Az AMD csapata a legfrissebb hírek szerint egy érdekes tömörítési eljárás bemutatására készül a héten, méghozzá az Eurographics Symposium on Rendering 2024 névre keresztelt rendezvény alkalmával, ami 2024. július 3-tól egészen 2024. július 5-ig tart. A szóban forgó technológia egy AI alapú tömörítési eljárás, amellyel jelentősen csökkenthető lesz az egyes játékok mérete, már ami a helyfoglalást illeti, és ezzel egy időben a frissítések mérete is csökkenhet, ami mindenképpen jó hír.
A mai modern „AAA” kategóriájú játékok jellemzően akár 100 GB-nál is több helyet foglalhatnak, a hozzájuk készített frissítések pedig nem ritkán akár több tíz GB letöltését igénylik, ez pedig probléma lehet a lassabb internetkapcsolattal rendelkező gamerek számára. A játékok méretének növekedését remekül mutatja az érkező Call of Duty: Black Ops 6, ami a hírek szerint 300 GB-nál is nagyobb állományként válik elérhetővé, ennek letöltése megfelelő adatátviteli sávszélességű internetkapcsolat hiányában igen komoly fejtörést okozhat – alternatív módon jobb internetkapcsolattal rendelkező ismerősüket is megkérhetik majd a játék letöltésére az érintett felhasználók. Ez ellen a „növekedési trend” ellen szeretne fellépni az AMD fejlesztőcsapata, méghozzá úgy, hogy egy új technológiát fejlesztettek ki, ami a Neural Block Compression nevet viseli.
Az új technológia pontos működéséről néhány nap múlva beszélnek az AMD illetékesei, de az már most is tudható, hogy egy neurális hálózatra, vagyis mesterséges intelligenciára támaszkodó megoldásról van szó, ami a játékokban használt textúrák méretének csökkentését célozza. A feltevés az, hogy a több rétegből álló textúrákat egy egységes eszközformátumba tömöríti, beleértve az alaptextúrát, a különböző térképeket, illetve minden egyéb szükséges komponenst, majd ezt a tömörített eszközállományt szedi szét rétegekre a játék motorja, és ennek során a megfelelően tréningezett neurális hálózatot használja majd. Ez természetesen teljesen más koncepció, mint az úgynevezett „megatextúráké”, ahol egyetlen nagy textúra takarja az adott színpad összes elemét.
A Neural Block Compression elméletben nagy előrelépést hozhat fájlméret-csökkentés terén, viszont van egy hátránya is: a neurális hálózat működéséhez megfelelő nagyságú számítási teljesítményre van szükség, ezt pedig a játékot futtató klienskonfigurációnak kell bizosítania. Ennek pontos módszertana és teljesítmény-igénye egyelőre még nem ismert, de a következő napok folyamán minden fontos részletre fény derülhet. Nincs kizárva, hogy a technológia idővel a processzorok fedélzetén egyre inkább megjelenő NPU-ban rejlő lehetőségeket is képes lesz kiaknázni, ahogy az egyre szélesebb körben elérhető lesz.