A YouTube többször is a figyelem középpontjába került már az adatgyűjtési gyakorlata miatt, és most a vállalat azért nézett szembe a törvénnyel, mert a gyermekkorú felhasználóinál nem az előírtaknak megfelelően járt el a felhasználói információk összeszedésekor. A vállalat ebben az esetben lényegében elismerte a bűnösségét, nem kért a hosszas vizsgálódásból, és a jövőben ügyel majd arra, hogy megfelelően alakítsa az adatvédelmi rendszerét.
A amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) azért lépett fel a YouTube ellen, mert a videós portál minden jel szerint megsértette a gyermekek online adatvédelmi törvényét (COPPA). És mivel a vállalat úgy határozott, hogy nem próbálja tagadni a bűnösségét, így ennek az ügynek a végére gyorsan pont kerül. Az adatkezelési probléma okán a videomegosztónak akár 200 millió dollárra rúgó büntetést kell majd fizetnie, de legjobb esetben is minimum 150 millió dolláros büntetéssel számolhat.
A vállalat ellen adatvédelmi csoportok nyomására kezdeményeztek vizsgálatot még júniusban azért, mert a jogvédők szerint a YouTube olyan esetekben is gyűjtötte az adatokat a célzott reklámok „sugárzása” érdekében, amikor ezt nem tehette volna meg. Szülői beleegyezés nélkül szedte össze a 13 évnél fiatalabb fogyasztók személyes információit azért, hogy hatékonyabban tudjon reklámozni. Hiszen a vállalatnak ebből származik a bevételének jelentős része. A büntetés hatására a YouTube a jövőben állítólag már nem fog célzott és manipulatív reklámokat mutatni a fiatalok számára. De sokak szerint nem megfelelő büntetés és megoldás szültetett.
A szakértők úgy vélik, a YouTube nagyon olcsón megúszta a jogsértést. Az adatkezelési törvények betartása mellett kardoskodók felháborodtak, hogy a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság ilyen alacsony büntetéssel engedi el a gigavállalatot, ami több milliárd dolláros bevételt termel évente. Sok érintett szerint a gyerekek joginak megsértését nem lenne szabad ennyire alacsonyan árazni. A 200 millió dolláros büntetés miatt a YouTube nem fogja érezni az ügy valódi súlyát.
A YouTube tisztában volt azzal, hogy mi vár rá, és a színfalak mögött már azon dolgozik, hogy egy olyan környezetet hozzon létre a weben, amit gyerekek is biztonsággal használhatnak majd. A fejlesztők a YouTube Kids alkalmazás mintájára alkothatnak egy online felületet, ahol többféle szűrésen átesett tartalmak fognak csak megjelenni. Ez a platform a továbbiakban már olyan adatvédelmi szabályozással fog futni, ami jelentősen eltér majd a korábbitól, és kifejezetten tiltott lesz rajta minden olyan tartalom, ami a nyugalom megzavarására alkalmas lehet, vagy az idősebb korosztály számára szól. És itt már állítólag reklámok sem lesznek.
Néhányan egyébként úgy vélik, hogy az lenne a legjobb, ha a YouTube teljesen eltávolítaná a gyerekeknek szól tartalmakat, és ezek a külön a gyerekeknek szóló felületen lennének csak elérhetőek. Ezzel meg lehetne azt akadályozni, hogy gyerekek a teljes értékű YouTube felületén oda nem illő tartalmakkal találkozhassanak. És természetesen a két különböző szekciónak teljesen más adatkezelési szabályokkal kellene üzemelnie.
A büntetés kapcsán sem a YouTube, sem pedig az FTC nem nyilatkozott, még folyamatban lehet ennek a véglegesítése, de a büntetés mértéke már biztosan nem változik.