Shop menü

MÉG IDÉN BEMUTATKOZIK AZ NVIDIA DLSS AMD-S MEGFELELŐJE, AZ FSR

A fejlesztőcsapat egyelőre többféle megvalósítási lehetőség közül próbálja kiválasztani azt, ami a legjobb tulajdonságokkal rendelkezik.
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
Még idén bemutatkozik az Nvidia DLSS AMD-s megfelelője, az FSR

Az AMD a Radeon RX 6000-es sorozatú videokártyák rajtja alkalmával minden fontos információt megosztott az újdonságokkal, illetve az általuk alkalmazott technológiákkal kapcsolatban, mégis egy kis hiányérzet maradhatott sokakban az előadás megtekintése, illetve a hírek fellapozása után, ugyanis nem igazán esett szó az Nvidia DLSS technológiájának AMD-s megfelelőjéről. Később aztán kiderült, már terveznek egy új eljárást, ami a DLSS-hez hasonló alapokon nyugszik majd, illetve hasonló előnyöket is kínál, ám akkoriban még nem volt világos, hogy ez az új technológia pontosan mikor érkezhet.

A napokban Scott Herkelman, az AMD Radeon részlegének vezetője, megerősítette a PC World munkatársaival folytatott videós beszélgetés alkalmával, idén mindenképpen megjelenik majd az Nvidia DLSS AMD-s megfelelője, ám egyelőre még elég sok teendőre van szükség vele kapcsolatban. Ezzel egy időben azonban azt is elárulta, pontosan hogyan hívják majd az újítást: ez a FidelityFX Super Resolution lesz, amiről már hallhattunk, a hivatalos rövidítése pedig FSR.

Hogy miért is jók ezek a technológiák? Lényegében azért, mert alacsonyabb felbontásban lehet lerenderelni a tartalmakat, majd ezeket megfelelően tréningezett neruális hálózatok képesek felskálázni, méghozzá úgy, hogy a végleges képminőség alig-alig tér el attól, amit natív felbontáson történő renderelés mellett tapasztalhatunk. A technológia jóvoltából az alacsonyabb felbontáson történő rendereléssel erőforrást lehet megtakarítani, amit gyorsabb munkavégzésre lehet fordítani, vagyis lényegében növekszik a másodpercenként elkészíthető képkockák száma, ami a magas képfrissítési rátájú monitorok korában igencsak fontos szempont. És ez a technológia ráadásul abban is segít, hogy magas felbontás és sugárkövetés mellett értékelhető teljesítményt érhessen el a rendszer, vagyis játszható sebesség mellett fusson a játék.

Az AMD háza táján a FidelityFX Super Resolution alapját még nem határozták meg, csak annyi biztos, hogy multiplatformos megoldás lesz, azaz nem csak PC-n működhet majd. A nyílt szabványokat használó megoldás célja, hogy széles körben, egyszerűen és hatékonyan alkalmazható legyen, illetve a lehető legtöbb fejlesztő szokásos fejlesztési munkafolyamatába könnyedén integrálódjon. A felskálázásban és a mesterséges intelligenciára támaszkodó munkafolyamatokban a DirectX 12 részét képező Microsoft DirectML keretrendszer segít majd.

A fejlesztők szerint a mesterséges intelligenciára támaszkodó felskálázást többféle módon is meg lehet valósítani, jelenleg éppen azt vizsgálják, a különböző módszerek milyen előnyökkel és hátrányokkal rendelkeznek, illetve mennyire egyszerű őket szélesebb körben alkalmazni, hogy kiderüljön, melyik mellett teszik le a voksukat.

Az új technológia gyümölcseit várhatóan nemcsak az AMD Radeon videokártyával rendelkezők, hanem a játékkonzol tulajdonosok is élvezhetik majd, sőt, az sincs kizárva, hogy az Nvidia videokártyáin is futhat majd az újítás, amennyiben ténylegesen hardverfüggetlen lesz. Az Nvidia ezzel szemben egy zárt, saját hardverre és szoftverre támaszkodó megoldást alkalmaz a DLSS esetében, ami, ha lassan is, de azért kezd elterjedni a játékpiacon.

Az egyelőre kérdéses, hogy az FSR mekkora teljesítménynövekedést hoz majd, vagyis kínál-e akkora gyorsulást, mint az Nvidia DLSS, de idővel ezt is meglátjuk. Amennyiben igen, az nem csak a PC-s, de a konzolos játékosok számára is üdvözlendő lesz.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére