Részletezte az Nvidia a friss mobil GeForce-ok új technológiáit

A Dynamic Boost és az Advanced Optimus komoly szerepet kaphat a következő generációs noteszgépekben, amelyek már szállingóznak is.

Részletezte az Nvidia a friss mobil GeForce-ok új technológiáit

Az Nvidia négy új mobil videokártyája, amelyek közül kettő a GeForce RTX 20-as, kettő pedig a GeForce RTX 16-os sorozatot erősíti, éppen tegnap mutatkozott be. Korábbi hírünkben már részleteztük az újdonságokkal kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat, ám a frissen bevezetett két újítással kapcsolatban akkoriban még nem álltak rendelkezésre részletesebb információk, most azonban mindkettőről lehullhat a lepel.

Dynamic Boost – Az AMD SmartShift után szabadon

Az egyik újítás az Nvidia Dynamic Boost, ami lényegében ugyanazt csinálja, mint az AMD korábban bemutatott SmartShift technológiája: segít elosztani a rendelkezésre álló TDP keretet a CPU és a GPU között attól függően, éppen melyiknek van szükségre magasabb teljesítményre. Nagyon fontos különbség viszont, hogy míg az AMD SmartShift csak és kizárólag AMD hardveren működik, vagyis RYZEN 4000-es sorozatú AMD APU-ra és AMD videokártyára egyaránt szükség van, addig az Nvidia megoldása lényegében platformfüggetlen, mármint processzor terén, ugyanis mint az AMD, mind pedig az Intel termékeivel kompatibilis. Erre persze szükség is van, hiszen az OEM partnerek mindkét processzorgyártó termékeivel kombinálni szokták a GeForce sorozatú videokártyákat, így mindkét tábort muszáj megszólítani.

Galéria megnyitása

A videokártyát tartalmazó noteszgépek esetében rendszerint kombinált hűtést alkalmaznak a gyártók, vagyis ugyanaz a hőcső alapú rendszer vezeti el a GPU és a CPU által termelt hőt. Ennek a hűtésnek minden esetben magasabb a teljesítménye, mint a CPU és a GPU egyéni TDP kerete, ám az esetek többségében mindig alacsonyabb ez az érték, mint a CPU és a GPU kombinált TDP-je. Éppen ezért, amennyiben a terhelés csak az egyik komponens számára biztosít csúcsterhelést – például CPU intenzív feladatok –, a másik viszont nem dolgozik „teljes gázon”, akkor némi teljesítménytől elesik a rendszer, hála a fix TDP keretnek, mivel alap esetben nincs mód a GPU tétlenségéből fakadó felhasználatlan TDP keret átcsoportosítására a CPU részére.

És itt jön képbe a Dynamic Boost, ami lényegében a TDP keret rugalmas felhasználását engedi, ám ennek bizony szigorú feltételei vannak, nem lehet csak úgy utólag felvértezni a meglévő notebookokat a technológia támogatásával. Egyrészt szükség van egy speciális VRM-re, amely képes kezelni az egyes komponensek megnövekedett teljesítményigényét, másrészt pedig a hűtést is fel kell készíteni a feladatra. Amennyiben ez megvan, a technológia észrevétlenül képes működni a háttérben, nincs szüksége extra játékprofilokra, teljesítményprofilokra, illetve egyéb szoftveres megoldásokra sem.

A Dynamic Boost jóvoltából az alacsony GPU terhelés által felszabaduló TDP keretet a CPU hasznosíthatja, így például a fix TDP keret helyett rövid időre akár lényegesen magasabb fogyasztáson is üzemelhet, ami segít a teljesítmény javításában. De ez a módszer a GPU esetében is működik, azaz alacsonyabb CPU terhelés mellett magasabb GPU Boost órajelek vethetőek be és ezek hosszabb ideig is tarthatóak, mint a Dynamic Boost nélküli konfigurációknál. A Dynamic Boost egyébként nagyon gyorsan képes alkalmazkodni a felmerülő igényekhez, ugyanis képkocka-szinten képes beállítás-módosításra, azaz elméletben nagyon hatékonyan igazodhat a gyorsan felmerülő nagy terheléshez.

Galéria megnyitása

Az Nvidia ezt a technológiát a Max-Q csomaggal említi egy lapon, ám az még, hogy az adott noteszgépben Max-Q sorozatú videokártya található, sajnos nem jelenti azt, hogy a Dynamic Boost funkció is elérhető, hiszen egy opcionális, OEM által választható technológiáról van szó. Persze akkor, ha az adott noteszgép kiérdemli a Max-Q tanúsítványt, egyben azt is jelenti, hogy a Dynamic Boost követelményeinek teljesítéséhez sem kell már sokat tennie a gyártónak.

Optimus és G-Sync egyszerre, egyszerűen

Az Nvidia Optimus technológiája nagyjából egy évtizede készült el, azóta pedig sokféle notebook fedélzetén találkozhattunk vele. A szolgáltatás lényege, hogy segít az energiahatékony működésben, ugyanis a rendszer automatikusan a processzorban található iGPU-ra támaszkodik, amennyiben alacsony GPU terhelésről van szó, majd rögtön átvált a dGPU-ra, ahogy GPU-intenzív feladatot indítunk.

A technológia alkalmazás-lista alapján működik, azaz egy-egy szoftver indításakor azonnal tudja a rendszer, melyik GPU-ra van éppen szükség. Ez a megoldás eleinte nagyon jól működött és nem is nagyon voltak hátrányai: segített abban, hogy a dGPU csak akkor lépjen szolgálatba, amikor az tényleg indokolt, így sok felesleges fogyasztást lehetett megspórolni, ez pedig végső soron az akkumulátoros üzemidőre is pozitív hatást gyakorolt.

Galéria megnyitása

Idővel azonban megjelent a G-Sync támogatás, ami bonyolította egy picit a helyzetet. Az alap Optimus esetében a dGPU által renderelt képkockáknak el kellett jutniuk az iGPU-n keresztül a kijelzőre, ami extra késleltetést jelentett, ám ennek mértéke nem jelentett lényeges problémát. Viszont mivel a rendszer az iGPU kijelző-vezérlőjét használta, így annak képességei limitálták a dGPU-val kapcsolatos lehetőségeket is: ha az iGPU kijelző-vezérlője nem rendelkezik VRR támogatással, akkor rajt keresztül a GPU VRR támogatása sem nyilvánulhat meg.

Ezt a korlátozást kétféle módszerrel lehet kikerülni: egyrészt az OEM partnerek letiltják a „H” sorozatú processzor iGPU-ját, így dGPU-only kivitelben dolgozhat a notebook, ami a fogyasztásra és az akkumulátoros üzemidőre nézve mindenképpen hátrányos helyzet. A másik megoldás a multiplexer (mux) alkalmazása, amelynek köszönhetően lehet váltani az iGPU és a dGPU videó kimenetei között, ám ehhez a váltáshoz egy újraindításra is szükség volt eddig, hiszen a technológia nem volt dinamikus.

Az Advanced Optimus pont utóbbi téren hoz változást, ugyanis lehetővé teszi, hogy hatékonyabban működjön együtt az iGPU és a dGPU: a kettő között valós időben, újraindítás nélkül lehet váltani, valamint most már arra sincs szükség, hogy a dGPU által renderelt képkockákat az iGPU-nak továbbítsa a rendszer, így a fentebb említett apró késleltetést is száműzi az új technológia. Arról persze nem beszélt az Nvidia, hogy pontosan miként valósították meg az újítást, az viszont biztos, hogy ez a rendszer hatékonyabb lesz, mint amivel 2008-ban próbálkoztak. Akkoriban már alkalmaztak egy hasonló koncepciót, az viszont nem volt olyan zökkenőmentes a gyakorlatban, mint vártuk.

Galéria megnyitása

Nincs kizárva, hogy a gyártó a külső videokártyák piacán szerzett tapasztalatokat kamatoztatta az Advanced Optimus esetében. Ezt később, az első Advanced Optimus technológiával rendelkező noteszgépek tesztjeinél egészen biztosan megtudjuk, akkor ugyanis a szétszedést követően sok kérdésre választ adhat a látvány.

Az Advanced Optimus jóvoltából az Nvidia még több noteszgépet láthat el VRR, illetve G-Sync támogatással, mint eddig, ugyanis a friss technológia jóvoltából végre zökkenőmentes a két GPU közötti váltás, valamint az akkumulátoros üzemidő terén sincs szükség olyan kompromisszumok meghozatalára, mint korábban. Kíváncsian várjuk, milyen a technológia a gyakorlatban.

Neked ajánljuk

Kiemelt
{{ voucherAdditionalProduct.originalPrice|formatPrice }} Ft
Ajándékutalvány
-{{ product.discountDiff|formatPriceWithCode }}
{{ discountPercent(product) }}
Új
Teszteltük
{{ product.commentCount }}
0% THM
{{ product.displayName }}
nem elérhető
{{ product.originalPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.grossPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.grossPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.displayName }}

Tesztek

{{ i }}
{{ totalTranslation }}
Sorrend

Szólj hozzá!

A komment írásához előbb jelentkezz be!
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mondd el, mit gondolsz a cikkről.

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap