A Splatoon 2 a Nintendo Switch rendszereken egy rendkívül népszerű, már több, mint 10 millió példányban kelt el 4 a 4 elleni akció-lövölde, aminek a lelkes közössége bizonyos időközönként online bajnokságokat is szervez.
A Nintendo, ahogy viszont lenni szokott, sokszor nem a közösségekért van, hanem éppen ellenük, így mint már oly sokszor, így ismét könnyedén haragították magukra a leglojálisabb játékosokat. Ezúttal egy észak-amerikai Splatoon 2 torna döntője esett áldozatul a Nintendo of America cenzúrájának. Az okokat illetően viszont egy másik bajnokság betiltásáig kell visszamennünk az időben, egészen novemberig.
A COVID-19 miatt a közösségek nem tudnak fizikailag egy helyre összegyűlni az egyértelmű járványveszély miatt, viszont nagyon sok játékosnak fontosak ezek az események. Ilyen jellegű összejövetel szokott lenni a Super Smash Bros. Melee GameCube játékkal kapcsolatos bajnokság is, ahol a klasszikus Smash Bros. játékosok csaphatnak össze egymással.
Idén éppen ezért a szervezők online szerették volna a bajnokságot véghez vinni, felvetődött viszont a probléma, hogy ezt miként tudnák megoldani. Szerencsére a közösség folyamatosan dolgozik egy Slippi nevezetű, Dolphin emulátorra épülő megoldáson, amivel lényegében interneten keresztül lehet játszani a 2001-es, hivatalosan már elhagyatott Nintendo játékkal.
A minden lében kanál Nintendo viszont egyszerűen felkereste a szervezőket és betiltotta a Melee bajnokságot a Slippi és az emulátor használatára hivatkozva. Szerintük ez az illegális módszer sérti a szerzői jogaikat, így ez az online esemény nem történhet meg.
A közösség egyöntetűen elutasította a Nintendo hozzáállását, hiszen minden tagjuk rendelkezik a játék eredeti példányával és nincs is más lehetőségük jelenleg egy jó kis összecsapásra, mert a Nintendo nem kínál alternatívát.
A tiltást követően hamar meg is született a Fortnite Apple viszonyhoz hasonlóan a #FreeMelee hashtag.
Visszatérve tehát a Splatoon 2 eseményre, a közös pont a két verseny között pedig nem más, mint a #FreeMelee kampány. Több top csapat ugyanis úgy döntött, hogy a nevébe beilleszti a FreeMelee felkiáltást, ezzel mutatva ki szolidaritásukat a Melee közösség felé. A Nintendo pedig erre annyira berágott, hogy egyszerűen lelőtte az egész eseményt és nem volt hajlandó megtartani a döntőt.
Természetesen ezzel a lépéssel a Nintendo nem ért el mást, csak azt, hogy még egy lojális közösséget haragított magára.
Annyira komolyan kezdték venni a #FreeMelee-t, hogy még a saját Discord csatornáikon is elkezdték kidobálni az ezt támogató felhasználókat.
A Splatoon közössége viszont nem nyugodott bele a dologba, így egy saját, Nintendotól független bajnokságot készítettek alig 24 órával az előző esemény mellőzése után. Az eseményt a közösség finanszírozta és így órákon belül már 25 000 dolláros díjazás várt a csapatokra, ami a játék nyugati történetének legnagyobb ilyen jellegű nyereményalapja lett. Mindezek mellett pedig 3000 dollárt adományalapba helyeztek.
Ehhez viszonyítva a Nintendo hivatalos versenye tényleg csak vicc kategóriának tűnik, hiszen ők csak pár trófeát és 2500 Nintendo gold pontot akartak kiosztani a résztvevők között.
Talán egyszer eljön majd az a korszak, amikor a Nintendo nem csak az otthon, csendben ülő vásárlókat fogja támogatni, hanem az aktív, megbízható és lelkes közösségeket is segíteni fogja, hogy még jobban érezhessék magukat. Addig viszont maradnak a #FreeMelee és a #FreeSplatoon hashtagek és a marketingesek fölösleges tűzoltása.