2021-ben a Facebook több kisebb-nagyobb botrányt és jogi csatározást követően kivonta a forgalomból az arcfelismerő rendszerét. Ezt eredetileg arra használta a cég, hogy az embereket automatikusan felismerje a feltöltött képeken, és ezzel segítse a szereplők megjelölését. Ilyen módon is a közösségi élményt igyekezett erősíteni.
Azóta nem lehetett erről a funkcióról hallani, de most a Meta bejelentette, hogy új módszereket tesztel az átverések, visszaélések elleni harcban, és itt újra előkerül az arcfelismerés alkalmazása. Igyekezett minden fronton azt hangsúlyozni a vállalat, hogy ez a fejlesztés a regisztráltak érdekében készül, és több szempontból is előnyös lesz a használata.
A Facebookon és az Instagramon nagyon sok a csaló, időről időre ezt a Meta is elismeri. Most is éppen annak lehetünk tanúi, mikor ezt nyíltan kiemeli a vállalat, hogy ezzel érveljen az arcfelismerési technológiák legitimitása, szükségessége mellett. Azért szeretne teret engedni a cég ezeknek az eszközöknek, mert csak így tudnak a mostaninál nagyobb hatékonysággal küzdeni például a személyiségtolvajlással szemben.
„A csalók könyörtelenek, és folyamatosan fejlesztik stratégiáikat, hogy megpróbálják elkerülni a lebukást, ezért a meglévő védelmünkre építve új módokat tesztelünk, hogy megvédjük az embereket, és megnehezítsük a csalók számára, hogy másokat becsapjanak.” – emelte ki a Meta.
Nagyon sok olyan esetről lehet hallani, hogy ismeretlenek másoknak, sok esetben ismert személyiségeknek adják ki magukat, és így próbálnak minél több embert behálózni és megkárosítani a legkülönfélébb módokon. A celebek profiljait sok esetben próbálják lemásolni bűnözők, a Meta különböző platformjain. A tesztelés alatt álló arcfelismerő rendszerrel minden kétséget kizáróan meg lehetne győződni az emberek valódi személyazonosságáról, és kiszűrhetők lennének a hamis fiókok.
Most is vannak a Metának olyan megoldásai, amikkel próbálja kiszűrni a „celebcsali” visszaéléseket, azonban az nem annyira ügyes, mint amit az arcfelismerés bevetésével el lehetne érni. Hirdetésekben is egyre gyakrabban élnek vissza mások személyazonosságával az átverésekben utazók. Ha ilyet tapasztalnak a Meta eszközei, akkor az adott reklámot már azonnal blokkolják.
Akkor is hasznos az arcfelismerés használata, ha esetleg valakit kizár a felhasználói profiljából a platform. Megesik az, hogy valamilyen szokatlan viselkedési forma miatt a Meta letilt egy fiókot akár indokolatlanul is. Ilyen esetekben eléggé körülményes az irányítást visszaszerezni, ami megkeseríti a felhasználók életét. A tesztelt fejlesztéssel viszont már egyszerűen bizonyítható lesz egy rövid videóval, hogy tényleg a fiók valódi tulajdonosa próbál belépni.
A megfelelő biztonság garantálása érdekében ezek a videók titkosítva, biztonságosan lesznek tárolva az eszközökön. Senki nem férhet hozzá ezekhez, és végképp nem lesz látható az ismerősök számára. A hiteleség bizonyítását követően azonnal törli is a Meta ezeket a felvételeket, nem tárol érzékeny adatokat a kelleténél tovább.
Tanulva a korábbi hibáiból, már felelőségteljes szempontokat fókuszba helyezve gondolkodik az arcfelismerés alkalmazásában a cég. „Reméljük, hogy megközelítésünk ismertetésével hozzájárulhatunk ahhoz, hogy az iparágunk jobban védekezhessen az online csalókkal szemben.” – hangsúlyozza közleményében a Meta.