Trösztellenes per elé nézhet az Apple?

Az elmúlt pár nap az Apple és az Adobe csatájától volt hangos, amelyben mindkét fél elmondta véleményét a másikról, majd ennek eredményeként az Adobe inkább feladta a harcot és inkább a Google oldalán kezdett új együttműködésbe, így az iPhone és az iPad FlashPlayer támogatásáról nyugodtan le is mondhatunk.

Trösztellenes per elé nézhet az Apple?

Az elmúlt pár nap az Apple és az Adobe csatájától volt hangos, amelyben mindkét fél elmondta véleményét a másikról, majd ennek eredményeként az Adobe inkább feladta a harcot és a Google oldalán kezdett új együttműködésbe, így az iPhone és az iPad FlashPlayer támogatásáról nyugodtan le is mondhatunk.

Most úgy tűnik, hogy nem csak az Adobe sérelmezi az iPhone SDK szabályzatában megjelent igen csak furcsa kikötéseket, amelyek szerint csak Objective-C, C, C++ vagy JavaScript nyelven lehet alkalmazásokat írni iPhone OS-re, a programnyelvek közötti fordítók és egyéb kompatibilitási rétegek használat pedig szigorúan tilos. A szabályozásnak köszönhetően gyakorlatilag csak az Apple saját fejlesztőeszközeivel lehet alkalmazásokat készíteni iPhone OS-re, az Adobe CS5 szoftvercsomagjában található Package for iPhone és a Novel Mono Touch megoldások így kiszorulnak az alkalmazható eszközök listájáról.

Az Adobe ezt a gyarkolatot nem tartja üzletileg korrekt magatartásnak, de úgy tűnik, hogy ezzel nincs egyedül, ugyanis már az FTC (Szövetségi Kereskedelmi Bizottság) és az amerikai Igazságügyi Minisztérium is vizsgálódik az ügyben. A két szervezet egyelőre azzal kapcsolatban próbál dűlőre jutni, hogy pontosan melyikük hatáskörébe tartozik a kérdés (hiába, a bürökrácia útvesztői).

A furcsa alkalmazásfejlesztéssel kapcsolatos szabályzat mellett egyéb téren is vannak gondok. Az Apple iAD néven saját megoldással lépett be a reklámpiacra, amely megtiltja a fejlesztőknek, hogy olyan kódrészletet szúrjanak be a reklám forráskódjába, amely az adott készülék adatait harmadik fél számára továbbítja, illetve elérhetővé teszi. Ez azért kényes kérdés, mert a különböző reklámszolgáltatással foglalkozó vállalatoknak bizonyos adatokra szükségük van, hogy az adott reklámkampány sikerességéről, illetve a célközönségről megbizonyosodhassanak (beállított nyelv, tartózkodás helye), valamint különböző statisztikát készíthessenek.

Hogy az ügyből végül mi lesz, az egyelőre rejtély. Egyes vélemények szerint az Apple túl kicsi szereplője az okostelefon-piacnak ahhoz, hogy erőfölénnyel való visszaéléssel vádolhassák, mivel nem egyeduralkodó az említett szegmensben. Mások úgy vélik, hogy a gyártó némi magyarázkodással, esetleg az iPhone SDK szabályzatának módosításával könnyedén kibújhat a büntetés alól.

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward