A Google számára a mai napig a Kereső az egyik legfontosabb terméke, és az utóbbi időben a generatiív MI miatt ezt sok támadás érte, egyesek szerint a Microsoft elroboghat a Google mellett az OpenAI hátán lovagolva. A cég viszont igyekszik fenntartani az érdeklődést, és miközben betekintést enged a Bard révén a saját chatbotja működésébe, addig a Kereső felületét is fejleszti.
A cég most egy blogbejegyzésben jelentette be, hogy jön több újítás is a Kereső keretei között. A legérdekesebb fejlesztés a „Perspectives”. A Perspektívák névre hallgató újítás egy friss szekciót nyit majd a keresési találatok listáján, hasonló módon, mint ahogy korábban már a Top cikkek is megjelentek. Egy oldalra görgethető listára kell gondolni, amiben ugyanazzal a témával kapcsolatosan lesznek kiemelt tartalmak.
A Perspectives szekció célja az, hogy a felhasználók lehetőséget kapjanak arra, hogy egy-egy téma kapcsán több eltérő hírből is tájékozódjanak. Így számos nézőpontból meg lehet ismerni egy adott témát, és az ember képes lesz megalkotni az adott ügyben a saját véleményét. Napjainkban ez nagyon fontos lenne, mert azt lehet tapasztalni, hogy az olvasók egyre inkább hajlamosak részrehajló forrásokból tájékozódni, adott esetben pedig félretájékozódni.
A Google a Perspectives esetében kiemelten arra törekedik, hogy minél sokszínűbb forrásokból, különböző szerzőktől származó anyagokból tájékozódhassanak az emberek. Ennek köszönhetően a felhasználók látóköre tágulhat, a keresett témákat jobban átláthatja, mélyebben megismerheti. Ez főleg a napi eseményeknél nagyon fontos, de sok más esetben is hasznos lehet. A Perspectives révén persze a találati listák még zsúfoltabbak lehetnek majd, ami a hátulütője annak, hogy a Google egyre többet szeretne mutatni az embereknek.
„Rendszereink automatikusan azonosítják a releváns hangokat a különböző platformokon, a keresési előzményektől függően. Ezek a rendszerek egy sor szempontot vizsgálnak annak megállapításához, hogy egy találat hasznos lesz-e, nézi a Google a relevanciát, a minőséget, a nyelvezetet, a frissességet, a szakértelmet és még mást is. Ha tudomást szerzünk arról, hogy egy tartalom sértheti az irányelveinket, felülvizsgáljuk, és adott esetben eltávolítjuk a keresési listákból, így a Perspectives szekcióból is.” – olvasható a cég közleményében.
A webes felületen és a mobilon egyaránt felbukkan majd a Perspectives szekció, és a webes részen talán ez még nem is lesz olyan zavaró, de a mobilon azért elég tekintélyes helyet foglal el, amit ár kell görgetni, ha a felhasználó éppen a valódi találatokra lenne kíváncsi.
A Google igyekszik arról gondoskodni, hogy minél nagyobb legyen a találatoknál az átláthatóság. Ezen a fronton jelent előrelépést az „About this author” funkció. A találati listán minden találat esetén még a megnyitás előtt lehetőség lesz ellenőrizni azt, hogy mit lehet tudni az adott oldalról, kiadóról, szerzőről. Előre lehet majd tudni, hogy mi áll a tartalom mögött, és azt is figyelembe véve nyithatja meg a tartalmat az ember, illetve adott esetben tovább is görgethet, ha úgy látja jónak a friss információk fényében.
Egyelőre csak az angol nyelvterületeken lehet majd használni az „About this author” opciót, máshol ez most még nem elérhető. De a vállalat természetesen dolgozik azon, hogy ez minél előbb megváltozhasson. A Perspectives pedig még szűkebb közönséget szolgál ki, ugyanis ezt nemcsak, hogy kizárólag angol nyelv mellett lehet majd elérni, de csak az Egysült Államokban élőknél fog megjelenni.