Az Intel XeSS technológiája, ami egy AI alapú képkocka-felskálázó eljárás, egy fontos mérföldkőhöz érkezett a napokban, ugyanis elkészült az 1.3-as kiadás, ami számos területen hoz újításokat, így összességében sokkal jobb teljesítményre, képminőségre, illetve stabilitásra számíthatunk, mint az előző generációs implementációknál. Az XeSS, azaz az Xe Super Sampling lényegében abban segít, hogy növeli a GPU teljesítményét, méghozzá azáltal, hogy a grafikus processzor a natívnál alacsonyabb felbontáson rendereli le a különböző tartalmakat, majd ezeket a képkockákat az aktuális beállításoknak megfelelően felskálázza az XeSS, ehhez pedig előre tréningezett neurális hálózatokat használ, amelyek XMX vagy DP4a módban futhatnak, attól függően, az adott hardver melyikkel kompatibilis
A mélytanuló algoritmusokkal kapcsolatos optimalizációknak és extra tréningnek köszönhetően az XeSS 1.3 egyértelműen jobb teljesítményt és képminőséget kínál az XeSS 1.2-es kiadásához képest, az 1.1-es és az 1.0-s verzióknál pedig még ennél is jobb lehet, igaz, egyelőre közvetlen összehasonlítás nem készült, hiszen a játékok többségénél sajnos nem igazán derül ki, pontosan melyik XeSS implementációt alkalmazzák és ezt az Intel sem árulja el. Az XeSS 1.3 azokon a területeken erősít, amelyeken az XeSS 1.2 még gyenge volt, így például jobb képminőséget kínáló élsimítást használ, valamint a szellemképesedés mértéke is csökkent és a temporális stabilitás is javult az előző generációs implementációkhoz képest. A technológia az Intel videokártyái mellett a rivális termékekkel és az Xe sorozatú iGPU-kkal is elérhető, a legjobb teljesítményt mégis az Intel Arc sorozatú videokártyák mellett érhetjük el.
Ha a múltba révedve felidézzük, hogyan fejlődött az XeSS, érdekes képet láthatunk. Az 1.0-s kiadás érthető módon még bőven hagyott kívánni valót maga után mind teljesítmény, mind képminőség, mind pedig egyéb területek tekintetében, különösen a DP4a módban futó verzió esetében. Az 1.1-es és az 1.2-es vearrziók már hoztak némi javulást, viszont sok játék még mindig a legelső verziót használja, így ezekből a javulásokból nem tudnak profitálni. Az XeSS jelenleg már több, mint 100 játék alatt érhető el, a frissen bemutatott 1.3-as verzió azonban még egyetlenjáték fedélzetén sem érhető el, de ez az elkövetkező hónapok folyamán változhat.
Képminőség terén érezhető előrelépést hoz az újítás, erre a lenti videó is rávilágít, ami a Like a Dragon: Ishin! című alkotás segítségével készült. Az XeSS 1.3-as verziója a belsős tesztek szerint az Arc A750-es videokártya mellett akár 28%-os gyorsulást hozhat, de természetesen egy modern iGPU-val is lemérték, mire képes az újdonság, ehhez pedig egy Core Ultra 7 155H processzorral szerelt rendszert használtak. A 8 játékra kiterjedő teszt, amelyben a Hitman 3, a Cyberpunk 2077, a Hogwarts Legacy, a The Witcher 3 (Next-Gen Update), a Call of Duty: Modern Warfare 3, a Diablo IV, illetve a Ghostrunner 2 egyaránt jelen volt, érdekes képet mutatott. Az Arc A750-es videokártya esetében 1440p-s felbontást és Ultra képminőség-beállítást alkalmaztak, valamint az RT támogatás is aktív volt, míg az Ultra 7 155H esetében 1080p-s felbontásra és Medium képminőségre esett a választás. A tesztek során az XeSS Performance módját alkalmazták, ami azt jelenti, hogy a GPU a függőleges és a vízszintes felbontás felét renderelte le, azaz 4x-es felskálázás volt érvényben.
A legnagyobb gyorsulást a Diablo IV mutatta az Arc A750-es videokártya alatt, ez 28% volt, míg a játékok többsége átlagban 10% körüli gyorsulást mutatott, sokszor csak egyszámjegyű növekedést elérve. Az Core Ultra 7 155H ehhez képest 5% és 12% közötti gyorsulást érhetett el, átlagban pedig 8%-os gyorsulás mutatkozott, ami igazából nem sok.
Az elérhető módok száma hárommal nőtt, így most már hétféle beállítási lehetőség közül lehet választani. Az Ultra Quality Plus 1,3x-os, az Ultra Quality 1,5x-ös, a Qualityi 1,7x-es, a Balanced 2x-es, a Performance 2,3x-os, az Ultra Performance pedig 3x-os skálázást kínál, valamint van egy Native AA is, ami 1x-es skálázással dolgozik. Az új profilok között a Native AA, az Ultra Quality Plus és az Ultra Performance helyezkedik el, ezek korábban nem voltak elérhetőek. A meglévő profiloknál változott a skálázás mértéke, méghozzá 0,2x és 0,3x közötti mértékben, azaz több felskálázást végez az AI alapú technológia, mint eddig, azaz 0,4x és 0,9x közötti mértékben nőtt az AI által generált képpontok száma.
Az egyelőre nem derült ki, hogy az XeSS 1.3-as kiadása hogyan teljesít az AMD FSR 3 és az Nvidia DLSS 3.5 technológiáival szemben, de remélhetőleg erre is rövidesen választ kaphatunk, ahogy az első összehasonlító tesztek elkészülnek. Ehhez persze ideális esetben olyan címek kellenének, amelyek mindhárom technológiát támogatják, hiszen így lehet a legjobb az összehasonlítás, ám az XeSS 1.3-as támogatás implementálása még folyik. Arról nem tett említést a gyártó, mely játékok kaphatják meg elsőként, de remélhetőleg erre is hamarosan választ kaphatunk.