A CyberPunk 2077 körül óriási pezsgés volt az elmúlt hónapok során, a várva várt játék azonban több csúszást is elszenvedett, ám most már végre elérhető, így aki szeretné, és rendelkezik kellően combos PC-vel, már játszhat vele. Az AMD RYZEN processzorral rendelkezők számára okozott némi kellemetlenséget az új cím, ugyanis az első hivatalos és felhasználói tesztek szerint homokszem került a gépezetbe: míg az Intel Hyper Threading támogatásában rejlő lehetőségeket képes kihasználni az új cím, addig az AMD RYZEN processzorok SMT támogatásához sajnos nem nyúl, am csökkent teljesítményt eredményez. Utóbbi pont azokat a processzorokat sújtja, amelyeknél az SMT támogatás érezhető előnyöket kínálhatna: az alacsony magszámú, olcsóbb modelleket.
Hogy mi áll a probléma hátterében? A vizsgálatok alapján elég prózai okkal van dolgunk: a játék indítása során megnézi, milyen processzor van a rendszerben, amivel nem is lenne baj, ám a fejlesztés kezdetekor az AMD Bulldozer sorozatának leszármazottjaira készítették fel a szoftvert, így ha az „AuthenticAMD” gyártói jelölés mellett nem talál „family = 0x15” stringet, akkor az SMT támogatás nem aktiválódik, vagyis a logikai processzormagokon nem, csak a fizikai processzormagokon fut.
Ha a játék ütemezője a Bulldozer sorozatnál újabb vagy éppen régebbi AMD központi egységet „talál”, a munkafolyamatokat a fizikai processzormagokhoz továbbítja, az SMT támogatás így nem kínálhat semmiféle előnyt. Ennek a hibának az az oka, hogy a játék egy elég régi, 2017-es GPUOpen kódot használ az AMD processzorok azonosítására, ami véletlenül benne maradhatott a kódban, ám szerencsére van rá megoldás.
A hibára egy reddit felhasználó, chaosxk talált megoldást, amelynek során HxD hex szerkesztővel kell átírni egy Hex értéket a Cyberpunk2077.exe fájlban. A művelet megkezdése előtt mindenképpen érdemes mentést készíteni erről az állományról, hogy az esetleges hibák miatt ne váljon indíthatatlanná a játék.
A művelet az alábbiak szerint néz ki
- Töltsük le a HxD hex szerkesztőt innen
- Keressük meg a Cyberpunk2077.exe fájlt, ami GoG esetén a Cyberpunk 2077\bin\x64 könyvtárban lesz, míg a Steam felhasználók a Steam\steamapps\common\Cyberpunk 2077\bin\x64\Cyberpunk2077.exe könyvtárban találhatják meg.
- Ha a fájlt megtaláltuk, készítsünk róla másolatot egy másik könyvtárba
- A Cyberpunk2077.exe fájlt húzzuk be a HxD szerkesztőbe, ahol rengeteg hexadecimális érték fog megjelenni
- A CTRL+F billentyűkombinációval nyissuk meg a keresőt és a felugró ablaknál válasszuk a hex értékek fület (Hex-Values)
- Következő lépésként illesszük be a keresőbe ezt a stringet: 75 30 33 C9 B8 01 00 00 00 0F A2 8B C8 C1 F9 08
- Másoljuk ki ezt a stringet: EB 30 33 C9 B8 01 00 00 00 0F A2 8B C8 C1 F9 08
- Menjünk vissza a HxD szerkesztőbe, majd a kijelölt string helyére a „Paste Insert” funkció segítségével illesszük be az előbb kimásolt stringet
- Ha ez kész, mentsük a fájlt a felső sorban található mentés ikonra kattintva
- Készen vagyunk, próbáljuk ki a játékot, jobb teljesítményt fogunk tapasztalni
A beszámolók szerint ez a kis trükk megoldja a fentebb részletezett problémát, azaz a játék végre elkezdheti használni az SMT támogatást, ami magasabb CPU terhelést eredményez, cserébe viszont az FPS értékek is növekszenek, a játék stabilabban futhat, plusz a mikro-akadozásoktól is búcsút vehetünk.
A Tom’s Hardware munkatársai azt is lemérték, mekkora gyorsulást hoz a fentebb részletezett trükk, az eredmények beszédesek. A módosított játékkal futó processzorteszteknél a processzor neve után a „modified” jelölés szerepel. Íme:
Ahogy az a fentiekből is látszik, a RZYEN 5-ös processzorok eléggé látványosan gyorsultak az SMT technológia „engedélyezése” után, míg a RYZEN 9 5950X lényegében lassabb lett, így ennél a processzornál nem érdemes bajlódni a javítással.