"Szerencsére nem pazaroltunk pénzt a VR-ra" - mondja a Take-Two vezetője

A frissítések egyszerűvé válása és a koronavírus miatti karantén alapjaiban változtatta meg az iparágat.

"Szerencsére nem pazaroltunk pénzt a VR-ra" - mondja a Take-Two vezetője

Strauss Zelnick, a Take-Two vezérigazgatója viszonylag ritkán beszél a közönséghez, azonban akkor jellemzően elsüt néhány olyan kemény mondatot, amit ritkán hallani más szórakoztatóipari vállalat vezetőjétől. Ezúttal is több, meglepően őszintének tűnő gondolatot közölt Zelnick, kezdve például azzal, hogy mi volt a lassan elmúló jelenlegi konzolgeneráció legnagyobb tanulsága.

"A legnagyobb változást az elmúlt hét évben az hozta, hogy folyamatos evolúcióval (vagy revolúcióval) elmozdult az iparág onnan, hogy megcsinál valamit, azt kiadja, az embereknek tetszik vagy nem tetszik, aztán pár hónap múlva továbbáll a következő projektre" - kezdte.

Mivel most már nagyon könnyedén tudnak frissítéseket kiadni, az iparág célja inkább az, hogy hosszabb ideig lekösse a vásárlókat. Mint rámutatott, a Grand Theft Auto V-öt eredetileg néhány évre szóló termékként tervezték, de most már hét éve töretlenül zakatol, ebben az évben pedig újra pénzügyi rekordot döntenek majd a GTA Online-nak köszönhetően.

"A másik tanulságot a járvány hozta el nekünk. Korábban a méretei ellenére sokan úgy látták a játékipart, mint a szórakoztatóipar egyfajta kiegészítőjét. Most már azonban rájöttek az emberek, hogy ez a szórakoztatóipar zászlóvivője, a legfontosabb szórakoztatóipari üzletág. A legnagyobb, a leggyorsabban növekvő, és nagyon széles közönség számára vonzó" - fejtette ki.

Szerinte ez utóbbiban az is közrejátszott, hogy nagyon sokan rájöttek végre: egy játékban nem csak a grafika lehet kiváló vagy a történet kiemelkedő, nem csak a játékmenetet lehet élvezni, hanem igenis kiváló közösségi élményeket nyújthat, és közben kapcsolatban maradhatunk a barátainkkal. Zelnick kitért arra is, hogy miért látunk a játékiparban annyiféle kísérletezést az üzleti modellekkel kapcsolatban, legyen 60-70 dolláros játékokról, free-to-play anyagokról, mikrotranzakciókról és társairól:

"Nos, a filmeket már kitaláltuk az 1920-30-as években, és azóta nem sokat változtak. A technológia változott, a speciális effektek változtak, de maga a film nem igazán. 90 percestől 2 óráig terjednek, 1936 óta színesek is, van bennük zene, emberek beszélnek benne, és néha speciális effekteket látunk. Azonban az egyetlen igazi innováció a színes film megjelenése volt. A 3D semmit nem számított, a speciális effekteket pedig inkább extrának tekintem, nem innovációnak" - kezdte majd rátért a tévézésre:

"A tévésorozatok sem sokat változtak. Fél órásak vagy egy órásak, reklámokkal 22 vagy 44 percesek. De még a kábeltévé, vagy az olyan dolgok ellenére is, mint a Netflix, az Amazon vagy az Apple piacra lépése, maga a forma többé-kevésbé változatlan. Ez nem kritika, szerintem ez a fajta lineáris, nem interaktív médium ezt teszi lehetővé" - folytatta. Ehhez a százéves örökséghez képest az interaktív szórakoztatóipar még nagyon fiatal, mindössze 35 éves, és még nagyon messze van a csúcstól.

Galéria megnyitása

Streamelés és új platformok. Jót tesz az iparnak?

Az elmondása alapján Zelnick nem szeret rögtön felülni a hájp-vonatra, mert rendszeresen jönnek új őrületek a játékiparban, amik egy része nagyon hamar el is hal.

"Évekig nagyon ment a VR sztárolása, de engem nem igazán nyűgözött le a dolog. Ennek eredményeként szerencsére nem pazaroltunk pénzt rá."

Most éppen a felhős játékstreamelés indult be nagyon, mint például a Google Stadia. Zelnick szerint elsőre nagyon jól hangzik az a fajta okfejtés, hogy a 130-140 millió konzollal szemben van a világon 2 milliárd PC, meg telefon, meg tablet, és ha ezekre mind el lehetne juttatni a felhőn keresztül ugyanazt a játékot, akkor hússzor nagyobb lenne a piac. Vagy mégsem?

"Természetesen ennek semmi értelme. Mert az ezt jelentené, hogy rengeteg ember van, akit ugyan nagyon érdekelnek a játékok, de mégsem volt hajlandó venni egy konzolt. Persze, biztos akadnak ilyenek, de akiket annyira érdekelnek a játékok, hogy hajlandóak 60-70 dollárért megvenni egy új címet, akkor elég nehezen hiszem el, hogy nem hajlandóak 250 dollárért megvenni egy konzolt."

Zelnick rámutat arra is, hogy ez az egész még mindig a technológiától függ: hiába van valakinek ott a telefonja, amire tudna streamelni, ha éppen nincs a környéken elég gyors mobilinternet. Éppen ezért a vezérigazgató úgy véli, hogy ez az egész felhős dolog nem fogja alapvetően átalakítani a játékipart: "135 milliót adtunk el a Grand Theft Auto V-ből, és 32 milliót a Red Dead Redemption 2-ből. Bárcsak azt mondhatnám, hogy hamarosan ezeket a számokat megduplázzuk vagy megháromszorozzuk a felhős platformoknak köszönhetően, de nem igazán látom, hogy ez bekövetkezne" - tette hozzá.

Azzal kapcsolatban, hogy miért pont az NBA 2K-nál döntöttek úgy, hogy a next-gen változat árát felemelik 60-ról 70 dollárra, Zelnick azt válaszolta, hogy közel 15 éve nem emeltek árat az AAA-kategóriában, menet közben viszont 200 - 300 százalékot nőttek a produkciós költségek. "Persze senkit nem érdekel, hogy milyen áron állítod elő a terméked, de az is megváltozott, hogy egy vásárló mit tud kezdeni a termékkel. Sokkal bővebb játékot adunk, mint tíz évvel ezelőtt tehettük volna, a különböző online pénzköltési lehetőségek pedig teljesen opcionálisak".

Körülhatárolható a minőség fogalma?

Azzal kapcsolatban, hogy a Take-Two célja láthatóan az, hogy semmilyen bevételt ne hagyjon az asztalon, Zelnick meglepően válaszolt:

"Tudom, hogy ez valószínűtlenül fog hangzani, de az elsődleges célunk nem a nyereség maximalizálása. Szerencsére a bevételeink rendben vannak. A célunk inkább az, hogy a legjobb szórakoztatóipari élményeket nyújtsuk a Földön. A cég célja, hogy legkreatívabb, leginnovatívabb, és a leghatékonyabb szórakoztatóipari cég legyen, és ebbe nem csak az interaktív műfajokat értem bele. Sokat haladtunk ebbe az irányba, de még hosszú út vár ránk, mielőtt hátba veregethetjük saját magunkat" - kezdte okfejtését a témában.

Hogy ennek mi a titka? Zelnick szerint a minőség, amit ugyan nagyon könnyű mondani, de nehezebb pontosan definiálni, még nehezebb meg is valósítani. Azonban érdekes módon szerinte nem nehéz rendszerbe foglalni.

Példának azt hozta fel, amikor a saját befektetési vállalatával, a ZMC-vel megvásároltak egy küszködő japán zenekiadót. Zelnick ugyan zenélt gyerekkorában, de a zeneiparhoz nem túlzottan értett. Először is meghallgatott minden számot, ami a kiadó neve alatt megjelent, és ugyan nem tud japánul, de az így is egyértelmű volt számára, hogy a zenék borzalmasak. Onnantól kezdve két direktívát adott ki: csökkenteni kell a költségeket, és csak kiváló minőségű előadókkal szabad foglalkozni. Elmondása alapján egy éven belül két csúcskategóriás sztárt sikerült leszerződtetniük, mert a kiadó újra a minőségről és nem a mennyiségről lett híres.

Galéria megnyitása

Milyen lesz a következő konzolgeneráció?

Zelnick szerint mint a Sony, mind a Microsoft nagyon agresszívan közelíti meg az új konzolok idei rajtját. Ők persze továbbra is jól együttműködnek majd mindkét féllel, és minél sikeresebbek, a Take-Two számára annál jobb a helyzet.

"Hagyományosan vannak olyan részei a világnak, ahol a Sony jobb pozícióban van. A Microsoft nagyon keményen dolgozik rajta, hogy ez most ne így legyen, de szerintem ez Ázsiában nagy kihívást jelent majd, ahol a Sony uralkodik. De tippem szerint a Microsoft jól fog teljesíteni."

A vezérigazgató szerint a Sony különösen a tartalmakkal kapcsolatban keményít be, és a marketinget is nagyon meg fogják nyomni. Hagyományosan mindig is arra támaszkodtak, hogy a tartalmi oldalon előnyben van a PlayStation. "A Microsoft is hasonlóval próbálkozik, ezért is vettek meg egy rakás stúdiót. Sok dolog van már a birtokukban és az irányításuk alatt. Valószínűleg még tovább mennek majd ezen az úton, elvégre belefér nekik" - tette hozzá.

Hogy mi a helyzet az olyan szolgáltatásokkal, mint például az Xbox Game Pass? Zelnick azt mondja, tudomása van olyan csúcskategóriás címekről, amik nem lesznek elérhetőek előfizetés útján, és ezek pont azok a címek, amikért az ember megvesz bizonyos platformokat. "A legnagyobb címek rendkívül értékesek, a Take-Two legnagyobb címei pedig valójában a legértékesebbek az iparban. Mi rendelkezünk a legjobb sikerességi aránnyal, a mi címeink teljesítenek a legjobban, és nagyon megválogatjuk majd, hogy milyen üzleti modellt szeretnénk kipróbálni" - zárta gondolatait.

Neked ajánljuk

Kiemelt
{{ voucherAdditionalProduct.originalPrice|formatPrice }} Ft
Ajándékutalvány
-{{ product.discountDiff|formatPriceWithCode }}
{{ discountPercent(product) }}
Új
Teszteltük
{{ product.commentCount }}
{{ product.displayName }}
csak b2b
nem elérhető
{{ product.originalPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.grossPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.grossPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.displayName }}

Tesztek

{{ i }}
{{ totalTranslation }}
Sorrend

Szólj hozzá!

A komment írásához előbb jelentkezz be!
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mondd el, mit gondolsz a cikkről.

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap