A Sony-tól való rettegés miatt született meg az Xbox

Rögös út vezetett a megjelenéshez, de sikerrel jártak.

A Sony-tól való rettegés miatt született meg az Xbox

A Microsoft videojátékos térnyerései már nem hangzanak annyira idegennek, mint a kétezres évek előtt, hiszen akkoriban a Microsoft nem is nagyon akart több lenni, mint egy Windows vagy egy Office fejlesztő cég. A Bloomberg viszont utánajárt annak, hogy mi is történhetett az első Xbox gép megalkotásakor. Több egykori fejest is megkerestek egy interjú erejéig, amiből számtalan nagyon érdekes dologra derült fény.

A Microsoft akkortájt kezdett nagyon paranoiddá válni a Sony térnyerése miatt és erre Seamus Blackley (az első Xbox egyik tervezője, egykori DirectX mérnök) szerint az is rájátszott, hogy a PlayStation 2 bejelentésekor az a hír járta, hogy Linux támogatással fog érkezni és egy PC rivális lesz. Ráadásul a Sony úgy reklámozta a PS2-őt, mint ami „újra fogja definiálni a számítógépes világot” és mivel a Microsoft alapból is féltette tőlük a pozícióját, így ezt a kijelentést már nyílt provokációnak érezték.

Rick Thompson, az első Xbox főnök szerint „A Sony eldöntötte, hogy megmutatja a jövő háztartását PC nélkül. Amit a Sony mutatott számunkra az három vagy négy PlayStation volt minden otthonban számítógépek nélkül. Ilyet te egyszerűen nem mondhatsz Steve Ballmernek. Azt az embert a védekezés vezérli. A Windowsos srácok pedig azt mondták, ez így nem oké." Blackley ezért gondolkodni kezdett: a PlayStation játékokat PC-n csinálják. Miért ne készíthetnének ők is egy konzolt, ami lényegében egy átalakított PC Windows-szal?

A konzol ötlete tehát hamar felvetődött, Bill Gates is beállt a dolog mögé, így megkezdték a munkálatokat. A DirectX csapatból jöttek többen, hogy elkészítsék a gépet és eredetileg Windows Entertainment System nevet akarták adni neki, amit Midway kódnéven futtattak házon belül.

Ed Fries, a házon belüli játékok egykori fejese szerint a DirectX csapat tanácsolta neki a DirectX Box nevet, rövidebben pedig az Xboxot. Ez pedig később mindenki számára nyerő név lett.

Ám elég sok problémával is szembe kellett nézniük. Robbie Bach, az Xbox második fejese szerint nagy gyomros volt számukra, amikor az Electronic Arts azt mondta nekik, hogy megpróbálhatják megcsinálni, de nem fogják támogatni, egyszerűen azért, mert tudták, ha túlárazva adják a gépet és azon akarnak nyerészkedni, akkor sose fog annyi elkelni belőle, hogy megérje nekik rá fejleszteni.

Éppen ezért el kellett határozniuk, hogy változásokat eszközölnek. Nnem egy nyílt PC-s Windowst, hanem egy zárt konzolt készítenek, amihez speciális szoftvereket kell írniuk.

Viszont ezt az ötletet el kellett adniuk Bill Gates-nek. A cuccaikat is összepakolták, ha távozniuk kellene a cégtől. Félelmük nem volt alaptalan, J Allard (ügyvezető igazgató) és Thompson ment be Gates-hez, aki így írta le az eseményeket: "Szó szerint, de tényleg, törülközőkre lett volna szükségünk, hogy letöröljük az arcukról Bill nyálát, mert annyit kiabált és ordítozott velünk. De Bill már csak ilyen. Nagyon, de nagyon ideges tud lenni, ha félrevezetik”. Fél óra múlva viszont már azzal távozhattak, hogy Gates tisztázta, megértette a szituációt, folytathatják a dolgot.

Steve Ballmer is elgondolkodott. Azt a kérdést tette fel magának, hogy a játékosok kötelező piacnak számítanak? De aztán átfogalmazta magában, hogy nekik a nappalikra van szükségük, és ehhez az út a játékosokon keresztül vezet.

Robbie Bach szerint egy megbeszélésre Bill Gates dühösen viharzott be és rengeteg szitokszó elhangzása között az volt a gondja, hogy elcseszik a Windows rendszert, és ez egy személyes sértés azzal szemben, amiért annyit küzdött. Mindenkire kiabált, senkit nem hagyott szóhoz jutni. Ballmer viszont hagyta, hogy kidühöngje magát, hiszen bár friss vezérigazgató volt, tudta, hogy ez a döntés nem Bill-é, hanem az övé. Ballmer nehezen élte meg azokat a napokat, mert pont azon a héten vesztette el az apját rákban és ez volt az első komoly döntése is, ami rá várt a cégnél.

Egy másik meetingen felmerült, hogy akkor hagyják abba az egészet, de mi lesz akkor a Sony-val? Számítógépnek hívják a konzoljukat és bizony a nappalikat veszik célba. Ekkor viszont Bill is meggondolta magát: azt mondta, hogy muszáj megcsinálniuk a gépet és ezzel mindenki egyetértett. Egy hónappal később már be is mutatták az Xboxot a GDC-n.

Nem volt más hátra, mint megszerezni maguknak a kiadókat. A Sega éppen akkor vesztette el az Electronic Arts támogatását, ami újabb szög lett a Dreamcast koporsójában.

Thompson meglátogatta az EA-t, hogy beszélgessen velük. Értetlenül fogadták, hogy ki ő és hogy honnan jött. Mondta, hogy a konzolrészlegről, mire azt a választ kapta, hogy azt se tudják a Microsoftnál mi fán terem egy konzol.

Többször is emlékeztették a Microsoftot, hogy ők kitalálhatnak nem működő projekteket, de az EA-nél nincs olyan, hogy elrontják a szoftvereket, mert akkor vége a dalnak. A Microsoft több kiadót is megkeresett és próbálták eladni a platformban lévő lehetőségeket több-kevesebb sikerrel. Nagy fegyvertény volt a kezükben az, hogy ez egy PC-s architectúrára épülő hardver, vagyis könnyű volt rá fejleszteni.

Thompson egyik meetingje a Konami vezetőjével volt, aki híres volt az iszákosságáról és erre figyelmeztették is őt. Egy tolmács kellett nekik a megbeszéléshez, mert egy kukkot nem tudott a Konamis vezető angolul, végül hajnali négyig szinte csak ittak. A másnap reggeli meetingre csak a vezető érkezett meg tolmács nélkül és csak annyit mondott, benne van a dologban.

Voltak felvásárlási tervek is. Az első ötlet az EA megszerzése volt, de ők hamar elhajtották őket. Ezután jött a Nintendo, ahol több órás meetingen keresztül semmi mást nem csináltak, mint rajtuk röhögtek. Nagyon kellemetlen volt a Microsoft számára a megbeszélés.

Meg akarták még venni a Square-t és a Midway Gamest is, de senki nem állt kötélnek.

A legjobb üzlet végül egyértelműen a Bungie volt. A jövőbeli játékukat, a Halo-t a visszatérő Steve Jobs mutatta be a Macworld-ön 1999-ben. Ez nagyon megtetszett a Microsoftnak, el akarták hozni a konzoljukra. Sokan viszont szkeptikusak voltak, mert az FPS játékok nem számítottak soha sikeresnek konzolokon. Később pedig ez lett a Microsoft húzócíme és a világ egyik legjobb videojáték startja.

Végül a gép indulásakor a Microsoft 2001-ben megmutatta, hogy nem egyszerűen lemásolták a PlayStationt, hanem nyitottak egy új piac felé. A Halo pedig döntő szerepet játszott abban, hogy sokan azt érezhessék, mennyivel is jobb Xbox-osnak lenni.

A játék és a konzol együtt hamar 10 millió példányban elkelt, viszont pár hónappal a rajt után látták, hogy milliárd dolláros veszteség az egész piac. Senki nem tudta kiszámolni, pontosan mennyit is buknak a gépeken és a marketingen, de azt látták, hogy hatalmas összeg. Ballmerék viszont nem estek pánikba, mert tudták, hogy a játékpiac meghódítása szempontjából jó döntést hoztak.

20 évvel később pedig még mindig kiáll a Microsoft a márka mellett és felfoghatatlan összegeket fektet bele..

Neked ajánljuk

Kiemelt
{{ voucherAdditionalProduct.originalPrice|formatPrice }} Ft
Ajándékutalvány
-{{ product.discountDiff|formatPriceWithCode }}
{{ discountPercent(product) }}
Új
Teszteltük
{{ product.commentCount }}
0% THM
{{ product.displayName }}
csak b2b
nem elérhető
{{ product.originalPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.grossPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.grossPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.displayName }}

Tesztek

{{ i }}
{{ totalTranslation }}
Sorrend

Szólj hozzá!

A komment írásához előbb jelentkezz be!
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mondd el, mit gondolsz a cikkről.

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap