Shop menü

VÁLSÁGOS GAZDASÁGI HELYZET IDE VAGY ODA, AZ APPLE NAGYOT KASZÁLT

Soha nem látott magasságban az iPhone-ok átlagos eladási ára, az iPadek jól fogytak, a Mac eladások viszont falnak ütköztek.
Szécsi Dániel
Szécsi Dániel
Válságos gazdasági helyzet ide vagy oda, az Apple nagyot kaszált

Megjelenet az Apple negyedik negyedéves pénzügyi beszámolója, és azt lehetet látni, hogy az Apple egyelőre még nagyon jól helytáll a nehéz gazdasági körülmények között is. Persze nem halmozott rekordokat, de nem is zuhant vissza annyira, mint a legtöbb Big Tech szereplő, vagy úgy általánosságban a technológiai szektor. Ráadásul tudjuk jól, hogy ha nincsenek a kínai iPhone gyárban történ szomorú események, akkor igazából még jobb eredménnyel zárta volna az évet a vállalat.

Egy évvel ezelőtt, a koronavírus járványból való kilábalást követő első ünnepi időszakban az Apple 123,9 milliárd dolláros bevételt tudott elérni, ami a mai napig a rekord. Ehhez képest most a vállalat 117,2 milliárd dollárnyi forgalmat generált. Sok cég tudta a magas infláció mellett növelni a bruttó bevételét, az Apple-nek ez nem jött össze, de igazából ennél sokkal fontosabb az, hogy a nyereséggel nagyon jól tudott sáfárkodni.

Miközben azt lehetett látni az elmúlt napokban megjelent negyedéves beszámolókban, hogy azért a cégek profitja elég jelentősen megcsappant – a felére esett vissza vagy még nagyobb mértékben olvadt –, addig a cupertinóiak beszámolójából egy 16,3 százalékos visszahúzódás olvasható ki. 30 millió dollár lett a vállalat nettó haszna, és 36,02 milliárd dolláros üzemi nyereségről számolt be. Ez alapján a cég működési haszonkulcsa 30,7 százalékos szinten alakult, ami minimális csökkenés az egy évvel korábban mért 33,5%-hoz képest, és ez az igazán fontos.

Galéria megnyitása

Az Apple-nek továbbra is az iPhone-ok jelentik a legfontosabb bevételi forrását, ehhez nem fér kétség. Ezúttal 65,78 milliárd dollárt termeltek az okostelefonok. A vállalat eladási jelentősen csökkentek, ahogy mindenki más is kevesebb mobilt tudott eladni, mint amennyit szeretett volna. De azt is látni kell, hogy az Apple-t nemcsak a válság fogta vissza, hanem az is, hogy a COVID-19 miatt előbb korlátoznia kellett az iPhone 14 Pro modellek gyártását, majd még egy lázadás is kitört a gyárban, ami még nagyobb csapást jelentett a kihozatalra. Az a cég szerencséje, hogy az emberek egyre több pénzt szánnak a mobilokra.

Számításaink szerint az iPhone-ok átlagos eladási ára az ünnepi időszakban elérte a 909 dollárt, miközben egy éve még csak 843 dollár körüli összegről beszélhettünk.

A vállalat korábban azt a jövőképet vázolta, hogy a szolgáltatásokból lesz a legnagyobb bevétele. Az azonban jelen állás szerint még nagyon messze van, hogy ez bekövetkezzen. Bár azt is hozzá kell tenni, hogy ezen a téren látni a folyamatos növekedést, csak már nem túl nagy a tempó. Most először sikerült a szolgáltatásokkal átlépni a 20 milliárd dolláros bevételt, 20,77 milliárdos eredményről beszélhetünk, és egy évvel ezelőtt járt 19,51 milliárd dollárnál. Azt nem tudni, hogy ebből milyen nyeresége származik a cégnek, de az elképzelhető, hogy a profitot tekintve, arányaiban már jobban közelíti az iPhone-okat.

Galéria megnyitása

Érdekes módon most az ünnepek alatt egészen jól fogytak az iPadek, ami talán az új modellek megjelenésének köszönhető. Egy éve a táblagépekből „csak” 7,25 milliárd dollár forgalmat generált, most azonban ez a szám 9,4 milliárd dollárig szökött fel, ami nem elhanyagolható erősödést.

Galéria megnyitása

Ezzel párhuzamosan a Mac forgalma pedig megzuhant, 10,85 milliárd dollárról 7,74 milliárd dollárra olvadt. Minden bizonnyal ez annak tudható be, hogy a vállalat megcsúszott az új gépek bemutatásával, és ezek csak most, januárban debütáltak. Ráadásul éppen egy évvel korábban volt, hogy a teljesen új MacBook Prók megjelentek, így akkor kiugróan nagy volt az érdeklődés.

Galéria megnyitása

A vállalat viselhető kiegészítőkből, okosotthon eszközökből és más „apróságokból” most összesen 13,48 milliárd dollárnyi bevételt hozott össze, ami elmarad az egy évvel korábbi eredménytől, akkor ugyanis ezen a részlegen 14,7 milliárd dolláros forgalom keletkezett. Az emberek a kiegészítőkre is elkezdtek kevesebb pénzt szánni, így ez nem meglepő, bár az tény, hogy az Apple Watch Ultra megjelenése a magas árával akár fentebb is verhette volna a forgalmat. Plusz jöttek egyéb újdonságok is.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére