A mélytengeri kommunikációs kábelek az elmúlt időszakban elég sűrűn estek különböző teherhajók horgonyainak áldozatául, legyen szó „balesetről”, vagy balesetnek álcázott szabotázsakcióról, éppen ezért számos iparági szereplő döntött úgy, ideje megerősíteni az infrastruktúrát új mélytengeri kábelek lefektetésével, miközben a NATO a kritikus fontosságú infrastruktúra szigorúbb felügyeletéről döntött. A mélytengeri kommunikációs kábelek manapság egyre inkább célponttá válhatnak és a veszély a jövőben csak még tovább fokozódhat, ezért mindenképpen meg kell hozni a szükséges óvintézkedéseket és gondoskodni kell az alternatív adatútvonalak biztosításáról is.
A Google és a Meta egyaránt indított egy-egy mélytengeri kommunikációs kábelekkel kapcsolatos projektet, amelyek pont a fentebb említett veszélyre adnak választ, de úgy tűnik, a Vörös-tenger térségére eső műveleteket el kellett halasztaniuk, túlságosan veszélyes a terület. A friss fejleményről éppen nemrégiben számolt be a Bloomberg csapata, azt viszont egyelőre nem tudták meg, mikor folytatódhatnak a projektek.
A halasztás mind a Meta 2Africa névre keresztelt mélytengeri kommunikációs kábelét, mind pedig a Google Blue-Raman névre keresztelt projektjét érinti, azon belül is azokat a szakaszokat, amelyek a Vörös-tenger térségében futnak, ahol korábban már többször is támadás érte a meglévő mélytengeri kábel-infrastruktúra különböző vezetékeit. Ezen a szakaszon már most is csúcsra van járatva a kapacitás és fennáll a veszélye, hogy újabb támadások történnek, amelyek késleltetés-növekedést, illetve ideiglenes szolgáltatás-kieséseket is okozhatnak.
A Vörös-tenger térségében futó mélytengeri kommunikációs kábelek a globális internetes adatforgalomnak mintegy ötödét, azaz 20% körüli részét szolgálják ki, de a térségben zajló konfliktus miatt eléggé bizonytalanná vált a helyzet, a kábelek sérülésétől kell tartani. Szeptember elején már két mélytengeri kommunikációs kábel elszenvedett némi sérülést, név szerint az IMEWE, illetve a SEA-ME-WE-4, méghozzá Jeddah térségében. Akkoriban a Microsoft megerősítette, a kábelek sérülése miatt megnövekedett a késleltetés az Európa és Dél-Ázsia között húzódó kapcsolatok esetében, a Kentik adatai pedig azt is megmutatták, hogyan kerülte meg a forgalom Afrikát. Ez az esemény a jövőben bármikor megismétlődhet, ezzel lassítva vagy akadályozva a kommunikációt, ezért mindenképpen muszáj plusz kapacitást lefektetni, ahogy arra lehetőség van.
A Meta 2Africa projektje, ami közel 45 000 kilométer hosszú kábel-infrastruktúrából áll majd, a jelek szerint még mindig folyamatban van, csak úgy, ahogy a Google Blue-Raman projektje is, amit úgy terveztek meg, hogy az megkerülje Egyiptom zsúfolt folyosóját úgy, hogy Európát és Indiát Izraelen és Jordánián keresztül köti össze, de ennek a vezetékszakasznak továbbra is a konfliktusövezetekhez közeli tenger alatti szakaszokon kell csatlakoznia, ami jelenleg nem kivitelezhető. A Bloomberg szerint az efféle munkát most egyik cég sem vállalja, ugyanis mind a hajókra, mind azok legénységére nézve kockázatokat rejt egy efféle projekt.
A szeptemberi incidens után hetekig tartott a kábelek kijavítása, közben az üzemeltetők magasabb biztosítási díjakról számoltak be és problémát okozott az is, hogy nagyon kevés hajóskapitány vállalta, hogy részt vesznek a helyreállítási folyamatokban. Az Egyesült Királyság Parlamentje egy friss jelentésben, ami a tenger alatti telekommunikációs kábelek ellenállóképességéről szól, kifejezetten figyelmeztetett arra, hogy a Vörös-tenger kiemelt kockázatot jelent a tenger alatti infrastruktúra számára, mivel mind geopolitikailag, mind pedig javíthatóság terén bizonytalan a helyzet, egy-egy esetleges meghibásodást nehezebb elhárítani.
A kábelek sérülésével az Európa és Ázsia közötti kommunikáció alternatív útvonalakra irányítható, ez viszont a késleltetés növekedésével járhat és a másodlagos útvonalak leterhelését is eredményezi, ami nem egy optimális helyzet. A szeptemberi sérülések alkalmával jelentős késleltetés-növekedés mutatkozott és több szolgáltatás is kiesett némi időre, legyen szó konzumerpiaci vagy éppen üzleti szolgáltatásokról. Ahhoz, hogy az efféle kieséseket új rendszerek szolgálatba állítása nélkül át lehessen hidalni, alternatív útvonalakat kell bevetni, ami érezhető lassulást okoz és az alternatív útvonalra terelt extra forgalom az adott térség szolgáltatásait is lassíthatja, ezért mindenképpen kezdeni kell valamit a helyzettel, méghozzá viszonylag hamar.
A projekteket egyelőre még nem fújták le, csak elhalasztották a munkálatokat, amelyek majd csak akkor kezdődhetnek meg ténylegesen, ha ezt a geopolitikai helyzet vagy egy esetleges megállapodás lehetővé teszi.