Míg az Xbox Series X globálisan elrajtolt, addig a PlayStation 5 még csak néhány régióban érhető el, azonban szépen-lassan a különböző tesztelők már rá tudják tenni a mancsukat - nem csak a konzolokra, hanem a folyamatosan érkező multiplatform játékokra is.
Az ünnepi szezon egyik legjobban várt játéka kétségtelenül az Assassin's Creed Valhalla, a maga remekül megvalósított nyílt világával, érdekes történetével és szép grafikájával. Éppen ezért ez egy remek alany arra, hogy összevessük a PS5 és az Xbox Series X teljesítményét, és hogy melyik hogyan tudja futtatni a játékot.
Először is nézzük a felbontásokat! Mind a két konzol 4K-t igyekszik megcélozni, de dinamikus felbontásban renderel, és temporal injection technikákkal éri el a végső 4K-s képet.
Az NXGamer és a VGTech mérései egyaránt azt támasztják alá, hogy mindkét gép viszonylag ritkán éri el a natív 3840x2160-as felbontást, és jellemzően 2432x1368 (ez volt a legkisebb megfigyelt felbontás) és 2880x1620 pixel között mozog a renderelt kép. Magán a képminőségen ez szinte egyáltalán nem látszik, hiszen ezek a temporális újraépítéses technikák ma már nagyon fejlettek, és a játék jó élsimítást is használ.
Ami azonban sokkal fontosabb, hogy az Assassin's Creed-játékok korábbi konzolos változataival szemben a Valhalla nem 30fps-sel, hanem 60fps-sel igyekszik futni, és a dinamikus felbontásnak hála ezt szeretné tartani, lehetőleg minden áron. Hogy milyen sikerességgel, annak részleteit a lenti táblázat foglalja össze:
PlayStation 5 | Xbox Series X | |
Képkockák | ||
Rögzített képkockák száma | 30385 | 30268 |
Ebből szakadt képkockák (screen tearing) | 865 | 4025 |
Frame rate adatok | ||
Maximum frame rate | 60fps | 60fps |
Minimum frame rate | 50fps | 50fps |
5th percentile frame rate | 59fps | 57fps |
Frame time adatok | ||
Maximum frame time | 37,28ms | 65,21ms |
Minimum frame time | 14,69ms | 13,17ms |
99th percentile frame time | 18,15ms | 18,46ms |
Frame time - % | ||
0ms - 16,67ms | 0,58% | 1,64% |
16,67ms | 97,52% | 87,28% |
16,67ms - 33,33ms | 1,83% | 11% |
Ezek alapján remekül kiolvasható, hogy a PS5 sokkal stabilabban tartja a 60fps-t, hiszen a teszt alatt az idő 97,52%-ban 16,67ms-onként tudta kitolni a képkockákat, míg az Xbox Series X-nél ez csak 87,28%. Jól látszik, hogy az Xbox több időt tölt 30 és 60fps, vagyis 16,67ms és 33,33ms között.
Ennél azonban talán nagyobb probléma, hogy Xbox Series X-en viszonylag rendszeres a screen tearing, ez jól látszik a táblázat tetején. Úgy látszik, hogy a Microsoft konzolján valamiért nem kapcsolta be a Ubisoft a V-syncet.
A töltési idők is érdekesen alakulnak, és némileg félrevezetők, de ezt mindjárt megmagyarázzuk.
Töltési idő a játék indításától a főcím képernyőig:
PlayStation 5: 15,42 másodperc
Xbox Series X: 40,30 másodperc
Töltési idő a főcím képernyőtől a tényleges játékig:
PlayStation 5: 11,34 másodperc
Xbox Series X: 12,16 másodperc
Mint az látható, a főmenüből szinte ugyanolyan gyorsan tölt be a két konzol odáig, hogy már tudjuk irányítani a karaktert, a nagy különbség a játék indítását követően akad - mégpedig óriási különbség. Nos, erre az a magyarázat, hogy az első elindítást követően a PS5-ön nem kell többé megnézni a különböző logókat az indítást követően, hanem a játék rögtön a főcím képernyőig ugrik. Különös, hogy ilyen lehetőség miért nincs Xboxon?