- Csodaszép tájak várnak a megszokott játékmenettel.
Megérkezett a The Elder Scrolls Online idei nagy, fejezet-típusú kiegészítője, a Summerset, mely ezúttal a címadó szigetre, az altmerek hazájába visz minket. Nagyon sokan, nagyon régóta szerettek volna eljutni ide, hiszen az 1994-es első Elder Scrolls-játék, az Arena óta nem jártunk a vidéken, épp ezért én is tűkön ülve vártam, mi vár majd rám karakterem népének otthonában.
A történet szerint Ayrenn királynő megnyitotta az izolációba burkolózó sziget határait a „kívülállók” előtt, ami kisebbfajta sokkhatásként érte a helyi befolyásos körök egy részét. Ha ismeritek az Elder Scrolls-lore alapjait, tudhatjátok, hogy az altmerek között bőven vannak, akiktől egyáltalán nem állnak távol a xenofób vélekedések, így sokan kifejezetten nem örültek Tamriel többi népe megjelenésének.
A konzervatív, kicsit begyöpösödött morgolódók mellett egy sokkal sötétebb csoport is problémákat okoz, tevékenységüket már a kiegészítő elején számos véres gyilkosság jelzi.
Miközben régi barátunk, Razum-dar, a királynő bizalmasa és házikéme oldalán próbáljuk felderíteni a brutális bűncselekményeket, más ismerősökkel, például egy bizonyos nord nagykövettel is újra találkozunk majd, borosflaskákat keresgélünk és más egyéb lótifuti megbízásokat végzünk el. Lassanként fény derül a háttérben húzódó, daedra részvétellel megvalósuló intrikákra is. Minden kirakósdarabbal jobban összeáll a kép, és még óriási hatalommal bíró szövetségeseket is szerzünk magunknak a Psijic Rend „személyében.
A rend tagjai régóta csak megfigyelőszerepben vettek részt a világ sorsának alakulásában: szigetük, Artaeum eltűnt Tamrielről, és az eltelt évszázadok alatt lassan legendává vált. A varázslók a mágia és az idő természetének megfejtésével foglalkoztak magányukban, de a baljós fenyegetés hatására úgy döntenek, ismét aktivizálják magukat, sőt, új tagokat is felvesznek a rendbe. Ezt persze ki kell érdemelnünk: a belépéshez és a kapcsolódó képességfa megszerzéséhez Tamriel-szerte különböző idő-szakadások bezárása lesz a feladat.
Az Elder Scrolls Online hagyományainak megfelelően az új történetet is teljesen szinkronizált, kreatív küldetések sorozatával ismerjük meg, melyek sokszor egyáltalán nem úgy alakulnak, ahogy azt előzetesen gondoltuk volna. Bevallom, én pont az ilyen részletek miatt imádom ezt a játékot, jelenleg szerintem kevés MMO képes arra, hogy a sztorit ennyire élvezetes, a játékost magába szippantó módon prezentálja.
A Summerset ráadásul még el is gondolkodtat minket: az altmer rasszizmus, a hagyományos felfogás és az új eszmék összeütközése, a bezárkózásra hajló országokba érkező "idegeneket" érő atrocitások olyan témák, melyek nem ismeretlenek a valódi világban sem.
Szerencsére sok nevetésben is részünk lesz, és megismerhetünk majd számos igazán szeretnivaló és érdekes személyiséget.
Ahogy mindig, most is mindenképpen megéri, ha nem kattintgatjátok el a küldetések szövegeit, hanem figyelmesen végighallgatjátok, vagy legalább elolvassátok a szereplők mondanivalóját. Az adott questhez tartozó információkon kívül a szigetről, és lakóinak általános hangulatáról is jó képet kaphattok ezzel. A rengeteg fellelhető könyv elolvasása, az NPC-k beszélgetéseinek „kihallgatása” aprólékos részletekkel járul hozzá a hangulathoz, az egészről süt, hogy a fejlesztők szívből készítették el a kiegészítőt, mindenre odafigyelve.
Ez természetesen a csodaszép környezeten is látszik. Az altmer építészet egyszerűen lenyűgöző, a hófehér, égbe nyúló, csipkés tornyokkal tarkított városok, a korallerdővel szegélyezett, türkizkék tengerpartok, a virágzó fák, az állatvilág, Artaeum misztikus vidéke mind-mind turistáskodásra hív – itt aztán bőven lehet „fényképezgetni”.
Mindebből az új játékosok sem maradnak ki: a rövid tutorial elvégzése után ezúttal is rögtön belevethetik magukat a DLC-be, nem kell bejárniuk előtte Tamriel többi vidékét, ha nem akarják.
A régi motorosok szinte azonnal otthon érzik majd magukat: Razum-dar és Ayrenn karaktere kellemes emlékeket ébreszt fel a korábbi kalandokból, a királynő nemes, bátor természete és merész döntései pedig ezúttal is messzemenő következményekkel járnak.
Az Elder Scrolls Online mindig is ismert volt arról, hogy elég nagy szólózható potenciállal rendelkezik, amit persze sokan fel is hánytorgatnak neki, némi alappal, hiszen mégiscsak egy MMO-ról lenne szó… Engem sosem zavart ez, hiszen az IRL elfoglaltságok mellett sokszor sajnos nehéz összeegyeztetni a játékidőt másokéval. Ennek ellenére a Summerset kiegészítő is bőven ad alkalmat a csapatos kalandozásra.
A friss területek sem mentesek a world bossoktól, barlangoktól, nyilvános dungeonöktől, sőt, egy új kihívást is tartogatnak, az Abyssból feltörő gejzíreket, melyekből daedra lények hordái támadnak ránk. A most érkező, tizenkét főre tervezett trial Cloudrestbe visz minket, melyet evakuáltak és lezártak egy katasztrófa után. A várost lila köd veszi körül, lakóinak sorsa ismeretlen. Az egy főbosst és három kisebb bosst tartalmazó raiden a korábban a sziget védelmezőinek számító welkynarokkal és hatalmas griffjeikkel is szembe kell majd néznünk, miközben lassan fény derül arra, mi történt velük, tehát érdemes lesz felfelé is figyelni… Csapatunk összjátékára még nagyobb szükség lesz a veterán és hard fokozatokon, sok területi támadásra számíthattok.
A küldetések mellett a napi feladatok elvégzése, a skyshardok felkutatása és a szigetek megismerése, az achievementek bezsákolása szintén sok tennivalót ad. A Psijic Rend képességfája főleg a mágiára kihegyezett karaktereknek lesz hasznos, de stamina nightblade-ként is találtam benne érdekességeket, például az időlassítást, vagy az Undo nevű ultimate skillt, mellyel néhány másodpercet visszaléphetünk az időben, erőforrásainkat feltöltve arra a szintre, amin ekkor voltak.
Nagy újdonság, hogy ezentúl ékszereket is készíthetünk, sajnos azonban a DLC beszerzése nélkül ezeket csak megvételre és használatra kínálja fel a játék, a javításuk és fejlesztésük nem lehetséges.
A hangulat, a gyönyörű tájak, az izgalmas történet és a többi remek dolog felsorolása mellett azt is el kell ismernem, hogy a Summerset kiegészítő elbírt volna még némi innovációt. Ami jó az Elder Scrolls Online-ban, az megjelenik, és kiválóan szórakoztat, jött egy szakma és egy képességfa is, de nagyobb újításokról nincs szó, még friss karakterosztályról sem, mint a Morrowindban volt tavaly. Bármilyen sokat is kínál a DLC, ha forradalmian más élményekre vártatok, csalódnotok kell majd.
A rajongók és Elder Scrolls-mániások, mint én, ennek ellenére imádni fogják, amit a ZeniMax összerakott.
A sztori már az első, Summerseten megtett lépéssel magába szippant, amint magunkhoz tértünk a látvány csodálásából. Ha szeretitek a játék felépítését és elemeit, a kiegészítővel sem lőhettek majd mellé, egy percig sem fogtok unatkozni. A történetre kihegyezett, laza, nyugodt, változatos küldetésekkel tarkított kalandozás igazi casual-paradicsom, munka után, vagy hétvégéken kifejezetten frissítő belépni és kicsit sétálni a szigeten, vagy elintézni egy-két megbízást.
Nem bántam volna ugyan, ha behoznak valami fontosabb újdonságot, esetleg egy karakterosztályt, de ezek nélkül is nagyon jól éreztem magam. A hardcore játékosok azonban a raiden kívül nem igazán kaptak semmit, ezen valószínűleg hamar túllesznek, a PvP-seknek pedig még ennyi sem jutott. Az idei évre tervezett további két kiegészítőről még nincs információ, meglátjuk, mit főznek majd ki a ZeniMax boszorkánykonyhájában…