Az önvezető autókat és az azokhoz szükséges technológiákat folyamatosan fejleszti rengeteg vállalat. Ezen a fronton a Waymo áll jelenleg a legjobban abból a szempontból, hogy már hosszú ideje üzemeltet működő robotaxi szolgáltatást több amerikai városban. Ráadásul mindezt nagyon biztonságosan teszi, amire most a Swiss Re biztosító mutatott rá.
A biztosítási cégek rendszeresen szoktak jelentős kutatásokat, elemzéseket készíteni azokról a piacokról, amiken jelen vannak. A Swiss Re korábban már beszélt arról, hogy a Waymo villanyautói a statisztikai adatok szerint nagyon megbízhatóan és biztonságosan teszik a dolgukat. De most először állt elő egy igazán nagy mintából dolgozó kimutatással.
40 millió megtett kilométer adatait elemezték ki szakemberek, és ezt vetették össze a hátköznapi járműforgalomból származó információkkal egy-egy adott régióra vonatkozóan.
A Waymo járművei a 2024-es év során már nagyjából 4 millió utat teljesítettek úgy, hogy eközben teljesen önállóan közlekedtek. A Swiss Re által számításba vett adatok is teljes egészében az autonóm üzemben keletkeztek, tehát önvezető módban megtett 40 millió km-ről beszélhetünk. Mikor legutóbb hasonló kimutatással állt elő a biztosító, akkor még „csak” 6 millió km-nyi utazásból származó adattal dolgozott. A Phoenixből, San Franciscóból, Los Angelesből és Austinból gyűjtött adatok egyaránt össze lettek fésülve, hogy minél nagyobb képet kapjanak a szakemberek az önvezetés biztonságosságáról.
A Swiss Re rengeteg adattal rendelkezik a felhasználói révén, és ezekkel összevetésben a Waymo nagyon sokkal biztonságosabbnak tűnik. Összességében 88%-kal kevesebb károkozás köthető a nagyvárosok útjain járó önvezető autókhoz, ami pedig ennél is fontosabb, hogy 92%-kal kevesebb a személyi sérülések aránya a jegyzett balesetekben.
A 40 millió kilométer alatt 9 esetben történt olyan baleset, ahol a Waymo autója anyagi kárt okozott, és mindössze 2 alkalommal jegyeztek személyi sérülést. Ugyanekkora távon egy átlagos amerikai sofőr 78 balesetet okozna, és ezek 26 esetben járnának testi sérüléssel.
Nagyon érdekes, hogy a Swiss Re már azt is megnézte, hogy a modern, mindenféle biztonsági elektronikával megáldott autóknál mennyiben másabb ez a kép. Hiszen azok elvileg kevesebbet tudnak hibázni a fedélzeti elektronika beavatkozásai miatt. A végeredmény az arányokat tekintve nem sokban lett másabb. A Waymo járművei 86%-kal kevesebb balesetet okoztak, és 90%-kal volt kevesebb a személyi sérülések száma, mint a vészfékrendszerrel, sávtartóval, vakfoltfigyelővel is szolgáló autóknál.
A Swiss Re nagyon sok energiát fektetett ebbe a kutatásba, amit a legjobban az mutat meg, hogy már dolgoznak azon, hogy publikálják egy egyelőre meg nem nevezett tudományos folyóiratban is. A Waymo és az egész terület számára nagyon fontos ez a kimutatás, főleg az Egyesült Államokban, ahol a biztosítási piac egészen máshogy működik, mint például a mi régiónkban. Amerikában az ilyen kutatások, statisztikák jelentősen befolyásolják a biztosítási cégek döntéseit.
A Waymo erre hivatkozva már megalapozottan jelenetheti ki azt, hogy a halálos közlekedési balesetek visszaszorításának kulcsa az autonóm közlekedés fejlődésének elősegítése, támogatása. Azonban a mostaninál is több adatra van még szükség azért, és látni kell azt is, hogy ez kizárólag a Waymo rendszerére korlátozódik. Amiatt pedig továbbra is félnek a hatóságok nagyobb teret engedni az önvezető rendszerek tesztelésének, hogy a felelősségre vonhatóság szempontjából ez még mindig nagyon ingoványos talaj.