Shop menü

INTEL SHARED GPU MEMORY OVERRIDE: SOKKAL TÖBB MEMÓRIÁT FOGLALHATUNK LE AZ IGPU SZÁMÁRA, MINT KORÁBBAN

Ez kiváló lehetőség arra, hogy a korábbinál nagyobb LLM-ek fussanak helyben, internetkapcsolat nélkül, de egyéb olyan feladatok alkalmával is jól jöhet az újítás, ahol memória-intenzív munkafolyamatok folynak.
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
Intel Shared GPU Memory Override: Sokkal több memóriát foglalhatunk le az iGPU számára, mint korábban

Az Intel egy új opciót tett elérhetővé, ami lehetővé teszi, hogy az egyes Core Ultra processzorok esetében jelentősen megnöveljük az iGPU számára elérhető rendszermemória kapacitását a normál értékhez képest. Ez az opció kifejezetten jól jöhet a különböző memória-intenzív feladatok alkalmával, például akár helyben futó nagy nyelvi modellek vagy egyéb munkafolyamatok esetén, amelyek profitálhatnak az extra memóriából, ezzel új lehetőségekhez juthatnak a haladó felhasználók, illetve a fejlesztők is.

A Shared GPU Memory Override névre keresztelt újítás az Intel Graphics Software fedélzetén található, azon belül is a Graphics fülön, ahol egy külön be- és kikapcsolható opcióként tűnik fel Amennyiben engedélyezzük a funkciót, megjelenik egy Memory limit feliratú csúszka is, amelyen keresztül a mellékelt ábra szerint 13%-tól egészen 87%-ig lehet módosítani az értéket, de ha a csúszka használatát kerülnénk, mellette van egy léptető opció is, amelyen keresztül könnyen és gyorsan beállítható a kívánt érték.

A korai dokumentáció, illetve a driver listák alapján úgy tűnt, hogy az alapértelmezett beállítás 57% közelében helyezkedik el, de a gyártó által mutatott példák szerint ez az érték akár 87%-ra is feltornázható, ahogy az a fenti skálán is látszik. Ezzel az opcióval csökkenthető a szakadék a normál videokártyák és az integrált videó vezérlők terén, már ami az elérhető memóriakapacitást illeti, ezáltal az iGPU alapú rendszerek is képesek lehetnek a memória-intenzív feladatok futtatására, persze csak szerényebb teljesítmény mellett, ahogy a számítási teljesítményük engedi.

Galéria megnyitása

Hasonló funkciót már az AMD is bemutatott korábban a RYZEN AI platformok esetében, az a Variable Graphics Memory nevet viselte, lényege pedig ugyanaz volt, mint az Intel fentebb említett megoldásáé: felül lehet vele bírálni, mennyi rendszermemóriát használhat az iGPU, ezáltal kibővíthetőek a lehetőségek. Az AMD esetében ez az egyéb driver-szintű optimalizációkkal karöltve is működhet, mint amilyen az AFMF, így akár az FPS értékek növelésére is használható.

Mindkét megoldás az egységesített memória-architektúrákban rejlő lehetőségeket próbálja kamatoztatni a VRAM kapacitásának növeléséhez, ám ez a módszer nem minden esetben hoz teljesítménynövekedést. Egyes játékok például nagyobb adatkészleteket használnak, ha több VRAM érhető el, ami sok esetben lassulást okozhat teljesítménynövekedés helyett.

Az újítás használatához a támogatott rendszereken minden esetben újraindításra van szükség, ha bekapcsoltuk a funkciót. A lehetőség használatához az Intel Graphics Software 25.26.1602.2-es vagy újabb, illetve az Intel Graphics Driver 32.0.101.6974-es vagy újabb kiadására van szükség. Szükség van továbbá Core Ultra 2-es sorozatú processzorra is, jelenleg ugyanis csak azokkal működik a funkció, valamint legalább 10 GB-nyi rendszermemóriára is szükség van ahhoz, hogy az opció elérhető legyen, ahogy az a hivatalos weboldalon is olvasható.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére