Megjelenet az Apple negyedik negyedéves pénzügyi beszámolója, és azt lehetet látni, hogy az Apple egyelőre még nagyon jól helytáll a nehéz gazdasági körülmények között is. Persze nem halmozott rekordokat, de nem is zuhant vissza annyira, mint a legtöbb Big Tech szereplő, vagy úgy általánosságban a technológiai szektor. Ráadásul tudjuk jól, hogy ha nincsenek a kínai iPhone gyárban történ szomorú események, akkor igazából még jobb eredménnyel zárta volna az évet a vállalat.
Egy évvel ezelőtt, a koronavírus járványból való kilábalást követő első ünnepi időszakban az Apple 123,9 milliárd dolláros bevételt tudott elérni, ami a mai napig a rekord. Ehhez képest most a vállalat 117,2 milliárd dollárnyi forgalmat generált. Sok cég tudta a magas infláció mellett növelni a bruttó bevételét, az Apple-nek ez nem jött össze, de igazából ennél sokkal fontosabb az, hogy a nyereséggel nagyon jól tudott sáfárkodni.
Miközben azt lehetett látni az elmúlt napokban megjelent negyedéves beszámolókban, hogy azért a cégek profitja elég jelentősen megcsappant – a felére esett vissza vagy még nagyobb mértékben olvadt –, addig a cupertinóiak beszámolójából egy 16,3 százalékos visszahúzódás olvasható ki. 30 millió dollár lett a vállalat nettó haszna, és 36,02 milliárd dolláros üzemi nyereségről számolt be. Ez alapján a cég működési haszonkulcsa 30,7 százalékos szinten alakult, ami minimális csökkenés az egy évvel korábban mért 33,5%-hoz képest, és ez az igazán fontos.
Az Apple-nek továbbra is az iPhone-ok jelentik a legfontosabb bevételi forrását, ehhez nem fér kétség. Ezúttal 65,78 milliárd dollárt termeltek az okostelefonok. A vállalat eladási jelentősen csökkentek, ahogy mindenki más is kevesebb mobilt tudott eladni, mint amennyit szeretett volna. De azt is látni kell, hogy az Apple-t nemcsak a válság fogta vissza, hanem az is, hogy a COVID-19 miatt előbb korlátoznia kellett az iPhone 14 Pro modellek gyártását, majd még egy lázadás is kitört a gyárban, ami még nagyobb csapást jelentett a kihozatalra. Az a cég szerencséje, hogy az emberek egyre több pénzt szánnak a mobilokra.
Számításaink szerint az iPhone-ok átlagos eladási ára az ünnepi időszakban elérte a 909 dollárt, miközben egy éve még csak 843 dollár körüli összegről beszélhettünk.
A vállalat korábban azt a jövőképet vázolta, hogy a szolgáltatásokból lesz a legnagyobb bevétele. Az azonban jelen állás szerint még nagyon messze van, hogy ez bekövetkezzen. Bár azt is hozzá kell tenni, hogy ezen a téren látni a folyamatos növekedést, csak már nem túl nagy a tempó. Most először sikerült a szolgáltatásokkal átlépni a 20 milliárd dolláros bevételt, 20,77 milliárdos eredményről beszélhetünk, és egy évvel ezelőtt járt 19,51 milliárd dollárnál. Azt nem tudni, hogy ebből milyen nyeresége származik a cégnek, de az elképzelhető, hogy a profitot tekintve, arányaiban már jobban közelíti az iPhone-okat.
Érdekes módon most az ünnepek alatt egészen jól fogytak az iPadek, ami talán az új modellek megjelenésének köszönhető. Egy éve a táblagépekből „csak” 7,25 milliárd dollár forgalmat generált, most azonban ez a szám 9,4 milliárd dollárig szökött fel, ami nem elhanyagolható erősödést.
Ezzel párhuzamosan a Mac forgalma pedig megzuhant, 10,85 milliárd dollárról 7,74 milliárd dollárra olvadt. Minden bizonnyal ez annak tudható be, hogy a vállalat megcsúszott az új gépek bemutatásával, és ezek csak most, januárban debütáltak. Ráadásul éppen egy évvel korábban volt, hogy a teljesen új MacBook Prók megjelentek, így akkor kiugróan nagy volt az érdeklődés.
A vállalat viselhető kiegészítőkből, okosotthon eszközökből és más „apróságokból” most összesen 13,48 milliárd dollárnyi bevételt hozott össze, ami elmarad az egy évvel korábbi eredménytől, akkor ugyanis ezen a részlegen 14,7 milliárd dolláros forgalom keletkezett. Az emberek a kiegészítőkre is elkezdtek kevesebb pénzt szánni, így ez nem meglepő, bár az tény, hogy az Apple Watch Ultra megjelenése a magas árával akár fentebb is verhette volna a forgalmat. Plusz jöttek egyéb újdonságok is.