A Tesla az a vállalat, aki lényegében kijelölte az autógyártók számára az utat, és igazából még néhány éve sem gondolták volna az emberek, hogy a vállalat képes lesz annyi autót eladni, mint amilyen eredményeket elért az elmúlt 1,5-2 évben. Ettől függetlenül ahhoz a jelek szerint nem elég erős, hogy hosszabb távon is megőrizze az első helyét, ezt azonban nem egy nyugati márka, hanem egy kínai cég vette el tőle.
A BYD lekörözte az idei év első felében a Teslát, a Build Your Dreams tehát nemcsak építi, el is érte az álmát ezúttal, és a világ elsőszámú elektromos járműveket gyártó vállalata lett. A Tesla és a BYD közötti harc egyébként nagyon kiélezett, a vállalatok egymástól elnézett stratégiai húzásokkal haladnak nagy tempóval előre ezen a területen. Nemrégiben már arról szóltak a hírek, hogy mint a Tesla, mind pedig a BYD elkezdett bányákat vásárolni, elsősorban a lítiumra koncentrálva. Pontosan tudják, hogy az akkumulátorokhoz szükséges nyersanyagellátás biztosítása most minden szempontból fontos.
A mostani hír viszont nem a két vállalat háttérben folytatott rivalizálásáról szól, hanem arról, hogy a BYD sikeresen a Tesla elé került a leszállított elektromos járművek szempontjából. A pontos számok pedig úgy festenek, hogy a kínaiaknak 641 ezer autót sikerült értékesítenie 2022 teljes első felében, tehát július végéig, a Tesla ezzel szemben pedig „csak” 564 ezer különböző Model eladásával zárt.
Nem igazán szoros a helyzet ez alapján, hiszen majdnem 80 ezer autóval sikerült a BYD-nek megelőznie a Teslát. Bár ez leginkább annak köszönhető, hogy a második negyedév során a Tesla nagyon komoly termelési nehézségekbe futott. Viszont a különbség akkora, hogy ha ez nincs, talán akkor is letaszítja a trónról az eddigi uralkodót a BYD. Ráadásul olyan növekedési tempóban vannak a kínaiak, hogy jó eséllyel el is fognak húzni ezen a területen.
A BYD a világ egyik legnagyobb autógyártója, elképzelhető, hogy vannak, akik nem hallották még a nevét, de szó nincs arról, hogy új lenne a piacon. Az EV területen pedig az elmúlt 1 évben óriási tempót diktálva fejlesztett. Az éves növekedése a villanyautók darabszámát tekintve 300 százalékos volt. A Tesla is növekedett, de ezt a szintet megközelíteni sem tudta.
A BYD teljes mellszélességgel megy a tisztább jövő felé, ugyanis nemcsak az elektromos autóival jeleskedik, hanem a megújuló energiák felhasználásában is, napelemeket és szélerőműveket szállít nagy mennyiségben, valamint masszív szerepet vállalat az akkumulátorgyártásban. Lényegében ugyanazt a receptet követi, mint a Tesla, csak elsősorban Kínában. Viszont a legnagyobb felvevőpiac a jelek szerint elegendő ahhoz, hogy egy gyártót globálisan az első helyre emeljen.
Az akkumulátorgyártásban olyannyira erős a BYD, hogy az előállított kapacitás mennyiségében már a világon a második helyen jegyzik. Ez azt jelenti, hogy csak a szintén kínai CATL nagyobb nála, és sikerült megelőznie az LG Energyt is. Ezen a téren áprilisi a legfrissebb adat, de valószínűleg már negyedéves szinten is megtörténhetett az előzés. A vásárlói körében pedig a Tesla is ott van egyébként.
Ugyanakkor a Financial Times megjegyzi, hogy az autók esetében a számokban van „némi” trükk. A BYD sok olyan hibrid járművet ad el, ami plug-in hibrid kialakítással rendelkezik, egy masszívabb akkumulátorra támaszkodva, de alternatív hajtásláncot is magában foglalva. Ezeket pedig a kínai szabályozás alapján zéró emissziós autóként könyvelhetik el, mivel képesek tisztán elektromosan megtenni nagyobb távokat. Érdekesség még, hogy részben nyugati tőke áll mögötte, mivel a Berkshire Hathaway (Warren Buffett) benne van a tulajdonosi körben.
Azt nehéz megmondani, hogy mit hoz a jövő, de azt egészen biztos, hogy ki lehet jelenteni, hogy a villanyautók gyártásában még nagyon sokáig az akkumulátor jelenti majd a szűk keresztmetszetet, és mivel a BYD járműveibe átlagosan kisebb telepek kerülnek, így ezekből többet lehet legyártani, tehát abban már nem is igazán érdemes reménykedni, hogy a Tesla valaha képes lesz visszaelőzni a riválisát. Hiszen jelenleg kis túlzással minden EV gyártó annyi autót ad el, amennyit le tud gyártani.