Az Nvidia lerántotta a leplet a Pascal alapú GeForce-okról

A különleges esemény szerencsére nem okozott csalódást: lehullott a lepel a GeForce GTX 1080-ról és a GeForce GTX 1070-ről.

Az Nvidia lerántotta a leplet a Pascal alapú GeForce-okról

Az Nvidia megtartotta speciális rendezvényét, ami szerencsére igen izgalmasra sikeredett, ezzel az Nvidia kárpótolta azokat a rajongókat, akik az Order of 10 számláló lejárta után valami igazán különleges, őket is érintő dologra számítottak, majd egy "picit" csalódniuk kellett.

Az új videokártyák

A „show” alkalmával Jen-Hsun Huang szót ejtett néhány új technológiáról, ezekre nemsokára ki is térünk, de első körben inkább az új videokártyák ismert paramétereit vennénk górcső alá, hisz úgyis mindenki ezekre kíváncsi – természetesen mi is.

A Pascal architektúra köré épülő újdonságok esetében a konkrét GPU kódnevét nem említette az Nvidia első embere, de annyi kiderült, hogy az egység a TSMC gyártósorain készül, méghozzá 16 nm-es FinFET technológiával, ami tulajdonképpen nem meglepetés. A GeForce GTX 1080 esetében GDDR5X, míg a GeForce GTX 1070 esetében GDDR5-ös memória-technológiát vetnek be, vagyis a friss memóriatípus a csúcskártya kiváltsága lesz.

Az új trónkövetelő tehát a GeForce GTX 1080 nevet viseli, sebességére pedig jellemző, hogy a GeForce GTX 980 Ti-nél mintegy 25%-kal gyorsabb, legalábbis az Nvidia számai szerint. Melegedő komponenseit ugyanaz a videokártya hűtő tartja hűvösen, amelynek fotói már korábban kiszivárogtak – ez gyakorlatilag némileg módosított dizájnt kapott a korábbi referencia hűtéshez képest, de a borítás alatt alighanem változatlan felépítésű hűtőtömb húzódhat. Idővel ez is kiderül. Sokkal érdekesebb, hogy a GeForce GTX 1080 igen komoly, 9 TFLOP/s-os egyszeres pontosságú számítási teljesítményre képes, GPU-ja mellé pedig 8 GB-nyi GDDR5X típusú fedélzeti memória kerül, ami 10 GHz-es effektív órajelen ketyeg. A fedélzeti memória 256-bites adatsínen keresztül kapcsolódik a GPU-hoz, a memória-sávszélesség értéke pedig 320 GB/s.

A GPU 2560 CUDA maggal gazdálkodhat, magórajele 1607 MHz-es, GPU Boost 3.0-s átlag-órajele pedig 1733 MHz-es értéket képvisel. A videó kimenetek között DisplayPort 1.4-es, HDMI 2.0b és Dual-Link DVI csatlakozó sorakozik, a TDP pedig mindössze 180 watt lesz. Az újdonság május 27-én válik elérhetővé kereskedelmi forgalomban, ajánlott végfelhasználói ára pedig 599 dollár lesz. Készül a termékből egy úgynevezett „Founders Edition” is, amit 100 dollárral többért adnak.

A GeForce GTX 1080-at kétutas SLI rendszerben is meg lehetett csodálni

A GeForce GTX 1080 természetesen a GeForce GTX Titan X modellnél is gyorsabb lesz, sőt, még egy GeForce GTX 980 SLI rendszer teljesítményét is felülmúlja. Amennyiben a Pascal architektúrában rejlő lehetőségeket kiaknázzák, úgy a TitanX-hez képest akár kétszer nagyobb teljesítmény és akár háromszor jobb energiahatékonyság érhető el – papíron. Az új videokártya egyébként csak egyetlen nyolctűs PCIe tápcsatlakozót igényel, ahogy a fenti fotón is látható, ez pedig nem hangzik rosszul. Az energiahatékonyság növelésében egyébként nem csak a Pascal architektúra, hanem az újításokkal érkező VRM áramkör is nagyon sokat segít.

Az Nvidia egy kis tuningot is végzett a GeForce GTX 1080-as modell esetében: léghűtés mellett 2116 MHz-es GPU órajelet sikerült elérni, ráadásul úgy, hogy a GPU hőfoka terhelés mellett sem volt magasabb 67 Celsius foknál, ami igen bíztató. Még akkor is, ha esetleg válogatott GPU-val szerelt mérnöki tesztpéldány dolgozott az adott masinában.

A második újdonság a GeForce GTX 1070 lesz, amely már „csak” 6,5 TFLOP/s-os egyszeres pontosságú számítási teljesítményre képes. A GPU mellé ugyancsak 8 GB-nyi fedélzeti memóriát adnak, de GDDR5X helyett be kell érni a GDDR5 szabványúval. A termék várhatóan június 10-én válik elérhetővé kereskedelmi forgalomban, ára pedig 379 dollár lesz. Ebből a modellből is érkezik úgynevezett „Founders Edition” változat, ami 449 dollárba fog kerülni. Érdekesség, hogy még a GeForce GTX 1070 is gyorsabb lesz, mint egy Titan X.

Egyébről is szó esett

Az Nvidia beszélt az Ansel technológiáról, ami tulajdonképpen játékon belül elérhető háromdimenziós kamerarendszer lesz – a PC-s játékosok Instagramja. Az újítás jóvoltából rendhagyó képek készülhetnek, ugyanis a kamera szabadon mozoghat, lesznek szűrők, a képernyőfotó pedig nagyobb felbontásban készülhet, mint amekkora az aktuális kijelző felbontása.

Ezzel együtt 360 fokos sztereó képek készítésére is lesz mód. Ezt a jelek szerint úgy éri el az Nvidia, hogy lezárja az aktuális renderelés-állapotot, így a felhasználó nekiláthat a kreatív kép készítésének. Ez a funkció rövidesen több játék alatt is elérhető lesz.

Jen-Hsun Huang beszélt egy új VRWorks projektről is, ami a VRWorks Audio nevet viseli – ez elsőre úgy hangzik, mintha az AMD TrueAudio technológiájának állítanának konkurenciát. Lényege, hogy pontos hangzásmodell készülhessen, az viszont egyelőre nem világos, hogy ez csak egy CUDA alapú megoldás lesz-e, vagy dedikált hardvert használnak-e hozzá.

Szó esett még az úgynevezett „kijelző forradalomról” is, aminek alapját tulajdonképpen a „Simultanious Multi-Projection Pipeline” technológia adja. Ennek lényege, hogy maximum 16 független nézőpont kezelésére képes, így lehetőség nyílik a többmonitoros rendszereknél tapasztalható torzulások orvoslására. A technológia ezzel együtt VR fronton is hasznos lehet, ugyanis a lencsetorzításnak megfelelően előre torzítja a képeket, így a felhasználói élmény jobb lesz.

Nagyjából ennyi történt a rendezvényen. A fotók az AnandTech oldaláról származnak.

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward