A legtöbb technológiai vállalatnak egy nagyon komoly hullámvasút volt az elmúlt másfél év, de az Amazonnál ugyanez igaz még az elmúlt néhány napra is. A negyedéves eredmények megjelenésével együtt a részvények értéke először nagyon rövid idő alatt emelkedett majdnem 10 százalékot, majd vissza is esett oda, ahonnan kiindult. Úgy fest, hogy a befektetők is nagyon vegyes érzelmekkel állnak a számokhoz.
Az Amazon nettó eladásai éves szinten 9 százalékkal emelkedtek az utolsó negyedévben, ami remek. Eredetileg az iránymutatások 2 és 8 százalék közötti erősödést vártak. A cégnek csaknem sikerült a 150 milliárd dolláros határt átszakítani, összesen 149,2 milliárd dolláros forgalmat ért el, miközben tavaly még közel 12 milliárd dollárral gyengébb számokat produkált.
Az Észak-Amerikai vásárlók az ünnepek alatt nagyon aktívan költekeztek a rossz gazdasági helyzethez képest, hazai pályán 13 százalékkal tudott nőni az Amazon bevétele, és ez segítette hozzá a céget a pozitív bevételhez, mert a globális értékesítés 8 százalékos csökkenést hozott. Más régiókban az emberek költekező kedve láthatóan alábbhagyott, de a cég forgalma főleg az USA-ban jön össze. Amerikában 93,4 milliárd dollár lett a forgalma, nemzetközi szinten pedig 34,5 milliárd dolláról beszélhetünk.
Szokás szerint a negyedik negyedévben is az AWS webes szolgáltatások biztosítottak még jelentős bevételt az Amazon számára. Ezen a területen nagyon komoly növekedés figyelhető meg továbbra is. Az AWS fejlesztésére nagyon sokat fordít a vállalat, mert szeretné azt elérni, hogy a jövőben ez legyen a legfőbb bevételi forrása. A negyedik negyedévben a szolgáltatásokból 21,4 milliárd dollár jött össze. Ez 20 százalékkal meghaladja az AWS egy évvel korábbi forgalmát.
A vállalatot egyedül az mentette meg a veszteséges negyedévtől, hogy a webes szolgáltatások biztosítását jelentős haszonkulccsal tudja megoldani. A vállalat üzemi vesztesége 0,2 milliárd dollár volt az ünnepek alatt Észak-Amerikában és 2,2 milliárd dollár nemzetközi szinten. Az AWS viszont 5,2 milliárd dolláros nyereséget termelt, ami nagyjából megegyezik az egy évvel korábbi teljesítményével.
A cég működési profitja még 2,73 milliárd lett, de volt egy sor olyan kiadása is, ami ezt még tovább nyirbálta. A negyedik negyedévben így végül csak 278 millió dollárnyi nettó haszon maradt. Ezzel évtizedes mélyponton zárt az Amazon, a rekord gyenge ünnepi időszak pedig erőteljesen hozzájárult ahhoz, hogy az egész 2022-es év feledhető legyen.
Éves szinten vizsgálva az Amazon 514 milliárd dolláros forgalmat hozott össze, ami közel 10 százalékkal jobb, mint az egy évvel ezelőtt, 2021-es eredménye. 44 milliárd dollárral tudta növelni a teljes bevételét a cég, de ez sajnos nem lett elég ahhoz, hogy a nyereségét is fenn tudja tartani. Sőt mi több, egyáltalán nem tudott profitot termelni 2022-ben az Amazon.
Legutóbb 2014-ben volt arra példa, hogy veszteséges volt a vállalat éves szinten.
Rengeteg jelentős kiadása és vesztesége keletkezett az Amazonnak tavaly. Így jött az össze, hogy 2,72 milliárd dolláros veszteséget volt kénytelen elkönyvelni a cég, miközben egy évvel ezelőtt még 33,3 milliárd dollárnyi nyereséggel számolhatott be arról, hogy történetének egyik legszebb évét produkálta.
Nem meglepő tehát, hogy az Amazon is tízezrek leépítéséről döntött korábban, és az sem zárható ki teljesen, hogy lesznek még elbocsájtások a cégnél. Ha az online kereskedelem továbbra sem akar helyre rázódni, az nagy károkat okozhat. Emellett pedig minden bizonnyal a befeketéseket is visszafogják majd, hiszen a cégnek egyebek mellett a Rivianba történő beszállás is egy hatalmas veszteséget hozott. Az ilyen ballépéseket most mindenképpen el kell kerülnie.