Shop menü

SZINTE TELJESEN ELÉGETT A SAMSUNG PROFITJA, 14 ÉVE NEM VOLT ILYEN ROSSZ A HELYZET

Évtizedes mélypontra került a vállalat, ami szinte csak annak köszönhető, hogy a memóriapiac meglehetősen rosszul alakult az utóbbi időben.
Szécsi Dániel
Szécsi Dániel
Szinte teljesen elégett a Samsung profitja, 14 éve nem volt ilyen rossz a helyzet

A Samsung az elmúlt években sokszor tudott rekord negyedéveket villantani, ami többnyire a chipgyártásnak, azon belül is a memória ágazatnak volt köszönhető. Most pedig azt láthatjuk, hogy miért baj az, ha egy cég egyetlen pillérre építve növekedik nagy sebességgel, ugyanis a memória piac kedvezőtlen alakulása miatt kénytelen volt lassítani.

63,75 billió won (47,6 milliárd dollár) lett a Samsung idei első negyedéves bevétele, ami 18 százalékkal elmarad az egy évvel korábbi forgalomtól. Ez már önmagában egy hatalmas visszaesés, de a vállalat előre figyelmeztetett is, hogy ezzel számolni kell. Az előrejelzések 63,9 billió wonra számítottak, de ezt nem tudta elérni a Samsung. Nagyon rosszul áll most a Samsung szénája, de lényegében egy tervezett lépésnek köszönhetően lett ez a negyedév ennyire rossz.

Ami az igazán súlyos a cég mostani pénzügyi beszámolójában, hogy a profi szinte teljesen elégett. A 2010-es évet megelőzően volt utoljára annyira kicsi a cég nyeresége, mint most. 640 milliárd won lett a cég működési nyeresége, ami mindössze 478,55 millió dollárt jelent a mostani árfolyamokon számolva. Egy évvel ezelőtt még 14,12 billió wonról (kb. 10,5 milliárd dollár) beszélhettünk ezen a ponton.

Több mint 95 százalékos mértékben zuhant vissza a nyereség, azt kár is lenne számolni, hogy alakult a haszonkulcs.

Megszokhattuk az elmúlt években, hogy a Samsung hatalmas profitokat realizál a memóriapiacon, de most egy pillanat alatt megfordult a helyzet, és rekord veszteséget tudott elkönyvelni. Tavaly ilyenkor 8,45 billió won volt a cég profitja csak a chipgyártás terén, most azonban a memóriabiznisz „bedőlése” miatt 4,58 billió won (kb. 3,4 milliárd dollár) veszteségről számolt be a cég.

Galéria megnyitása

A memóriapiacon túltermelés alakult ki, nemcsak a Samsung, hanem más gyártók részéről is. Ebből eredően jelentős készletek halmozódtak fel, és a cégeknek nyomott árakon kellett egymásra licitálni, hogy szabadulni tudjanak a komponensektől. Ez természetesen a gyártóknak nem jó, éppen ezért a Samsung úgy döntött, hogy radikálisabb lépéseket tesz, hogy az árak gyorsabban vissza tudjanak állni. Nagyon lecsökkentettet a termelést, hogy visszaálljon az egyensúly, de ez azt eredményezte, hogy oda lett a profit.

Hosszasan beszélt a Samsung arról, hogy mire számítanak a következő időszakban, de a lényeg nekünk az, hogy innentől már arra számít, hogy lassan, de újra elindul a növekedés. A memóriaárak elkezdhetnek helyreállni minden területen. A kereslet és a kínálat újra korrelálni fog, ha minden a cég várakozásainak megfelelően alakul. Ahhoz viszont, hogy újra szárnyalni tudjon a chipgyártás, az is szükséges lesz, hogy az emberek újra megnyissák a pénztárcáikat, és felpörögjön a PC, valamint a mobilpiac.

A Samsung az okostelefonokkal egyébként a körülményekhez képest most jól tudott sáfárkodni. A Galaxy S23 sokkal jobban fogyott, mint a Galaxy S22 egy évvel ezelőtt, a teljes bevétel 22 százalékkal nőtt 30,72 billió wonra negyedéves összevetésben, éves szinten pedig stagnált, miközben a darabszám egyébként csökkent. 13%-kal kevesebb Galaxy modell talált gazdára, mint 2022 első negyedévében. Állítólag különösen keresett volt a Galaxy S23 Ultra, ami jót tett a bruttó bevételnek és a profitnak is, ami egyébként 3,94 billió won lett, és ez sokat segített abban, hogy nyereséges maradjon a cég.

Galéria megnyitása

A Samsung Display nem ment különösebben nagyot, de nyereségesen üzemelt. 780 milliárd won profitot tudott termelni 6,61 billió wonos forgalom mellett, ami azért arányaiban nem túl jó, de az SDC-nél ez nem szokatlan. A szórakoztató elektronikai és más eszközök értékesítésével 14,08 billió wonos bevételt hozott össze, de itt sem lett túl nagy profit, mindössze 190 milliárd won maradt a kasszában a negyedév végén ezen a részlegen.

Különösen nehezen indul a Samsung számára a 2023-as év, de arra számítanak a dél-koreaiak, hogy az áprilistól júniusig tartó időszak már jobb lesz. Most lehet a mélyponton, és részben olyan stratégiai döntések miatt alakult így ez a három hónapos időszak, amik segítenek majd a gyorsabb helyre rázódásban.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére