A platform – Étel vagy élet?

Mit tennénk meg a túlélésért? Gondolnánk-e a többiekre, ha mások sem törődnek velünk? Vajon a szerencsén múlik a túlélés vagy csupán azon, hogy milyen határokat és gátakat bontunk le magunkban?

A platform – Étel vagy élet?

77 %
{{ average }} %
  • Jobb enni, mintha téged esznek meg.
Szerzői értékelés
Szerző
77
%
Olvasói értékelés
Olvasó
Olvasói értékelés
{{ average }}
%
{{ average }}
%

Az emberi történelem során az átlagos viselkedés nem igazán hagyott sok nyomot maga után, pedig akár elismerést is kaphatna sok, nyomot alig hagyó ember. Az átlagosság dicsérete abban merülne ki, hogy a nagyon jó és a nagyon gonosz között egyfajta középutat talált valaki. Nem fogják szentté avatni, de velejéig romlott diktátorrá, gonosztevővé sem vált élete során. Ezzel persze lehet vitatkozni, hiszen egy középszerű életbe is sok negatívum vagy jótett belefér, pláne ha azok valamilyen módon kiegyensúlyozzák egymást.

Ezek szerint mégsem kerültünk közelebb a végeredményhez, ha egyszerű választ keresünk a jó és a rossz kérdésére. Nekünk rossz vagy jó? Az emberiségnek, az országnak, a cégünknek, a családunknak? Ki szerint, mennyien gondolják még úgy, és őket félrevezetik vagy megfélemlítik, esetleg meggyőzték? A platform egy horrorisztikus köntösbe bújtatott filozófiai és pszichológiai film, ahol az alapvető kérdések egyre bonyolultabbá válnak.

Galéria megnyitása

Induljunk ki egy egyszerű helyzetből. Ha fél évre bezárnának minket egy helyre, mit vinnénk magunkkal? Könyvet, fegyvert, kényelmi eszközt, esetleg a kedvenc hobbink egy kellékét? A helyzet az, hogy sokszor nagyon kevés információ áll a rendelkezésünkre és mégis szeretnénk teljes képet alkotni.

Az emberekkel kapcsolatban máris a holdudvar-hatás csapdájába eshetünk, ami szerint, ha valaki nekünk fontos/tetsző pozitív tulajdonságokkal rendelkezik, akkor más pozitívumokat is tulajdonítunk neki anélkül, hogy valóban rendelkezne vele. Az előttünk álló helyzetek, problémák kimenetelét is gyakran olyan szemszögből vizsgáljuk meg, hogy eddig milyen tapasztalatokat, élményeket gyűjtöttünk.

Galéria megnyitása

Agresszív, ellenséges a világ? Békés, nyitott, érdeklődő? Semleges, nemtörődöm? Az első csoport tagjai jó eséllyel fegyvert, önvédelmi eszközt visznek magukkal, a másodikba tartozók olyasmit, amivel segíteni vagy örömöt szerezni lehet, a harmadik tagjai pedig jó eséllyel olyasmit, amivel önmagunknak jót tehetnek.

És mi a helyzet, ha egy börtönben ébredünk, ahol 2 ember lakik egy szinten, naponta egyszer jön étel egy mozgó platformon, legalább 150-200 szint van és azt ehetjük csak, amit a felettünk lakók meghagytak nekünk?

Lidércnyomásos álomra emlékeztet az egész koncepció, amiben a főhős, Goreng (Iván Massagué) egyik nap magához tér. A slusszpoén pedig az, hogy ő ide önként jelentkezett. Nem tudni, hogy mi ez a létesítmény: kísérlet? büntetés? szadista játék? Cellatársa Trimagasi (Zorion Eguileor) hamar felvilágosítja az alapvető szabályokról. Egyen amikor csak és amennyit csak tud, mert a napi egy étkezésre 2 percük van csak, utána a platform tovább megy. Ne törődjön az alattuk lakókkal, hiszen a felettük lakók sem törődnek velük. A 36-os szint kellemesnek mondható, sok maradék, cafat és ételdarab van még az asztalon, néha még alkohol is akad.

Emellett nem tudni, hogy a következő hónap hol éri őket, ha nagyon mélyen levő szintre kerülnek, akkor éhezni fognak. A börtönben mindenki, minden apró előnyt kihasznál a túlélés érdekében, és csak az számít, hogy az adott hónapot valahogy túlélje. Ha jó helyzetben van, akkor zabálással, hiszen szűk hónap következhet később. Vagy gyilkossággal, emberevéssel akár. Sokaknak az alsó szintek azt jelentik, hogy éhen halnak vagy öngyilkosok lesznek.

Galéria megnyitása

A legalapvetőbb kérdés amit a Platform felvet, az az altruizmus (Önzetlen viselkedés: olyan viselkedés, mely nem az élőlény saját érdekét, túlélését szolgálja, hanem egy másik fajtársét.) és az önzőség (Az önzés egyfajta mohóság, és mint minden mohóság, telhetetlenség is, melynek következtében az egyén sohasem igazán elégedett. – E. Fromm) kérdése. A túlélés és az együttműködés dilemmája.

A túlélés nagyon könnyen önzővé tesz minket, hiszen az „én vagy te” helyzetben inkább magunkat részesítjük előnyben. Az elemi félelmek, az ösztönös túlélési impulzusok ott lapulnak bennünk és az egyed-, a fejfenntartás előtérbe kerül.

Galéria megnyitása

Együttműködésre is alig számíthatunk, hiszen rengeteg embert kellene meggyőznünk, hogy pillanatnyi előnyüket adják fel a közös jó érdekében. Ez kiszámíthatatlan és a Platform keretein belül a betartatása, ellenőrzése is szinte lehetetlen. Goreng azonban igazságosabb rendszerre vágyik, de szembesülnie kell azzal, hogy ha az ő élete a tét, ha napok óta egy morzsát sem evett, akkor megváltoznak a prioritások.

Ha megöl valakit, akkor kié a felelősség? Az övé, a körülményeké vagy a rendszeré? Az emberevés tabu vagy csupán a túlélés egy eszköze. A film azonban ennél tovább megy, és felteszi azt a kérdést is, hogy a kikényszerített együttműködés elfogadható-e, ha a belátáson és meggyőzésen alapuló kooperáció lehetetlen?

Galéria megnyitása

Közben pedig telnek a napok és a hónapok. Az étellel bőségesen ellátott mennyet és az éhhalálra ítéltek poklát is megjárjuk, miközben cellatársak és szomszédok egész sora folyik bele a történetbe. Mindenkinek megvan a maga háttere, motivációja és karaktere. Egy ponton azonban egyeseknek derengeni kezd, hogy ez az egész lehet, hogy egy kísérlet. Ha bebizonyítanak valamit, akkor mindenki kiszabadulhat. Vagy legalábbis élhetőbbé válik az ittlét.

Vajon érdemes kockáztatni? Megéri messiásként új rendszert hirdetni, akkor is, ha a jutalma éhség és fájdalom lesz? Szatíra, társadalomkritika, emberkritika, amit véres, brutális jelenetek tesznek húsbavágóan igazzá. Ne számítsunk egyszerű válaszokra, de akiknek a kérdéseket is szeretik, azokat nagy örömmel várja a Platform…valamelyik szintje.

Összefoglalás

A platform – Étel vagy élet?

A platform – Étel vagy élet?

A platform – Étel vagy élet?
Szerzői értékelés
77
%
Horrorisztikus köntösbe bújtatott filozófiai és pszichológiai film, ahol a túlélés és az emberség alapvető kérdései egyre bonyolultabbá válnak.
Erős görbe tükör és társadalom kritika, ahol a karakterek válaszokat, de főként még több kérdést és árnyalást hoznak a történetbe.
A happy endet, az egyértelmű lezárást keresők és a gyenge gyomrúak nem itt fogják megtalálni a számításukat.
{{ totalLabel }}
%
{{ userRateLabel }}

Neked ajánljuk

Kiemelt
{{ voucherAdditionalProduct.originalPrice|formatPrice }} Ft
Ajándékutalvány
-{{ product.discountDiff|formatPriceWithCode }}
{{ discountPercent(product) }}
Új
Teszteltük
{{ product.commentCount }}
{{ product.displayName }}
csak b2b
nem elérhető
{{ product.originalPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.grossPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.grossPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.displayName }}

Tesztek

{{ i }}
{{ totalTranslation }}
Sorrend

Szólj hozzá!

A komment írásához előbb jelentkezz be!
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mondd el, mit gondolsz a cikkről.

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap