Az Apple Arcade az Apple Store exkluzív mobilos címeit tartalmazó részlege, melyeket a játékosok csak és kizárólag előfizetés útján játszhatnak.
Sokan úgy gondolhatják, hogy ez a fajta exkluzív kapcsolat jól tejelhet a fejlesztőknek, emellett pedig az Apple is nyer az üzleten, ám úgy tűnik, hogy a fejlesztők jóléte már nem számít nagyon a világ egyik legnagyobb telefongyártójának számára. A Mobilegamer.biz hozta le, hogy több nevét elhallgatni kívánó fejlesztőcsapat számolt be nekik arról, hogy mennyire nem kifizetődő az Apple Arcade programban részt venni, illetve a Vision Pro-ra fejleszteni.
Míg a program indulásakor a fejlesztők valóban jól jártak, az Apple partnerként kezelte őket, mára az egész inkább egy rémálom, ami akár egy stúdió végét is jelentheti.
Az Apple Arcade ugyanis exkluzív jogokat ad az Apple-nek, vagyis ha egy fejlesztőcég csinál egy játékot és az Apple Arcade kínálatában megjelenik, akkor az már máshol nem árusítható. Ezzel nincs semmi gond, ha az Apple rendesen fizet, ám több fejlesztőstúdió szerint is az Apple nem egyszerűen heteket, de akár több, mint fél évet is csúszni szokott a fizetésekkel. Ez azt jelenti, hogy a fejlesztő fél évig nem kap semmilyen bevételt az amúgy elkészült, kiadott és emberek által játszott játékából, miközben fizetniük kell az alkalmazottakat, hogy fedezni tudják a következő cím kiadását.
Az üzleti tervet rendesen megborítja tehát ez a fajta késés, az indie fejlesztőstúdiók könnyen csődbe is mehetnek így.
Ha valaki a pénzéhez jut, akkor általában jobban jár, mintha csak kiadta volna a játékát, ám a fejlesztőknek ezért sokszor meg kell küzdeniük. Az Apple heteket, vagy akár hónapokat is képes ülni egy-egy érdeklődő levelen, bármilyen válasz vagy érdemi információ nélkül, ez pedig érthető módon nem egy egészséges partneri kapcsolat alapja.
A fejlesztők szerint az Apple-nek nincs már semmi víziója az Apple Arcade-dal kapcsolatban, senki nem tud náluk sem semmit, hogy mi és mikor fog történni. Ha valamikor sikerül egy meetinget kicsikarniuk, akkor az érintett Apple munkatársak fele el se megy, a másik fele pedig azt se tudja, hogy miről van szó. A probléma viszont ezzel az, hogy a fejlesztőknek a szerződésük szerint joguk van tanácsot kérni technikai és üzleti szempontokból is, ezekre mégse tud az Apple-nél senki se válaszolni.
A Vision Pro hasonló problémákkal küzd. A fejlesztők nem kapnak semmilyen támpontot ahhoz, hogy miként működik az eszköz, emiatt rémálom rá fejleszteni. „A technikai támogatása borzasztó, a legrosszabb, amilyet bárhol is láttam eddig” - nyilatkozta az egyik fejlesztő, míg a másik szerint „Az Apple Vision Pro-ra fejleszteni olyan, mintha visszamennénk 10 évet az időben, mert a meghirdetett teljesítménye és az ára ellenére ez nem egy játékra készült gép. Nehéz bármilyen komplex játékot működésre bírni a platformon.”
A fejlesztők azt is nehezményezik, hogy csak az új játékok vannak promotálva a platformon, a régiek már nem. Ez azért is elkeserítő számukra, mert sokszor jelentős frissítésekkel próbálják a saját címüket javítani és tartalmasabbá tenni, ám ezzel az Apple nem foglalkozik, ezekről a tartalmi bővítésekről senki nem tud. A többi platform általában előtérbe helyezi azokat a fejlesztőket, akik frissítik a játékaikat, ám az Apple nem ezek közé tartozik.
Az Apple ráadásul hajlamos olyan túlzásokba esni, ami már a nevetséges kategória. Az egyik fejlesztő arról számolt be, hogy az Apple 1000 darab screenshotot kért be tőlük, hogy bizonyítsák, minden képernyőn és minden nyelven jól olvashatók a szövegek a programban. „Az én csapatam úgy volt vele: nincs az a kibaszott isten, hogy ezt mi megcsináljuk.”
Többen úgy érzik, hogy a játékfejlesztők az Apple számára a szükséges gonosz, ami csak arra kell az IT-óriásnak, hogy az amúgy népszerű játékokon keresztül pénzt termeljen, de valójában a hátuk közepére se kívánnák ezt maguknak. A fejlesztőknek viszont mindent meg kell tenniük, hogy a gigaóriás kegyeit elnyerjék, csak azért, hogy egy kis alamizsnáért cserébe az Apple kitoljon velük.