Az Intel egy új opciót tett elérhetővé, ami lehetővé teszi, hogy az egyes Core Ultra processzorok esetében jelentősen megnöveljük az iGPU számára elérhető rendszermemória kapacitását a normál értékhez képest. Ez az opció kifejezetten jól jöhet a különböző memória-intenzív feladatok alkalmával, például akár helyben futó nagy nyelvi modellek vagy egyéb munkafolyamatok esetén, amelyek profitálhatnak az extra memóriából, ezzel új lehetőségekhez juthatnak a haladó felhasználók, illetve a fejlesztők is.
A Shared GPU Memory Override névre keresztelt újítás az Intel Graphics Software fedélzetén található, azon belül is a Graphics fülön, ahol egy külön be- és kikapcsolható opcióként tűnik fel Amennyiben engedélyezzük a funkciót, megjelenik egy Memory limit feliratú csúszka is, amelyen keresztül a mellékelt ábra szerint 13%-tól egészen 87%-ig lehet módosítani az értéket, de ha a csúszka használatát kerülnénk, mellette van egy léptető opció is, amelyen keresztül könnyen és gyorsan beállítható a kívánt érték.
A korai dokumentáció, illetve a driver listák alapján úgy tűnt, hogy az alapértelmezett beállítás 57% közelében helyezkedik el, de a gyártó által mutatott példák szerint ez az érték akár 87%-ra is feltornázható, ahogy az a fenti skálán is látszik. Ezzel az opcióval csökkenthető a szakadék a normál videokártyák és az integrált videó vezérlők terén, már ami az elérhető memóriakapacitást illeti, ezáltal az iGPU alapú rendszerek is képesek lehetnek a memória-intenzív feladatok futtatására, persze csak szerényebb teljesítmény mellett, ahogy a számítási teljesítményük engedi.
Hasonló funkciót már az AMD is bemutatott korábban a RYZEN AI platformok esetében, az a Variable Graphics Memory nevet viselte, lényege pedig ugyanaz volt, mint az Intel fentebb említett megoldásáé: felül lehet vele bírálni, mennyi rendszermemóriát használhat az iGPU, ezáltal kibővíthetőek a lehetőségek. Az AMD esetében ez az egyéb driver-szintű optimalizációkkal karöltve is működhet, mint amilyen az AFMF, így akár az FPS értékek növelésére is használható.
Mindkét megoldás az egységesített memória-architektúrákban rejlő lehetőségeket próbálja kamatoztatni a VRAM kapacitásának növeléséhez, ám ez a módszer nem minden esetben hoz teljesítménynövekedést. Egyes játékok például nagyobb adatkészleteket használnak, ha több VRAM érhető el, ami sok esetben lassulást okozhat teljesítménynövekedés helyett.
Az újítás használatához a támogatott rendszereken minden esetben újraindításra van szükség, ha bekapcsoltuk a funkciót. A lehetőség használatához az Intel Graphics Software 25.26.1602.2-es vagy újabb, illetve az Intel Graphics Driver 32.0.101.6974-es vagy újabb kiadására van szükség. Szükség van továbbá Core Ultra 2-es sorozatú processzorra is, jelenleg ugyanis csak azokkal működik a funkció, valamint legalább 10 GB-nyi rendszermemóriára is szükség van ahhoz, hogy az opció elérhető legyen, ahogy az a hivatalos weboldalon is olvasható.