Shop menü

A KÖVETKEZŐ INTEL ARC GRAPHICS GPU DRIVER AKÁR 19%-OS GYORSULÁST IS HOZHAT DIRECTX 11 ALATT

A teljesítménynövekedés mellett a képi megjelenítés is folyékonyabb lesz, hála az újításoknak.
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
A következő Intel Arc Graphics GPU driver akár 19%-os gyorsulást is hozhat DirectX 11 alatt

Az Intel szoftver- és driverfejlesztő csapata még ebben a negyedévben kiad egy igen fontos GPU drivert, ami jelentős gyorsulást hoz, valamint a képkockák elkészítéséhez szükséges idő mennyiségét is csökkenti, azaz „folyékonyabb” lesz a képi megjelenítés, nem lesz annyi mikro-akadozás, mint korábban.

Galéria megnyitása

Az új driver verziószámát egyelőre még nem árulták el, csak annyi derült ki, milyen változtatásokat eszközölnek a motorháztető alatt annak érdekében, hogy a fentebb említett célok elérhetőek legyenek. A DirectX 11-es API-t érintő gyorsulás esetenként akár a 19%-ot is elérheti majd, különösen gyengébb processzorral szerelt rendszereknél lehet látványosabb. Ezzel együtt egy új PresentMonitor béta alkalmazás is érkezik, ami új kezelőfelületet kap, így követhető lesz, a GPU mennyire működik közre éppen a képkocka-generálásban, illetve az adott játékkörnyezet éppen CPU limites vagy inkább GPU limites-e, már ami a teljesítményt illeti.

Maga az Arc Alchemist architektúra alapjában véve a DirectX 12-es és a Vulkan API-hoz készült, ennek eredményeként a DirectX 9-es játékokhoz például API fordítót kellett használni. A tavaszi driverfrissítés eredményeként a DirectX 9-es játékok alatt esetenként óriási, akár 43%-os gyorsulás is összejöhetett, hála annak a ténynek, hogy az egyes játékok esetében jobban odafigyeltek a játékonkénti optimalizációk kivitelezésére. A DirectX 9 főként azért fontos még manapság is, mert több népszerű játék is erre az API-ra épül, például néhány fontos eSport cím is. Az új driver DirectX 11 alatt hoz majd jelentős gyorsulást, legalábbis a belsős mérések ezt mutatják.

Egy Core i5-13400F processzorral és egy Arc A750-es videokártyával szerelt rendszeren 1080p-s felbontás mellett akár 19%-os gyorsulás is összejöhetett az új driverrel a korábbihoz képest, de egy Core i9-13900K processzorral karöltve már nem volt ennyire látványos a gyorsulás, ott „csak” 12% körüli maximumot mértek, ami jól mutatja, hogy az újítások főként a lassabb processzorokkal szerelt rendszereken hoznak érezhetőbb gyorsulást. Ahogy az a fenti galériából is kiderül, a 99th Percentile Normalized értékek terén még nagyobb gyorsulás is látszik.

Galéria megnyitása

Az új driverrel karöltve egy új teljesítményadat is megjelenik, ami a „GPU Busy” nevet viseli majd.  Mivel a képkocka készítés során a CPU és a GPU között együttműködésre van szükség. Egy-egy képkocka megrajzolása előtt a CPU az adott játékmenet-állapot alapján kiszámítja, milyen képkockának kéne megjelenni legközelebb, majd az adatokat egy API hívás formájában a GPU felé továbbítja, ami az API hívást feldolgozva létrehozza a képkockát. Mikor a CPU részéről elkészülnek a számítások és a GPU már dolgozik a következő képkockán, az adott szál amelytől az API hívás a GPU felé érkezett, üresjáratban van egy pici ideig, míg a képkocka el nem készül.

Ahogy a képkocka kész, a GPU ezt „közli” a CPU-val egy állapotváltozás formájában, így a CPU a következő képkockával kapcsolatos feladatokat készítheti elő és végezheti el. A két képkocka elkészítése közötti idő gyakorlatilag a Frame Time. A készen álló képkockát a GPU elküldi a Frame Bufferbe, ahonnan majd a kijelző-vezérlő veszi át és megjelenik a monitoron. A fejlesztők találtak rá egy módot, hogy ezt a képidőt még jobban lebontsák, így látszik, hogy a GPU miként működik közre a képkocka elkészítésénél, ez a funkció a GPU Busy nevet kapta. Ezzel a módszerrel mérhetővé válik, hogy mennyit gyorsul a Frame Time a korábbihoz képest, vagyis az optimalizációk hatásai látványosan megjelennek.

Galéria megnyitása

Az első mérés alkalmával az OverWatch 2 került elő, ahol a megjelenéskor kiadott drivernél jelentős „jitter”, vagyis észrevehető eltérés látszik a normál jelalakhoz képest a Frame Time grafikonon, azaz nagyobb tüskék is jelen vannak, nem egyenletes a Frame Time alakulása. Akkor, ha a GPU Busy érték és a teljes képkocka-idő esetében nagy szakadékok mutatkoznak, a játék CPU limitesen fut; míg akkor, ha ezek a szakadékok nagyon kicsik a két érték között, vagy GPU limites helyzet áll fenn, vagy kiegyensúlyozottan fut a játék.

A belsős mérések alapján a Frame Time grafikon jelentősen javult az új driverrel, valamint a „jitter” is sokkal kevesebb lett, ami finomabb, folyékonyabb képi megjelenítést eredményez, valamint a képkockák elkészítéséhez szükséges idő is csökkent. Egy Core i5-13400F processzor mellett készített teszt esetében, ahol az A750-es videokártya végezte a képkocka-készítés oroszlánrészét, nemcsak a Frame Time csökkent, de a „jitter” is jelentősen kisebb volt, illetve a GPU Busy érték is csökkent. Ez összességében azt jelenti, hogy a CPU és a GPU teljesítmény koherensebb, mint korábban volt, jobb az együttműködés, ami a teljesítményre is pozitív hatást gyakorol. Az optimalizációk összeségükben nemcsak a teljesítmény növelését szolgálják, hanem azt is, hogy finomabb legyen a képi megjelenítés, ne legyenek mikro-akadozások.

Az új driver még ebben a negyedévben elérhetővé válhat, az viszont nem derült ki, pontosan mikor.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére