Shop menü

TOVÁBB FOLYTATÓDIK A DRÁMA A THE SINKING CITY KÖRÜL, A KIADÓ ÁLLÍTÓLAG FELTÖRT PÉLDÁNYT RAKOTT FEL STEAMRE

Egészen elképesztő vádak röpködnek a fejlesztő és a kiadó között.
Vaffler Dániel
Vaffler Dániel
Tovább folytatódik a dráma a The Sinking City körül, a kiadó állítólag feltört példányt rakott fel Steamre

Tavaly az ukrán Frogwares bejelentette, hogy leveszi a The Sinking City című, Lovecraft által inspirált játékát a Steamről és más fontosabb online boltokból, miután jogi csörte alakult ki a kiadóval. A fejlesztő szerint ugyanis a kiadó megsértette a licencekre vonatkozó megállapodásokat.

Valójában az ügy még pár hónappal korábban kezdődött, amikor is a "nézeteltérések" miatt a Frogwares szerződést bontott a kiadó Naconnal, azonban a kiadó még ezt követően is részesült a bevételek után, így a Frogwaresnek nem volt más választása, mint hogy levegye az áruházakból a The Sinking City-t. A Frogwares jelenleg azt állítja, hogy a Nacon körülbelül 1 millió euróval tartozik neki jutalékok formájában.

A stúdió beszámolója szerint a történet egészen 2017-ig nyúlik vissza, amikor már a The Sinking City már két éve fejlesztés alatt állt. Ekkor kapcsolódott be a Nacon (ami akkor még Big Ben Interactive néven futott), és pénzzel szállt be a fejlesztésbe, cserébe pedig megkapta a jogot, hogy Steamen, Epic Store-on, PS4-en és Xbox One-on értékesítse a játékot. Azonban a szellemi tulajdon a készítőknél maradt, és a bevételek után a Frogwaresnek járulékot kellett volna kapnia.

A Frogwares most azt állítja, hogy a Nacon már a fejlesztés közben is rendszeresen hónapokkal később fizetett, holott mindent időre teljesítettek, és a játék is elkészült időben. Innen aztán egy még furcsább dolog következik: miután a Nacon megvette a francia Cyanide-ot, arra kötelezte a Frogwarest, hogy adja át nekik a The Sinking City forráskódját. Ezt a stúdió visszautasította, amit követően az állításuk szerint négy hónapig egyáltalán nem láttak pénzt a kiadótól.

Az igazi problémák azonban 2019 júniusában kezdődtek, amikor a The Sinking City megjelent. A Frogwares szerint a Nacon ekkor döntött úgy, hogy töröl minden korábbi teljesített mérföldkövet, és nem ad részesedést a bevételek után a fejlesztőnek. "Visszamenőlegesen mondták azt egy már megjelent játékról, hogy nem készült el időre, ami szerintünk elfogadhatatlan. Itt kezdődtek a jogi csaták" - közölte a stúdió.

Ezt követően még történt egy-két fordulat, míg végül a Frogwares szerződést bontott a Naconnal, amiről azonban most kimondta a bíróság, hogy ezt nem jogszerűen tette meg, és vissza kell állítani az eredeti állapotot, amíg végleges bírósági döntés nem születik.

Így tehát a múlt héten visszakerült Steamre a The Sinking City, azonban ezt követően maga a fejlesztő buzdította arra a népet, hogy azt ne vásárolják meg, szerintük ugyanis ez nem az a verzió, amit a stúdió jóváhagyott. Később hozzátették, hogy a Nacon tulajdonképpen a játék egy kalózverzióját crackelte meg, és azt tette fel a Steamre a Frogwares közreműködése nélkül. A kiadó viszont azt mondja, hogy a Frogwares továbbra sem hajlandó leszállítani nekik egy frissített master verziót.

A technikai háttér némileg bonyolult, de nagyjából az a lényeg, hogy a Frogwares szerint a Nacon tapasztalt programozókat állított rá a dologra, akik az Unreal Engine-ben kiiktatták a titkosítást egy belsős használatra szánt kód segítségével, majd módosítottak bizonyos fájlokon, és újrafordították a játékot. A Frogwares elmondása alapján ezt azzal tudják bizonyítani, hogy a steames verzión kipróbálták a saját titkosítási kódjukat és működött, ennek a megváltoztatásával tehát már nem bajlódott a Nacon.

A Frogwares azt állítja, hogy azt is bizonyítani tudják, hogy a Nacon miként szerezte meg ezt a kulcsot, de erről publikusan nem beszélnek, hanem a bíróságnak adták át az információkat.

A fejlesztők azt mondták, hogy nem hibáztatják a Steamet, ők ugyanis nem tudhatják egy-egy build eredetét. A Naconnal szemben azonban nem voltak ilyen finomak, amikor közölték, hogy a kiadó láthatóan mindent megtesz a saját érdekében, még illegális cselekményektől sem riad vissza, ezzel pedig megkerülték a bírói döntést és félrevezették a partnereiket.

"A hosszútávú károkkal is foglalkoznunk kell. A Nacon kicsomagolta az adatainkat, ellopta a forráskódunkat és felhasználta azt. A Nacon akár egy új verziót is tud készíteni a The Sinking Cityből a mi assetjeink felhasználásával, és újra el tudja adni, vagy használni tudja a tartalmainkat és eszközeinket. Mindezt egységesen kell kezelnünk, és követjük majd a leginkább megfelelő jogi utat" - közölte a Frogwares.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére