Shop menü

AKÁR 2,8 MILLIÓ KILOMÉTER MEGTÉTELÉRE ALKALMAS AKKUT JELENTETT BE A CATL

A CATL egy olyan új akkumulátordizájnt hozott tető alá, ami már a hosszútávú utasszállításban és áruszállításban is nagy megbízhatóságot fog garantálni.
Szécsi Dániel
Szécsi Dániel
Akár 2,8 millió kilométer megtételére alkalmas akkut jelentett be a CATL

Toronymagasan a CATL a világ legnagyobb akkumulátorgyártója, és egyben az egyik legfontosabb fejlesztő is a szegmensben. A vállalat rengeteg különböző technológiával dolgozik folyamatosan, és kutatja annak a módját, hogy az új és a meglévő megoldásokból a lehető legtöbbet tudja kihozni. Most a cég nagyon érdekes fejlesztéssel állt elő.

Már tavasszal elhintette a CATL, hogy egy olyan akkumulátoron dolgozik, ami akár már buszokban is széles körben alkalmazható lesz kiemelkedő megbízhatóság mellett. Korábban a cég annyit vázolt fel, hogy a Yutong járműgyártóval közösen dolgozott ki egy olyan akkumulátort, ami garantáltan képes lesz 15 éven keresztül üzemelni, vagy 1,5 millió kilométeren „végigkísérni” egy teljesen elektromosan hajtott buszt vagy teherautót.

Nagyon komoly ígéret a CATL részéről az is, hogy állítólag az első 1000 töltési ciklust már úgy tudhatja le az új telepdizájn, hogy ez idő alatt nem fogja degradáció jeleit mutatni. Tehát nemhogy nem csökken 80% alá a kinyerhető kapacitás – ami a megszokott iránymutatás szokott lenni a hagyományos lítium-ion akkumulátoroknál –, hanem nagyjából az eredeti kapacitását lesz képes biztosítani még jelentős mennyiségű töltési ciklus után is.

Galéria megnyitása

Most a cég újabb részleteket árult el a rendszerrel kapcsolatosan, és megmutatta, hogyan nézhet majd ki az új, buszokba tervezett akkumulátorcsomag, ami valójában nemcsak buszokat fog célba venni. A CATL Tectrans néven jön ez a fejlesztés, és több különböző változat is készülni fog a különböző igénybevételekhez igazítva, optimalizálva. A CATL Tectrans B lesz a „Bus Edition”, ez kerül majd a buszokba, a Tectrans L a könnyebb terheléssel járó, lakossági járművekbe kerül majd, a Tectrans T pedig már az elektromos kamionokat, teherautókat veszi célba.

Galéria megnyitása

A Tectrans B akkumulátorra végül 10 év vagy 1 millió kilométer garanciát vállal majd a CATL, de a várható élettartama valóban 15 évben és 1,5 millió km-ben lett meghatározva. Az egység energiasűrűsége 175 Wh/kg. Noha a Yutong segítette a fejlesztést, a tervek szerint a CATL ezt a telepet több mint 80 különböző busztípushoz szállíthatja majd 13 gyártó számára globálisan. Minden Tectrans akkumulátor a CTP (cell-to-pack) 3.0 technológiáját használja a CATL-nek.

Galéria megnyitása

A Tectrans L telepről azt nyilatkozta a vállalat, hogy ennek 8 év vagy 800 ezer kilométer lesz az életciklusa, a kapacitását pedig a partnerek nagyon széles skálán mozogva választhatják majd meg. Akár egészen kicsi, 30 kWh-s verzióban is bevethető lesz, de 200 kWh-ig fel lehet mennyi igény szerint, és 500 km megtételéra alkalmaz áruszállító járműveket lehet majd erre építeni.

Galéria megnyitása

A Tectrans T két verzióban fog készülni, az egyik a hosszabb élettartamra, a másik pedig a gyorsabb töltésre lesz hangolva a felépítését tekintve. A hosszabb élettartamra tervezett megoldás állítólag akár 2,8 millió kilométeren keresztül bírhatja, miközben a maximális kort ebben az esetben is 15 évben határozta meg a CATL. Ezzel 500 km-t tehetnek majd meg a kamionok, és támogatja a telepcsere technológiát, így a nagy akkukat viszonylag rövid idő alatt lehet majd cserélni, hogy a jármű folytathassa az útját. Az teherszállítónál az állás nagyon sokba kerül valójában, ezért kellett a cserés rendszerhez nyúlni.

Galéria megnyitása

A gyorstöltésre optimalizált Tectrans T variánst 15 perc leforgása alatt lehet majd 70%-os szintre tölteni, a megfelelő töltőhálózatot használva. Ezt a telepet akár 600 kWh-s kapacitásig is fel lehet pumpálni, és a legkisebb kivitele is 200 kWh-s. A CATL ennél a konstrukciónál már „csak” 1,2 millió kilométeres vagy 8 éves élettartamot határozott meg.

Galéria megnyitása

A CATL már olyan cégekkel szerződött egyebek mellett ezeknek az akkumulátoroknak a használatára, mint a Daimler, a Volkswagen, és Volvo, a kínai partnerei között pedig ott van a Yutong mellett például a Dongfeng is. Arról viszont nem esett szó, hogy a Tectrans akkumulátorok mikor állhatnak majd hadrendbe.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére