Samsung: új rendszerchip gépjárművek számára

Az Exynos Auto V9 a jövőben érkező Audikban már biztosan helyet kap, és más gyártók is lecsaphatnak majd rá.

Samsung: új rendszerchip gépjárművek számára

A Samsung sokféle rendszerchipet fejleszt, és egy ideje már olyan megoldásokon is dolgozik, amiket a modern gépjárművekbe szán. Az automotív ágazatnak a legfrissebb termékről számolhatunk most be, ami a jelek szerint eléggé jól sikerülhetett, ugyanis egy fontos szereplőt már meg is csípett vele a Samsung az Audi személyében (akinek egyébként már jelenleg is szállít OLED paneleket).

Galéria megnyitása
A világ első kamerás visszapillantója az Audi e-tronban, ehhez a Samsung szállítja a belső panelt

Az Exynos Auto V9 néven érkező megoldás elsődleges feladata az autókon belül található infotainment rendszer kiszolgálása lesz. Ez azt jelenti, hogy ennek a lapkának kell majd kezelnie a fedélzeti számítógépet, ami az információkat szállítja a vezető számára, és ezzel párhuzamosan gondoskodik az utasok szórakoztatásáról is. Ennek megfelelően az új Exynos egy nagy teljesítményű egység lett a Samsungtól. A központi processzort például nyolc Cortex-A76 mag alkotja, melyek állítólag egyenrangúak lesznek, és mindannyian 2,1 GHz-es frekvencián üzemelhetnek teljes terhelés esetén. A grafikus feladatok felelőse szintén az ARM-tól származik majd, Mali-G76 integrált GPU-val kell itt számolni, amiről azt nem sikerült kideríteni egyelőre, hogy mennyi magból fog állni. Azt viszont elárult a Samsung, hogy érdekes módon három elszeparált IGP fog itt dolgozni annak érdekében, hogy az egyes grafikus felületek zavartalanul üzemeljenek. Ez azt jelenti, hogy külön-külön GPU felel majd a műszerfal, a középkonzol és a fejtámlákba épített felületekért.

Galéria megnyitása

A Samsung elmondása alapján található egy neurális feldolgozó egység (NPU) is az Exynos Auto V9-ben. Ennek a feladata lesz majd az arc-, a hang- és a gesztusfelismerés működtetése, de idővel valószínűleg ennél szélesebb felhasználási körben lesz munkára fogva. Arról nem szólt a fáma, hogy az NPU milyen teljesítményt tud felmutatni. A prémium hangzás biztosításáról a HiFi 4 audió DSP próbál majd a lehetőségeihez mérten gondoskodni, ez elvileg élénk és élethű hangzást nyújthat, de ehhez persze megfelelő minőségű hangszórókra is szükség lesz. A memóriavezérlőről azt lehet tudni, hogy nemcsak az LPDDR4, hanem már az érkező LPDDR5 memóriamodulok bevetését is támogatni fogja, szóval ilyen téren eléggé rugalmasnak ígérkezik. Ez a Samsung első olyan megoldása, ami megfelel már az Automotive Safety Integrity Level-B (ASIL-B) szabványnak, ez pedig annak köszönhető, hogy található benne egy elszigetelt mag a biztonságos üzem valós idejű garantálása érdekében.

Mivel a járművekben sokszor már egy sor különböző kijelző található, a tervezők úgy alkották meg az Exynos Auto V9-et, hogy egyszerre akár hat megjelenítőt is képes legyen vezérelni, és ezeken amennyiben a szükség úgy hozza, különböző információkat jelenítsen meg. A kamerákkal is bőkezűen lehet majd bánni, mivel a leírás szerint akár tucatnyi képalkotóval is meg tud majd egyidejűleg birkózni a rendszerchip. Ezeknek köszönhetően jó szolgálatot tehet majd olyankor is, ha valamilyen önvezető megoldáshoz kell társítani. Hogy kezdetben mennyire lesz kihasználva az újdonság ilyen téren, azt nem árulta el a Samsung, de nem kizárt, hogy bőven túltervezte a lapkát annak érdekében, hogy akár évekig is megállja a helyét különböző járművek fedélzetén.

Galéria megnyitása

Az Exynos Auto V9 a Samsung átmenetileg bevezetett 8 nanométeres LPP gyártástechnológiáján fog készülni. Ennek köszönhetően az is biztos, hogy jó hatékonysággal teszi majd a dolgát, persze a fogyasztás kordában tartása egy gépjárműbe építve már nem olyan fontos, mintha okostelefonba lenne beépítve. Ez a chip még nem mostanában fog felbukkanni az autókban, de úgy fest, hogy a Samsung ennek ellenére sem akart kivárni addig, amíg az EUV alapú 7 nm-es gyártása hadrendbe áll.

Az Exynos Auto V9 nagy feladat előtt áll, hiszen az Audi rendkívül sokrétű fedélzeti rendszereket alkalmaz az autóiban, de mivel a felek már megállapodtak mostanra, valószínűleg túl vannak azokon a teszteken, amik alapján a szerződés megszületett. A Samsung terméke vélhetően megfelelő teljesítménnyel szolgál majd ahhoz, hogy a németek járműveiben rá lehessen bízni a komplett infotainment rendszer működtetését. De egyébként még eléggé messze van az, hogy az első autók kereskedelmi forgalomba kerüljenek ezzel a lapkával a műszerpultjuk mögött, ugyanis a Samsung hivatalos közleményében 2021-es időpont szerepel a debütálásra vonatkozóan.

Neked ajánljuk

Kiemelt
-{{ product.discountDiff|formatPriceWithCode }}
{{ discountPercent(product) }}
Új
Teszteltük
{{ product.commentCount }}
{{ voucherAdditionalProduct.originalPrice|formatPrice }} Ft
Ajándékutalvány
0% THM
{{ product.displayName }}
nem elérhető
{{ product.originalPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.grossPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.grossPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.displayName }}

Tesztek

{{ i }}
{{ totalTranslation }}
Sorrend

Szólj hozzá!

A komment írásához előbb jelentkezz be!
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mondd el, mit gondolsz a cikkről.

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward