Egy év telt el azóta, hogy a Sony és a Honda bejelentette a CES-en, hogy közösen fejleszt villanyautót. Az idei CES-en is felvonult az Afeela névre hallgató prototípus, ami a tervek szerint majd gyártásba fog kerülni, de a fejlesztéshez még időre van szüksége a cégeknek. Minden esetre a Sony most beszélt arról, hogy milyen lehetőségeket nyújthat majd az autó a felhasználók számára.
Tavaly megtudhattuk, hogy a felső árkategóriát megcélzó szedán forgalmazása a tervek szerint 2026-ban indulhat majd el, és 2025-ben kezdhetik felvenni az előrendeléseket. Beszélt a Sony arról, hogy az autóba az akkori tervek szerint 45 darab szenzort építenének be, amik között a LiDAR-tól az ultrahangos egységen át a kamerákig minden megtalálható. A terv az, hogy harmadik szintű önvezetésben jó legyen a jármű, nem tűztek ki a tervezők irreális célokat.
Az Afeela prototípusának fedélzeti rendszere nagyjából 800 TOPS számítási kapacitással bír, és a legfontosabb a közönség szempontjából, hogy állítólag alkalmas lesz majd arra, hogy a PS5 játékokat futassa. A szórakoztatás egy egészen új szintjét szeretné a Sony megvalósítani a Hondával közösen fejlesztett autóban. Az Unreal Engine alapjára fog épülni a grafikus felhasználói felület, és tömve lesz a jármű képernyőkkel. Hogy ezeken mit lehet majd elérni? Nos, részben erről beszélt a Sony az idei CES-en.
A kiterjesztett valóságra nagy figyelmet szentel a Sony. A vállalat az utazás során többféle szinten igyekszik AR technológiát alkalmazni. A kormány mögötti képernyőn az autó orrán található kamera képe már úgy jelenhet meg, hogy fel van rá festve az útvonal, amit a felhasználó előzőleg kijelölt, így a navigálás minden eddiginél egyértelműbbé válik. Ezen a felületen az út menti érdekes pontokat, töltőállomásokat, éttermeket is kiemelheti a jármű, a mellette levő képernyőre pedig kiteheti az étteremmel kapcsolatos információkat.
A kiterjesztett valóságot arra is használhatja az ember, hogy szórakoztassa magát, a kamera képére rá lehet tenni misztikus lényeket, környezeteket. Ez mindenképpen nagyon érdekesen hangzik, ugyanakkor nehezen tudjuk azt elképzelni, hogy ez nem megy a biztonság rovására azzal, hogy elvonja az ember figyelmét. Viszont az ADAS rendszernek is része a kiterjesztett valóság, és a műszerfalon látható képen ki tudja emelni nagy kontraszttal az összes fontos közlekedési akadályt, felhívja a figyelmet a zebrára, és így tovább.
Fejlett parkolóasszisztens is része lesz a csomagnak, ami nemcsak a helykre ügyel, hanem minden más objektumra is az autó körül. Fel is tudja ismerni a különböző dolgokat. Ha úgy látja, hogy egy parkolóhelyet csak egy személy blokkol, akkor megvárja, míg az ember elsétál, és utána kezd betolatni. Több parkolóhely között ki tudja majd azt választani, ami a legjobb az autó és az utasok számára.
Az Afeela biometrikus azonosítást támogat majd, ehhez a B oszlopba lesz építve olyan kamera, ami meg tudja oldani az arcfelismerést megbízható módon. Ha a tulajdonos a jármű közelébe ér, akkor az autó magától ki is nyílhat, és azonnal be lehet ülni. Ahogy az ajtó nyitását, úgy a zárást is motorosan akarja a Sony és a Honda megoldani, szóval úgy lehet beülni a járműbe, hogy semmihez nem kell hozzányúlni.
A személyautó több tulajdonost is képes lesz felismerni és kezelni, mindenkinek saját profilt képes elmenteni. Mikor az ember beül, a képernyőn azonnal jönni fog az üdvözlőszöveg, és máris lehet indulni. A korábbi személyes beállításokat az arcfelismerést követően azonnal alkalmazni kezdi az Afeela. Akár témázni is lehet majd az autót a hozzá tartozó mobilos alkalmazáson keresztül, ezzel a személyreszabahtóság egy teljesen új szintjét fogja nyújtani.
Az autó orrán a márkajelzés is csak egy kijelző valójában, és oda is azt lehet kitenni, amit csak akar az ember, így jelenhet meg ott például a Fortnite logója is. Erre Media Bar néven hivatkozik a Sony. A jármű ezt használva akár születésnapjára is felköszöntheti a tulajdonosát, üdvözlő üzenetket is ki tud majd írni a vékony sávon. Meg lehet itt jeleníteni az akku töltöttségi szintjét és más állapot adatokat is, valamint egy szabálytalanul átkelő gyalogosnak figyelmeztetést is tud mutatni, ha hirtelen kell miatta fékezni.
Az Afeela széles megjelenítőjét nagyon sok kisebb egységre fel lehet majd osztani, és ezáltal rengeteg információt képes párhuzamosan megjeleníteni. Ráadásul akkor sincs gond, ha minden nem fér ki rá, mert lehet a képet görgetni is oldalra. Filmezni, játszani egyaránt lehet majd az autóba épített minden kijelzőn, és a zenelejátszást is kezelhetik az emberek bármelyik felületen. A zene kiválóan szól majd az autóban, 27 hangszóró kerül beépítésre, és az elölülőknek térbeli hangzást nyújt a jármű. A külső zajokat pedig csillapítja, hogy az utazás a lehető legnagyobb nyugalomban teljen.
A CES-en a színpadra egy PlayStation 5 DualSense kontrollerrel vezették fel az autót, hogy ezzel is demontrálják azt, hogy mennyire széles lehet a funkciók felhozatala. Egyelőre még folyamatosan dolgoznak a funkcionalitáson és a jármű működésén, hiszen továbbra is prototípusként kezelik. Jövőre ölthet végleges formát, és akkor derülhet ki, hogy miket tud majd ténylegesen a kész jármű. Az Afeela egyfajta techdemo is a Sony részéről.