Shop menü

ÖSSZEMÉRHETETLENÜL BIZTONSÁGOSABB A WAYMO ROBOTAXIJA, MINT A HÉTKÖZNAPI SOFŐRÖK

Egy hatalmas felmérésből derült ki, hogy töredéke annyi kárt és személyi sérülést okoztak az autonóm módon közlekedő autók, mint az átlagemberek.
Szécsi Dániel (DemonDani)
Szécsi Dániel (DemonDani)
Összemérhetetlenül biztonságosabb a Waymo robotaxija, mint a hétköznapi sofőrök

Az önvezető autókat és az azokhoz szükséges technológiákat folyamatosan fejleszti rengeteg vállalat. Ezen a fronton a Waymo áll jelenleg a legjobban abból a szempontból, hogy már hosszú ideje üzemeltet működő robotaxi szolgáltatást több amerikai városban. Ráadásul mindezt nagyon biztonságosan teszi, amire most a Swiss Re biztosító mutatott rá.

A biztosítási cégek rendszeresen szoktak jelentős kutatásokat, elemzéseket készíteni azokról a piacokról, amiken jelen vannak. A Swiss Re korábban már beszélt arról, hogy a Waymo villanyautói a statisztikai adatok szerint nagyon megbízhatóan és biztonságosan teszik a dolgukat. De most először állt elő egy igazán nagy mintából dolgozó kimutatással.

40 millió megtett kilométer adatait elemezték ki szakemberek, és ezt vetették össze a hátköznapi járműforgalomból származó információkkal egy-egy adott régióra vonatkozóan.

A Waymo járművei a 2024-es év során már nagyjából 4 millió utat teljesítettek úgy, hogy eközben teljesen önállóan közlekedtek. A Swiss Re által számításba vett adatok is teljes egészében az autonóm üzemben keletkeztek, tehát önvezető módban megtett 40 millió km-ről beszélhetünk. Mikor legutóbb hasonló kimutatással állt elő a biztosító, akkor még „csak” 6 millió km-nyi utazásból származó adattal dolgozott. A Phoenixből, San Franciscóból, Los Angelesből és Austinból gyűjtött adatok egyaránt össze lettek fésülve, hogy minél nagyobb képet kapjanak a szakemberek az önvezetés biztonságosságáról.

Galéria megnyitása

A Swiss Re rengeteg adattal rendelkezik a felhasználói révén, és ezekkel összevetésben a Waymo nagyon sokkal biztonságosabbnak tűnik. Összességében 88%-kal kevesebb károkozás köthető a nagyvárosok útjain járó önvezető autókhoz, ami pedig ennél is fontosabb, hogy 92%-kal kevesebb a személyi sérülések aránya a jegyzett balesetekben.

A 40 millió kilométer alatt 9 esetben történt olyan baleset, ahol a Waymo autója anyagi kárt okozott, és mindössze 2 alkalommal jegyeztek személyi sérülést. Ugyanekkora távon egy átlagos amerikai sofőr 78 balesetet okozna, és ezek 26 esetben járnának testi sérüléssel.

Nagyon érdekes, hogy a Swiss Re már azt is megnézte, hogy a modern, mindenféle biztonsági elektronikával megáldott autóknál mennyiben másabb ez a kép. Hiszen azok elvileg kevesebbet tudnak hibázni a fedélzeti elektronika beavatkozásai miatt. A végeredmény az arányokat tekintve nem sokban lett másabb. A Waymo járművei 86%-kal kevesebb balesetet okoztak, és 90%-kal volt kevesebb a személyi sérülések száma, mint a vészfékrendszerrel, sávtartóval, vakfoltfigyelővel is szolgáló autóknál.  

Galéria megnyitása

A Swiss Re nagyon sok energiát fektetett ebbe a kutatásba, amit a legjobban az mutat meg, hogy már dolgoznak azon, hogy publikálják egy egyelőre meg nem nevezett tudományos folyóiratban is. A Waymo és az egész terület számára nagyon fontos ez a kimutatás, főleg az Egyesült Államokban, ahol a biztosítási piac egészen máshogy működik, mint például a mi régiónkban. Amerikában az ilyen kutatások, statisztikák jelentősen befolyásolják a biztosítási cégek döntéseit.

A Waymo erre hivatkozva már megalapozottan jelenetheti ki azt, hogy a halálos közlekedési balesetek visszaszorításának kulcsa az autonóm közlekedés fejlődésének elősegítése, támogatása. Azonban a mostaninál is több adatra van még szükség azért, és látni kell azt is, hogy ez kizárólag a Waymo rendszerére korlátozódik. Amiatt pedig továbbra is félnek a hatóságok nagyobb teret engedni az önvezető rendszerek tesztelésének, hogy a felelősségre vonhatóság szempontjából ez még mindig nagyon ingoványos talaj.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére