Shop menü

AZ INTEL FEJLESZTŐI OPTIMALIZÁLJÁK A PANTHER LAKE PROCESSZOROK IGPU-TELJESÍTMÉNYÉT – LINUX ALATT AKÁR 18% GYORSULÁS IS ÖSSZEJÖN

A Panther Lake körüli hibákat remélhetőleg sikerül javítani még a rajt előtt.
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
Az Intel fejlesztői optimalizálják a Panther Lake processzorok iGPU-teljesítményét – Linux alatt akár 18% gyorsulás is összejön

Az Intel Panther Lake sorozatának tagjai szépen menetelnek a megjelenés felé, legalábbis erre utalnak a legfrissebb Linux patchek, amelyek a Mesa 3D grafikus keretrendszerhez érkeztek, azon belül is a fordítóhoz. Az összesen 14 patchet összevonták és alkalmazták annak érdekében, hogy az Xe3 alapú iGPU-k teljesítménye optimális lehessen, ugyanis korábban problémákat fedeztek fel, amelyek a teljesítmény csökkenésével jártak.

Az Xe3 architektúra sajátosságaihoz igazított fordító-ütemezéssel, szálszintű párhuzamossággal, illetve egyéb funkciókkal kapcsolatos frissítések a jelek szerint eléggé látványos teljesítménynövekedést hoztak, ugyanis egyes esetekben a korábbi verzióhoz képest akár 18%-kal is javult egyes játékok futási sebessége, de a nagy képet nézve is szinte minden esetben látható egy számjegyű teljesítménynövekedés, ami a munka eredményességét jelképezi. Az optimalizációk ugyan jótékony hatást fejtenek ki a teljesítmény alakulására, viszont egy negatív hatásuk is van: a shader-db benchmarkok alatt a fordítás előtti munkafolyamatok mértéke nagyjából 25%-kal nőtt. A fordítási időt érintő „büntetést” az Intel szakemberei a jelek szerint elfogadták, ugyanis cserébe esetenként jelentős teljesítménynövekedés a jutalom, ami mindenképpen jó hír.

Galéria megnyitása

A frissítéseket a Mesa 25.3-as verziója már meg is kapta, de a fejlesztők szerint a Mesa 25.2-es verziójába is visszaportolják őket, így azok a vásárlók, akik az elsők között ugranak fel a Panther Lake vonatra, ahogy az új noteszgépek megjelennek, szintén elkerülhetik majd a teljesítménycsökkenést okozó problémákat – Linux alatt. A kék diagram a játékok alatti gyorsulást mutatja, míg a narancs a fordítót érintő terhelésváltozás mértékéről ad képet.

Galéria megnyitása

A tesztelés alkalmával nemcsak a pozitívumokra derült fény, hanem néhány negatívumra is. Egyes játékok alatt előfordult, hogy a GPU bizonyos időközönként egyszerűen megállt, egyetlen GPU-intenzív cím esetében pedig olyannyira súlyos volt a helyzet, hogy a hardver megállt, ami hibakaresésre sarkallta az Intel szakembereit és az együttműködő fejlesztőket is. Egyelőre sajnos csak Linux alatt készített teszteredmények állnak rendelkezésre, az még nem derült ki, hogy Windows alatt hogyan alakul a teljesítmény, így a keresztplatformos összehasonlításra sem lehet még sort keríteni, legalább is publikusan.

A Panther Lake platform hivatalos megjelenését követően megérkezhetnek a friss csomagok a különböző Linux disztribúciókhoz, valamint azok a régebbi csomagok, amelyekbe utólag illesztik be a módosításokat, szintén a rajt utáni hetekben várhatóak. A fenti törekvések egyébként jól mutatják, az Intel szakemberei próbálják a lehető legtöbbet kihozni a platformból, már a rajt előtt próbálják optimalizálni a teljesítményt, ami a jelek szerint sikerül is. Reméljük, további gyorsulásokra is lehet számítani, illetve azt is, hogy a jelenlegi hibákat is sikerül javítani a rajt időpontjáig.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére