Az öltözködés, azaz a méretben, színben és fazonban egyaránt passzoló ruhák kiválasztása sokakat komoly kihívások elé állít – sokszor még azok is nehezen találnak maguknak megfelelő, tökéletesen álló ruhákat, akik egyébként csak picit lógnak ki az átlagból; ha viszont az ember sokkal magasabb vagy éppen sokkal alacsonyabb az átlagnál, még nagyobb kihívások elé kerül. Ugyanez igaz a teltebb testalkatúakra is. Persze olyan is előfordul, hogy a méret egyébként jó lenne, de a szín, a minta vagy éppen a dizájn nem passzol az aktuális vásárló ízléséhez – ez is megnehezíti a ruhaválasztást.
Tény persze az is, hogy a temérdek ruhamárka korában azért abszolút nem lehetetlen megfelelő méretű, kinézetű és árú ruhadarabokat találni; utolsó mentsvárként pedig még mindig fordulhatunk szabóhoz, aki ránk méretezett ruhát készít; vagy éppen varrónőhöz, aki alakít a kiszemelt ruhadarabon. Lehetőség van bőven.
Az Adidas nemrégiben egy újabb alternatívával is előrukkolt, ami a legmodernebb technológiák segítségével éri el, hogy a vásárló testalkatának és ízlésének megfelelő ruhadarabot kérhessen magának. Az ötletes koncepció jóvoltából egy berlini pop-up üzletben lehetőség van arra, hogy a betérő vásárló egyedi pulóvert készíttessen: ehhez csak be kell fáradnia egy próbafülkébe, ahol némi vetkőzés után egy 3D szkennerrel összekapcsolt rendszer elkészíti felsőtestének digitális modelljét. Ezután a vásárló megtervezheti a saját ízlésének megfelelő pulóvert, ami egyedi mintázattal, egyedi színben készülhet.
A tervezés során egy projektor ki is vetíti a testre a tervet, amin tetszés szerint lehet módosítani, majd a folyamat végén egy számítógép-vezérelt kötőgéphez továbbítja a rendszer a terveket, ami azonnal munkához lát. A CNC kötőgép mellett emberi munkaerő is részt vesz a folyamatban, hiszen még nem lehet mindent automatizálni. A kész ruhadarab néhány óra után átvehető.
Az újfajta technológia keretén belül elérhető lehetőségek egyelőre korlátoltak, már ami a mintát, a fazont és a színt illeti, de ez egyelőre aligha baj, hisz a 200 dolláros ár miatt amúgy sem sokan veszik majd igénybe a szolgáltatást. Mivel új technológiáról van szó, a kezdeti magas ár természetes, valamint azt sem szabad elfelejteni, hogy ezen a területen még verseny sem igazán folyik. Amennyiben a koncepció tetszeni fog a célcsoportnak, néhány éven belül nagyobb választékra, alacsonyabb árra és jóval nagyobb lefedettségre lehet számítani.
A vállalat egyébként 3D nyomtatással készített sportcipőkkel már próbálkozik, igaz, ezek egyelőre még csak limitált példányszámban, 333 dollár körüli áron voltak kaphatóak – csak 50 pár készült belőlük.