Atom RPG – Szása menni pusztaság

Vérben és vodkában úszó, poszt-apokaliptikus Szovjetunio

Atom RPG – Szása menni pusztaság

74 %
{{ average }} %
  • Rubel, vodka, AK!
Szerzői értékelés
Szerző
74
%
Olvasói értékelés
Olvasó
Olvasói értékelés
{{ average }}
%
{{ average }}
%

Elég komoly különbség van aközött, hogy lemásolunk valamit vagy épp csak ihletet merítünk belőle. Bizonyos földrészeken komoly hagyománya van az ilyesfajta inspirálódásnak, sokszor zavarba ejtő végeredménnyel örvendeztetve meg a világot. Sejthetitek min gondolkodott el elsőként kis szerkesztőségünk, amikor egy ATOM RPG: Post-apocalyptic indie game nevű játék esett be a postaládába. Sőt, nem csak a neve volt meglehetősen furcsa, de nem kisebb dolgot ígért, minthogy a közelmúlt nagy neveiből – Fallout, Baldur’s Gate, Wasteland, Deus Ex – merített egy nagyot és mindezt egy posztapokaliptikus szerepjáték formájába öntve (ha esetleg valakinek kétsége lenne a cím után is) tárta a nyilvánosság elé.

Made in…?

Tényleg nem könnyű meghúzni a határt a másolat és az „ilyen játékokra ez nagyon jellemző elem” között. Ezért nem is próbálkozom vele, inkább beszéljünk kicsit a keretekről és az előzményekről. Azt nagyon jól tudjuk mindannyian, hogy a háború nem változik, főleg, ha nukleáris rakétákkal kezdenek dobálózni a szuperhatalmak. A játék sztorija szerint 1986-ra a feszültség háborús összecsapáshoz vezetett az USA és a Szovjetunió között, a bombák pedig tettek róla, hogy a sötét középkorig visszalökjék az emberiség megmaradt részét. Legalábbis ami a morális kérdéseket, az emberi közösségeket illeti.

Galéria megnyitása

A technológia nagyjából megmaradt a 80-as évek szintjén, és ez főként a járműveket és fegyvereket jelenti– bár ez is csak a gazdagokra és a jól felszerelt miliciákra, rabló bandákra igaz. A többieknek régi, rozsdás, vagy otthon összebarkácsolt fegyverek jutnak, és persze a gyaloglás.

Láss világot elvtárs!

Hősünk egy katonai szervezet reményteljes közlegénye, akik nem kisebb célt tűztek ki maguk elé, minthogy visszaállítsák az ország régi dicsőségét. Az ATOM egy titkos, a háttérben meghúzódó csoport, akikről a közember mit sem tud. Jó esetben is csak pletykákat hallott, amik jótékony homályba burkolják a valóságot. A fő küldetésünk pedig, micsoda meglepetés, egy bunkerbe (Vault?) vezet, bár odáig eljutni sem lesz épp könnyű feladat. Azt is javasolnám, hogy 4-es szint körül bóklásszunk csak arra, és ha robbanószert találunk, tartsuk magunknál. Addig bőven ellehetünk mással, mert felfedeznivaló van bőven.

És ha már szóba került a térkép említést érdemelnek a véletlenszerű találkozások is. Összefuthatunk kereskedőkkel, furcsa szekták agresszív követőivel, vadállatokkal, banditákkal és egyéb furcsa szerzetekkel is.

Mivel mindez erőteljesen RNG alapokra épül, nagyon ajánlott a gyorsmentés gombot koptatni.

Galéria megnyitása

A barátságos vagy semleges NPC-k bármelyikével beszélgethetünk és végigfaggathatjuk ugyanazon kérdések alapján, a világról, önmagáról vagy akár pletykákról érdeklődve. És hiába sablonosak a kérdések, látszik, hogy elég sok energiát fektettek a párbeszédek megírásába. Hasonlóképpen érzékeny a játék arra, hogy miként bánunk valakivel: megnyílhat előttünk, bizalmába fogadhat az adott karakter, ha kedvesen, érdeklődéssel fordulunk felé (vagy annak tettetjük magunkat), de el is vághatjuk a további beszélgetés fonalát, ha beszólunk vagy nagyon más véleményen vagyunk.

Egy kis szerepjáték

A képességpróbák (leggyakrabban speechcraft – egyfajta meggyőzés, kidumálás) is fontosak, és elég a Fallout ezen rendszerére gondolnunk, máris mindent tudni fogunk a működéséről. Az is sok mindent befolyásolhat, hogy a tulajdonságaink között hogyan osztottuk el a pontokat.

Galéria megnyitása

Némely fegyverhez, feladathoz erő kell, máskor a karizma vagy az intellektus visz minket közelebb az áhított célhoz. Külön fontos, hogy minél fejlettebb, jobb fegyvert szeretnénk használni, annál inkább értenünk kell hozzá. Kezdetben nyugodtan bízzunk a különféle barkács közelharci fegyverekben, sokkal jobbak, mintha ütni és rugdosni kellene mindenkit.

Üss vagy fuss

A harc mechanikáját nézve le sem tagadható a másolás, bár hozzátenném, hogy nagyon is jól működő és egyszerű rendszer, egyáltalán nem baj, hogy átvették a készítők. Akciópontokat kapunk minden kör elején és a gyorsaságunknak (sequence) megfelelő sorrendben következnek a résztvevők egymás után. Ha mindenki elmozogta/támadta a pontjait, új kör kezdődik. A játék első szakaszában azonban jól gondoljuk meg kivel és mikor bocsátkozunk harcba, ugyanis hamar elhullunk. Még az alapnál 1-2 fokkal jobb fegyverek és páncélok sem adnak semmiféle garanciát arra, hogy győzünk. Főleg, hogy 2-3 ellenség ront ránk egyszerre általában, és ha ezek lőfegyverrel felszerelt emberek, akkor eléggé bajban vagyunk.

Galéria megnyitása

Nem viccből mondtam, hogy a gyorsmentés gomb kopni fog – én folyamatosan használtam minden összecsapás előtt, néha körönként mentve, de még a térképen bolyongva is. Az oka pedig az volt, hogy 40-50 életerő nem sokra elég, és ha a térképen barangolva megtámad 3 farkas, akkor 5. szinten is szétszedtek. Persze készíthetünk harcra kigyúrt izomkolosszus Rambo karaktert is, kérdés, hogy jobban járunk-e, ha kimaradunk egy csomó beszélgetésből és egyéb, kifinomultabb képességeket igénylő helyzetből.

Az újrajátszás lehetőségét ez mindenképpen megnöveli, hiszen ezernyi módon rakhatjuk össze hősünket.

Túlélési tippek, és dolgok, amikről jó tudni:

  • a szovjet katonai kulacs egy ivásra volt hitelesítve, utána eltűnt a hátizsákomból, mivel „elhasználtam”, de a műanyag flakon is hasonló sorsra jutott, azt is „megittam” a benne levő vízzel együtt
  • ha pár másodpercig nyomva tartjuk a bal egérgombot, akkor egy kis menüt kapunk, ahol lopni, zárat nyitni stb. tudunk (tutorial nincs)
  • ha egy tárgy körül (pl. autó roncs) kék, szikraszerű sugarak repkednek alig észrevehetően akkor sugárfertőzött… és persze mindig van mellette egy kis loot, hogy odamenjünk, de észrevenni a sugárzást már korántsem olyan könnyű
  • menteni, menteni, menteni
  • cipeljünk sokat, rakjunk össze minél nagyobb hátizsákot és alapfelszerelést, amint tudunk
  • mindig legyen nálunk étel, alkohol és víz, ez utóbbiak a méreg és a sugárzás ellen segítenek
  • minden fegyvert szedjünk fel, jó áron el tudjuk adni őket
  • takarékoskodjunk a lőszerrel és olyan fegyvert használjunk, amihez elég a tudásunk, különben semmit sem fogunk eltalálni
  • a célzott támadás nagyon jó ötlet
Galéria megnyitása

Még pár gondolat arról, hogy mennyire érződik, hogy milyen szellemben és háttérrel készült a játék. Az angol fordítás jó, de kicsit furcsa volt, hogy Szovjetunió közepén Howdy-val köszönnek rám – nagyon amerikaias irányba vitte a beszélgetéseket, kifejezéseket a fordító, mintha Texasban lennénk. A kereskedelemben használt pénz itt a Rubel, bár a játék azért megemlíti viccesen, hogy felmerült a kupakok használata is, de az az ötlet hamar elhalt. Külön előny, ha valaki beszél oroszul, mert feliratokat, táblákat is találunk majd, és az Otradnoye vagy Krasnoznamenny nevű településeket megjegyezni is lehet egyszerűbb így, mint anno Shady Sands vagy New Reno városát.

Galéria megnyitása

Nem lett rossz játék az ATOM RPG, bár csiszolatlannak és kopottnak tűnik. Nagyon érződik, hogy orosz, ami teljesen más hangulatot hoz majd, mint a Fallout féle világ – porosabb az egész, de hihetőbb és valóságosabb is. Játéktechnikailag nem könnyű belőni, hogy milyen irányba menjünk, és hol tudunk érvényesülni. Jó pár szintet meg fogunk lépni, mire biztonságban érezhetjük magunkat valamelyest a pusztaságban. Sokat fogunk utazni, ami lassú és a városokban való rohangálás is monoton kissé.

A kidolgozottság mindezek ellenére nem rossz, hitelesen áthozza a pusztulás szélén tengődő falvak, a katonai táborok és az új világ rozsdás, kopottas városainak a hangulatát is. A túléléshez, ahogy a játékhoz is, türelem kell, mert olyan érzésem volt, mintha más tempót igényelne a manapság megszokottakhoz képest. Több az „üresjárat”, nagyobb a tér és a távolság, a lelke mélyén azonban összetett és komplex világ vesz minket körbe. Kicsit más az íze, fanyarabb a humora és csiszolatlanabb – a fehér és a fekete nem olyan egyértelmű. A túlélés furcsa dolgokat művel az emberekkel – belőled mit hoz ki vajon?

Galéria megnyitása

Galéria megnyitása grid_on

Összefoglalás

Atom RPG – Szása menni pusztaság

Atom RPG – Szása menni pusztaság

Atom RPG – Szása menni pusztaság
Szerzői értékelés
74
%
A Fallout és a Wasteland árnyékában felnőtt orosz poszt-apokaliptikus szerepjáték, ami meglepő mélységekkel bír kopottassága ellenére.
Nosztalgikus és jó alapokra helyezett játék, ízig vérig oroszos hangulattal, világgal és érdekes karakterekkel.
Nagyok a távolságok és a terek, ami kicsit unalmassá teheti a játékot, és időnként a nehézség is gondokat okoz.
{{ totalLabel }}
%
{{ userRateLabel }}

Neked ajánljuk

Kiemelt
-{{ product.discountDiff|formatPriceWithCode }}
{{ discountPercent(product) }}
Új
Teszteltük
{{ product.commentCount }}
{{ voucherAdditionalProduct.originalPrice|formatPrice }} Ft
Ajándékutalvány
0% THM
{{ product.displayName }}
nem elérhető
{{ product.originalPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.grossPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.grossPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.displayName }}

Tesztek

{{ i }}
{{ totalTranslation }}
Sorrend

Szólj hozzá!

A komment írásához előbb jelentkezz be!
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mondd el, mit gondolsz a cikkről.

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward