- Ce s-a întîmplat?
Vannak filmek, ahol az első percekben kiderül, hogy mire is számítsunk hangulat terén. Ez nem baj, sőt, aki egy sötét, borongós krimire számított a Valan kapcsán, az megnyugodhat, nem ült be rossz filmre. Bagota Béla első nagyjátékfilmje kellőképpen csavaros és a maga módján látványos is. Végig érződik rajta az összeszorított foggal elszenvedett kelet-európai tragédia és lecsúszás, ami aztán az életet túléléssé változtatja.
A Valan helyszíne Balánbánya (Balan), ami egy jobb napokat is látott bányászfalu. A főhős, Péter (Krisztik Csaba) gyerekként itt élte meg a Ceaușescu rendszer leomlását és a zűrzavarban elveszítette testvérét, Julit. A félelemről, a szegénységről és a nélkülözésről szóló időszak után elvileg jobb idők jöttek, a Keleti Kárpátok árnyékában azonban mindez nem sokat számított azután, hogy a bánya bezárt. Péterből rendőr lett Brassóban és életét annak szentelte, hogy egyfajta vezeklésként, fiatal lányokat mentsen ki a bűnözők karmai közül.
Az elkeseredettség, a kilátástalanság ugyanis nagy úr… a jobb élet reményében pedig sok lánynak ajánlanak lehetőséget, amiről aztán kiderül, hogy prostitúció.
Egy ilyen „szórakozóhely” felszámolása során csöppenünk bele a történetbe, de a helyszín hamar megváltozik, egy telefon ugyanis szülővárosába szólítja a nyomozót. Holttestet találtak, ami akár rég eltűnt húgáé is lehet. Így találkozik a múlt fájdalma a jelen bizonytalanságaival és a helyszín csak tovább nehezíti a dolgot. Nem csak a gyermekkor démonaival, terheivel való találkozás miatt, de úgy tűnik a kis város sötét titkot is rejt. Ismét eltűnt egy lány, a helyi korrupt és inkompetens rendőrség pedig nem csak tehetetlen, de nem is szívesen ártja bele magát a nyomozásba.
A nyomor szélén tengődő családok, a túlélés érdekében elmenekülő lányok és a vallás fojtogató reményt adni próbáló képmutatása egyre inkább összekuszálja a szálakat. Megjelenik a helyi közösség élete, ami hatalmas kontrasztban áll a brassói nyomozó lendületével és elszántságával. A személyes tragédia majd minden szereplőt érint, mindenkinek van takargatni, szégyellnivalója vagy egy olyan terhe, amit évtizedek óta cipel magával.
Komplex képet kapunk – már amennyire lehet, hogy a gazdaság, a politika, a kultúra a vallás miként hat a közösségre és hogyan ivódik be a mindennapokba – a nyomozás marad a fő szál, de az emberek sem üres, lélektelen mellékszereplők csupán.
Ugyan magyar filmről van szó, a szereplők mégis két nyelven beszélnek, (és nem betanult szövegeket), látszik, hogy az ottani hétköznapoknak megfelelően a magyar és a román összefonódik a hivatalos, a hétköznapi beszélgetésekben. A skandináv krimi stílus így lesz erdélyi, kelet-európai ízekkel teli vérbeli krimi. Egy pillanatig sem ereszt és érezzük, semmi sem az, aminek elsőre látszik, egyetlen nyom pedig fenekestől felforgatja az egész helyzetet.
A sötétség, a kilátástalanság és a nyomor azonban állandó – és hatalmas kontrasztban áll azokkal a gyönyörű drónfelvételekkel, amik a hóval borított fenyveseket, hegyvidéket és a fehérbe burkolt várost mutatják meg. Madártávlatból, úgy érezhetjük, mintha a fehér lepel alatt nem rothadna minden. A színészek jórészt ismeretlenek számunkra de ettől még nagyon is működőképes, jól összerakott filmet kapunk. Izgalmas, feszes tempójú film lett a Valan, cselekvésre és tettekre épül, így aki kirándulást tenne a világába, ne várjon sokáig.