Tavaly októberben lett nyilvánvaló, hogy a Meta tényleg elindítja az előfizetéses modellt a Facebook és az Instagram esetén. Azóta eltelt néhány hónap, és most arról érkezett információ, hogy egy nagyon komoly díjkorrekciót hajt végre a vállalat. Sokkal olcsóbban előfizethetnek majd a felhasználók, mint amennyit eddig kért a vállalat.
A Facebookot és az Instagramot Európában már bárki használhatja úgy, hogy nem kell reklámokat fogyasztania, hiszen erre szolgál a platform előfizetési rendszere. Elsődlegesen a reklámmentességet lehet „megvásárolni” a Metától. Ez nem úgy működik, mint az X előfizetése, az X Premium, ami rengeteg egyéb extra funkcióval, lehetőséggel is együtt jár.
A reklámok mellett a személyes adatok gyűjtését is meg lehet úszni az előfizetőknek.
Az előfizetőknél a Meta nem fogja a személyes adatokat rögzíteni, erre ugyanis a cég korábbi bevallása szerint csak azért volt szükség, hogy a célzott hirdetéseket hatékonyabban tudja eljuttatni az emberekhez. Értelemszerűen amikor nincsenek célzott reklámok, akkor nem is kellhetnek ehhez adatok. Így oldotta meg a Meta azt, hogy a célzott hirdetések kikapcsolását valamelyest tudja kompenzálni. Hiszen az által komoly bevételtől esik el, hogy kisebb hatékonysággal tud reklámokat megjeleníteni.
Adatvédelmi szempontból tehát mindenképpen örömteli az, hogy a Meta biztosítja az előfizetést, ezt azonban a hatóságok szerint túl meredeken árazta be a vállalat. A cég elmondása szerint legalábbis az történt, hogy az Európai Bizottság illetékes szerveivel folytatott egyeztetés nyomán fogja most csökkenteni az árakat.
A Meta 10 eurós áron vezette be az előfizetési lehetőséget, és ezt fogja 6 euróra lefaragni. Azok viszont, akik nem weben, hanem alkalmazáson keresztül fizetnek elő, továbbra is többet költhetnek, de az még nem ismert, hogy mennyivel. A felárat azért vezette be a Meta, mert az Apple és a Google a saját fizetési rendszereinek használata esetén sarcot szed. A DMA életbe lépését követően viszont már ezen a fronton is lesz változás, ami ugyancsak kihathat a Facebook előfizetésre.
Azt is megtudhattuk, hogy az extra felhasználói fiókok bevezetése egy meglévő előfizetésbe, ugyancsak kedvezőbb áron történhet a jövőben. Eredetileg 6 euróba került a csatolt hozzáféréseknél az előfizetés webes közegben, a továbbiakban pedig ez már csak 4 eurót fog kóstálni minden fiókot követően. Az még nem derült ki, hogy a magyar árak hogyan fognak átalakulni.
Tim Lamb, a Meta ügyvédje az új árakról azt nyilatkozta, hogy ez messze a legalacsonyabb összeg, amit fair módon el lehet kérni egy olyan szintű szolgáltatásért, amit a Facebook és az Instagram biztosít az emberek számára. Hozzátette, hogy nagyon reméli, hogy a szabályozók bizonytalansága a túlárazást illetően gyorsan szertefoszlik majd a változások fényében.
Korábban több fogyasztóvédelmi szervezet is kritizálta a Meta előfizetési rendszerét. A Európai Fogyasztóvédelmi Szervezet (BEUC) főigazgató-helyettese, Ursula Pachl azt nyilatkozta, hogy ez csak szemfényvesztés és a felhasználók megfejésére szolgál ilyen vagy olyan módon. A szakemberek szerint ráadásul ez nem egy igazi választási lehetőség a felhasználók számára, hanem egyfajta zsarolás.
A Meta a mostani árvágást követően valószínűleg több előfizetőre tehet majd szert. Egyes elméletek szerint az is lehet, hogy nem igazán mutatkozott nagy érdeklődés a Facebook és Instagram előfizetések iránt, és ezért is dönthetett úgy a Meta, hogy jelentősebben csökkenti a szolgáltatások reklámmentes elérésének az árát.