Shop menü

DEDIKÁLT RENDSZERCHIPET MUTATOTT BE A QUALCOMM VR ÉS AR ESZKÖZÖKHÖZ

A Snapdragon XR1 rendkívül sokoldalú lesz, és előre láthatólag változatos termékek épülhetnek köré. Az újdonság még idén bevetésre kerülhet, és nem prémium megoldásokra kell számítani.
Szécsi Dániel (DemonDani)
Szécsi Dániel (DemonDani)
Dedikált rendszerchipet mutatott be a Qualcomm VR és AR eszközökhöz

A Qualcomm a lehető legtöbb felhasználási területen szeretné elterjeszteni a rendszerchipjeit, az okostelefonokon és a táblagépeken túl a vállalat mostanra jelen van a notebookokban, sőt mi több, már néhány önállóan működő VR/AR kiegészítőben is. Ez utóbbi szegmens számára pedig a vállalat most létrehozott egy saját platformot is.

A Snapdragon XR1 az Augmented World Expo keretében mutatkozott be, és sokan úgy látják, hogy ez egy komoly lépés hardveres oldalon az önállóan működő virtuális és kiterjesztett valósággal kapcsolatos eszközök elterjedése felé. Az XR elnevezés az eXtended Reality-ből ered, a témához passzolóan. Az, hogy a vállalat saját platformot hozott létre erre a célra, azt jelenti, hogy lát benne akkora potenciált, hogy merjen belefektetni a fejlesztésbe, ez pedig nagyon fontos, hiszen lényegében kijelenthető, hogy a Qualcomm teljes mellszélességgel beállt a szegmens mögé.

A vállalat három kategóriára osztja ezeket a megoldásokat. A belépő eszközök a cardboard-szerű megoldások, amikhez okostelefonra van szükség. Eggyel feljebb már önállóan működni képes eszközökről beszélhetünk, de még költséghatékonyan, háromtengelyes mozgásérzékelővel, egyszerű kontrollerekkel. Végül pedig ott vannak a prémium sisakok, amik hattengelyesek, és ultrahangos szenzorokkal is rendelkeznek, így kiváló élményt tudnak nyújtani, itt példaként említhető a Lenovo Mirage. A Snapdragon XR1 a középső szegmens, a magas minőségű készülékek számára jött létre, szóval előre láthatólag egy viszonylag megfizethető, de már eléggé izmos megoldásról beszélhetünk.

Galéria megnyitása

Miért csak előre láthatólag? Mert a Qualcomm sajnos részleteket egyelőre nem árult el azzal kapcsolatban, hogy milyen jellemvonásokkal rendelkezik a Snapdragon XR1. Viszont nem lenne meglepő, ha a nemrégiben bejelentett QCS605 vagy QCS603 rendszerchipek valamelyikéhez hasonló felépítésű lenne, és akár egy, a felesleges komponensektől megszabadított Snapdragon felbukkanása sem lenne meglepő. (Épp a napokban számolhattunk be arról, hogy a Google a Quantával egy AR szemüvegen dolgozik, és ebben a QCS603 gondoskodik majd a teljesítményről.) Akárhogy is alakul, az már biztos, hogy nagy hangsúly helyeződik majd a heterogén működésre, és a legújabb Kryo 300 szériás processzormagokra lehet számítani Adreno 600 IGP-vel, Hexagon DSP-vel és fejlett Spectra 200 besorolású képfeldolgozó processzorral.

Galéria megnyitása

Abból kiindulva, amiket a Qualcomm elmondott a Snapdragon XR1-ről, egészen kiváló teljesítménnyel szolgálhat majd, de vélhetően el fog maradni a Snapdragon 845-től. A kijelzőtámogatás itt kiemelten fontos, ezen a téren Quad HD minőséggel lehet számolni, de maga a platform támogatja majd az Ultra HD videók lejátszását (60 FPS) is, és 180, valamint 360 fokos tartalmak megjelenítésére is egyaránt képes lesz. A vállalat úgy véli, hogy a játékok rendkívül immerzív élmény tudnak majd biztosítani az új hardverrel, szóval a szórakozás ilyen formájával is számolni kell. A Snapdragon XR1 lehetőséget nyújt majd kamerák bevetésére és akár fotókat, videókat is lehetőség lesz készíteni a rá épülő termékekkel. Továbbá még a megosztásra is gondolt a Qualcomm, arra is lesz mód, hogy például élőben streamelje a rajta található kamerák képét a szerkezet. Így akár távoli segítségnyújtásnál is jól jöhet.

A Snapdragon XR1 lehetőséget biztosít majd a partnereknek akár 6DoF támogatásra is, és a kontrollerek szintjén is számolni lehet minimum 3DoF mozgáskövetéssel, de akár még 6DoF is képbe kerülhet. A kiterjesztett valóság esetében nagyon alacsony késleltetéssel dolgozik, mindössze 20 milliszekundummal lehet számolni, amit gyakorlatilag nem érzékelnek a felhasználók, így teljesen természetesen mozoghatnak az eszközzel a fejükön. Említést érdemel még, hogy a Snapdragon XR1 támogatja az AI Engine-t, így gyorsíthatja a különböző gépi tanulást és mesterséges intelligenciát alkalmazó szolgáltatásokat, alkalmazásokat. Nem okoz neki gondot az olyan API-k használata, mint például az OpenGL, az OpenCL vagy éppen a Vulkan. A hangzás terén is jól teljesít majd a platform, ugyanis a komplett Qualcomm 3D Audio Suite a részét képezi, ami olyan dolgokat foglal magába, mint az Aqstic és az aptX. Folyamatosan aktív mikrofont is lehet használnia a partnereknek, melyen keresztül megvalósítható az átfogó hangvezérlés.

Galéria megnyitása

A Qualcomm Snapdragon XR1 mögé már több vállalat is besorakozott. A Qualcomm elmondása alapján a Meta, a Vuzix, a Pico és még a HTC Vive későbbiekben érkező készülékében is megjelenhet az újdonság. A chipdizájner úgy tervezi, hogy az év második felében beindulhat a termék szállítása, és jó eséllyel még idén kereskedelmi forgalomba kerülhet olyan önállóan működő AR/VR szemüveg, aminek az alapját a Snapdragon XR1 jelenti.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére