Shop menü

APRÓK NAGYBAN - PLAYSTATION 4 KÜLÖNKIADÁS

Miért nem mutatták meg a gépet? Mi lesz a játékboltokkal? Támogatja a 4K-t? Mennyire drága a fejlesztés? Megkeressük a válaszokat!
Vaffler Dániel
Vaffler Dániel
Aprók nagyban - PlayStation 4 különkiadás

Fontosak maradnak a játéküzletek a Sonynak

A Sony elárulta, az "offline", játékboltos eladások továbbra is fontosak maradnak a cégnek, és még a következő generációban is így tervezik eladni a legtöbb címet. Habár a digitális terjesztés a jövő, a Sony szerint egyelőre még a boltok képezik a jelent. Ráadásul a boltok abban is fontos szerepet játszanak, hogy az érdeklődők elé tárják az új megjelenéseket: sokan úgy tájékozódnak az új játékokról, hogy benéznek egy-egy boltba, ráadásul külföldön olyan áruházláncokat is találunk, amik a digitális tartalmakat árulják fizikai formában - ilyen például a GameStop is. Ettől függetlenül a Sony is tisztában van vele, hogy a digitális terjesztés a leggyorsabb ütemben növekvő üzleti modell az iparágban.

Támogatja a 4K-t a PS4, de a játékok nem így futnak

A Sony a 4K, vagy UltraHD felbontás egyik legnagyobb támogatója, így jogos a kérdés, hogy miért nem hangzott el ezzel kapcsolatos információ a tegnapi bejelentések. Shuhei Yoshida elárulta, hogy a PS4 támogatja majd a 4K felbontást, és képes ilyen videókat lejátszani, de a játékok nem fognak natívan ilyen felbontásban futni a konzolon.

Nem jönnek át PS4-re a mostani mentések és PSN-vásárlások

A Sony megerősítette, hogy a PS3-as játékok lemezei nem lesznek kompatibilisek a PS4-gyel, és hogy a régi címek futtatását a Gaikai-jal igyekeznek majd megoldani. A cég nem zárta ki, hogy néhány címet megpróbálnak majd emulálni a konzolon, de a PSN-es játékok, és az előző generációs mentések biztosan nem hozhatók át a PS4-re. A PSN-es játékok is később a Gaikai-féle szolgáltatásban jelenhetnek meg.

Pachternek is tetszett a PS4-bejelentés

"A Sony elsőként tüzelt az új konzolháborúban, és most legalább 2 hónapig élvezhetik majd a média figyelmét. Igazán lenyűgözött a Sony prezentációja, és a játékokra történő koncentráció is szimpatikus volt." - mondta Pachter, mindenki kedvenc elemzője. Szerinte az Xbox-bejelentés sem várat már magára sokat, és tippje szerint a Microsoft konzolja hasonló erővel, hasonlóan színvonalas first party, és hasonló mennyiségű third party játékkal érkezik majd, de esetleg olyan szolgáltatásokat is kaphat, melyeket a Sony nem tud produkálni - vagy csak még nem készek bejelenteni. Az ilyen szolgáltatások között lehet a minden konzolhoz adott Kinect, a Skype integrációja, a jobb multimédiás cuccok, a szorosabb SmartGlass integráció minden platformon, és a jobb internethozzáférés. Pachter az árat is megtippelte: szerinte a konzolnak 399$ és 449$ között kell érkeznie.

A háttérben frissíthet firmware-t a PS4

Valószínűleg a legtöbben tapasztaltuk már, és a legtöbbünknek elege van a konzolos rendszerfrissítésekből. A PS4 egyik legnagyobb előnye lesz, hogy nem csak a játékot tudjuk folytatni pár másodperccel az alvó állapotból történő felébresztés után, de a digitálisan terjesztett anyagokat sem kell teljesen letöltenünk ahhoz, hogy el tudjuk kezdeni tolni őket. Ráadásul a játékokat kipróbálhatjuk a Gaikai felhős rendszerében. Ebben a környezetben elég nagy butaság lenne, ha a pont a firmware update-ek akasztanák meg felhasználói élmény folyamatosságát, így a Sony gondoskodott róla, hogy ez se legyen probléma. A frissítések a háttérben töltődnek majd le, és akkor települnek majd, amikor éppen nem akasztanak meg semmit, amit a felhasználó csinálna.

A Diablo III és a Sony

Tegnap este Chris Metzen a Blizzardtól megjelent a Sony színpadán, és elmondta, hogy PS3-ra és PS4-re is jön a Diablo III. Ami fontos, hogy a játék a PC-s verzióra épül, és ugyanúgy meg fog kapni minden frissítést. Az irányítás azonban közvetlenné válik, így az analóg kar rögtön befolyásolja majd karakterünk mozgását, ami egy kicsit megváltoztatja majd a játékmenetet az egeres irányításhoz képest: Metzen szerint dinamikusabb és akciódúsabb lesz. Nagyon sokat dolgoztak a 4 fős kooperatívon, ahol mindenki egy képernyőn zúzza a szörnyeket - nincs osztott képernyő, csak régivonalas közös zúzás. Kaptunk három képet is a PS3-as verzióból:

Diablo III a PS3-on

PS4-re is jön a The Witcher 3

Adam Badowski, a CD Projekt RED fejese örömmel árulta el, hogy hónapokkal ezelőtt az elsők között kereste meg őket a Sony, és ajánlotta fel számukra a korai hozzáférést a PS4-es fejlesztői eszközökhöz. Badowski elmondta, megtiszteltetés volt olyan cégek köréhez csatlakozni, mint a Bethesda, az Electronic Arts, a LucasArts, a Ubisoft vagy az Activision - ők ugyanis mind olyan címeken dolgoznak, melyek a konzol megjelenésének korai időszakában érkeznek majd. Badowski utólag megemlíti, sajnálják, hogy tagadniuk kellett a rajongók kérdéseire adott válaszokban, de a titoktartási szerződés miatt nem fedhették fel, hogy a PlayStation 4-re dolgoznak. Most viszont elmondhatja, hogy az új hardver olyan lehetőségeket adott nekik, amiről korábban csak álmodhattak, és amelyen az új REDengine 3 teljes pompájában keltheti életre a grafikát.

Nem olyan drága PS4-re fejleszteni, mint azt gondolnánk

Valószínűleg az első, igazán nagy költségvetésű PS4-es játék az új Killzone Shadow Fall lesz, és amennyi pletykát hallottunk arról, mennyivel drágább lesz elkészíteni egy next-gen játékot, jogosan érdekelhet mindenkit, hogy mi is az igazság ezzel kapcsolatban. Nos, a Guerilla Games ügyvezetője, Hermen Hulst elárulta, nem olyan vészes a helyzet. Persze, PS4-re fejleszteni drágább lesz, mint az elődre, de például a csapat sem növekedett jelentős mértékben: a Killzone 2-n 125 ember dolgozott, a legújabb részt pedig éppen 150-en kalapálják. Hogyan lehetséges ez? Hulst szerint leginkább úgy, hogy a fejlesztői eszközök jóval hatékonyabbak, és a következő generáció eleve az "okos" fejlesztésről fog szólni.

Miért nem mutatták meg, hogy néz ki a PS4?

Shuhei Yoshida, a Sony Worldwide Studios elnöke válaszolt erre a sokakat érdeklő kérdésre. Persze, a Dualshock 4-et részletesen bemutatták, és ismertették a hardver alapjait is, de magát a dobozt nem láthattuk. Miért nem? Yoshida elmondta: mert az csak egy doboz, és közel sem olyan érdekes, mint a kontroller, amit fontos volt megmutatni a Share gomb és a tapipad miatt. Vajon az E3-on megtekinthetjük majd a végleges árut? Yoshida szerint egyelőre nem biztos, még nem döntötték el.

Elemzők: elsőként kell megjelenni a PS4-nek

Az EEADAR elemzője, Jesse Davinch úgy véli, a Sony bejelentése hatásos volt, azonban a konzolnak mindenképp előbb kell megjelennie, mint a következő Xboxnak. Ráadásul szerinte az időzítés is jó volt: a fejlesztők kicsavarták az utolsó megmaradt teljesítménytöbbletet is a konzolokból, a vásárlók érdeklődése pedig csökken a HD-játékkonzolok iránt, így pont megfelelő időben érkezett a Sony bejelentése. Az elemző egyértelműen pozitívan értékelte, hogy a PS4 a játékokra és a közösségi funkciókra koncentrál, és nagyon érdekes lehetőségeket vetített előre a jövőre nézve. A Microsoft előtti bejelentést tartotta azonban a Sony legnagyobb húzásának, így ugyanis a japánok meg tudták ragadni a közönség figyelmének 100%-át. Ráadásul a viszonylag korai bejelentés lehetőséget az a kiadóknak arra, hogy felkészüljenek az E3-ra, ami így már valószínűleg nagyrészt az új generációról fog szólni. És ha már kiadók: Davinch szerint sok kiadó visszafogottan áll majd hozzá az új generációhoz, hiszen annyi más platformra tudnak fókuszálni, hogy inkább kivárnak majd. Azonban akik agresszívan beugranak az elején, és a ciklus első negyedében megjelennek teljesen új címekkel, azok nagy megtérülést láthatnak majd viszont. Így az elemző minden külsős kiadót arra buzdít, hogy ne kivárásra menjen, különben a partvonalra fog szorulni. Ami pedig az árat illeti: Davinch nem volt meglepődve, hogy a Sony nem jelentett be semmit, hiszen tanultak a PS3 példájából, és ezúttal nem fognak a konkurencia fölé menni.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére