a rendszer - persze csak akkor, ha azt a delikvens az irányjelző segítségével azt előre jelzi. A koncepció keretén belül az adott jármű automatikusan is reagálhat az előtte lévő járművek mozgására: automatikusan lassíthat, illetve akár meg is állhat, ha a forgalmi helyzet indokolja.

A bemutató alkalmával két robogón lehetett megtekinteni a rendszer korai prototípusát, amelynek fejlesztése még javában zajlik. A bemutatóról egy videó is készült, íme:

A két robogó közül az elsőnek a hátsó lámpájába építve foglalt helyet az "adó", amely a jármű mozgásával kapcsolatos információkat közölt, méghozzá a hátsó világítás, illetve az irányjelzők fényének felhasználásával. A hátul elhelyezkedő robogó kormányába építve egy 120 fokos látószöggel rendelkező fotodióda lapult, amely a fényinformáció érzékeléséért felelt. A demó rendszer még kezdetleges és helyigényes, de a szakemberek szerint a kész rendszer vezérlőegysége már egy tenyérméretű megoldás lesz. A bemutatón használt okostelefon helyett a kész rendszer esetben már a fedélzeti számítógép kijelzőjén jelenhetnek meg a különböző információk, de azt sem tartjuk elképzelhetetlennek, hogy a kilométerórát tartalmazó műszeregység tájékoztatja majd a sofőrt egy extra LCD kijelzőn keresztül. Persze a fejlődést látva arra is lehet esély, hogy mire az eljárás elkészül, az autókban már LCD kijelzőn megjelenített műszeregységek lesznek.

Az ötlet egyébként átgondolt és jelenlegi állapotában is érdekesnek tűnik. Az érzékelővel felszerelt járművek esetében a rendszer a fényjel-erőssége alapján dönti majd el, melyik fényforrás van a legközelebb, a különböző fényjel-források pedig a hátsó lámpa villogási frekvenciájának modulációjával különülhetnek egymástól, így egyszerre több közlekedő mozgásának "követésére" is lehetőség lesz. A koncepció segítségével az adatok internetkapcsolattal rendelkező járművek esetén akár a felhőbe is elküldhetőek lesznek, így a közlekedők már akár indulás előtt képet kaphatnak az adott térség éppen aktuális forgalmi helyzetéről, így hatékonyabban megtervezhetik útvonalukat a problémás szakaszok kikerülésével.

A koncepció összességében érdekes, viszont a technológia fejlesztése most is gőzerővel zajlik, így a közeljövőben szinte biztosan nem találkozhatunk vele a mindennapokban.

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward