Mint arról korábban is hírt adtunk, TCFS mester visszatért a Commodore Plus/4 vonalra. Április elsején már posztolt a Lemmings-ről melyet a tulajdonosok és rajongók már epedve vártak; időről - időre téma volt, hogy mi újság a projekttel. 1993-ban már bemutatott morzsákat a játékból, de az akkori projekt abbamaradt. Az április elsejei poszt okán gondolhattunk arra is, hogy ez csak egy tréfa, de szerencsére nem így volt. TCFS az egész játékot újraírta, a kód tehát nem konverzió.
Ez az egyik oka, hogy jobban néz ki a 16 színű C64 verziónál, kihasználta a gép 121 rendelkezésre álló színpalettáját. Ez már a Lemmings logón is látható, de mintha a kidolgozottság is jobb lenne, például a negyedik szinten a víz animációja egyértelműen. A Plus/4-be nem álmodtak sprite kezelést az alkotók, így kissé mintha lassabban esnének a lemmingek, de ez amúgy kit érdekel? A grafika szép, a zene is szuperül sikerült.
A játékot a 2023-as Árok partyn mutatták be, és megnyerte a Game Dev Competition-t. A második helyezett, a Blobfox melya 2018 óta aktív Verona / System Syndrome alkotása, szintén Commodore Plus/4 gépcsaládra készült.
A játék lényegében egy fordított Q-bert, a nyitókép pedig egyszerűen hihetetlen, hogy egy TED chip alapú gépből jön. A játék egész élvezetesnek tűnik.
Harmadik ezúttal egy nem Commodore gépre készült alkotás, a Ladytut 96% lett. Ati & SquareWave Atari XL/XE gépekre alkotta meg a Tutankham és a Lady Bug játékok elegyítéséből, mely egyébként már több gépen is megjelent.
A negyedik, egyben utolsó játék egy egészen érdekes nevezés volt, az Arkanoid Air DOH. Ezt C64-re és Atari 2600-ra is beadták, a Commodore 64-es változat a teljes, 6kb-os Atari-ra írt fájlt futtatja egy 24KB-os C64-re készült Atari 2600 emulátoron, karakteres grafikával (PETSCII), sőt az eredeti játékot tovább is fejlesztették.
Nemcsak játékok, hanem például grafika verseny is volt természetesen az Árok partyn, rengeteg szuper alkotással próbálták feszegetni a 8 bites gépek korlátait a nevezők.
A képek: Dragontamer 2 - Grass / Hokuto Force / Lethargy (C64); Mikrobi vs AI - Carrion / Censor Design (Plus4); dEEP kNIFE - Leon / SGR, RSC, CHR, LTH (C64); Koalafied - Chronos (Plus4); Big Ball - Facet / G*P & Bonzai (C64); Shadow of the Breast - Hevo / Absence; Chainbreak - Lenyn / <3>, Onslaught (C64); Stars Like Dust - Oberon / FACES (C64); Lost Kingdom - Chesser/Nigaz (C64); Aphrodité - Varga Zoltán (C64); Sensuality - Parrot/Replay (C64); Midnight Witchcraft - Dave (C64); RPG Maker - EGGNTLEMAN; Imagine Creatures! - MMS
A szép képeken kívül "mozgóképek", azaz demók, pontosabban demóverseny is a rendezvény részét képezte. Mit részét, végülis ez volt az esemény apropója.
Egészen fantasztikus dolgokat hoztak ki a réges rég nyugdíjazott masinákból. Tíz induló volt a leginkább Commodore gépekre íródott művekből. Az első helyezett - False Idols a számomra ismeretlen Section 31-től (mely valójában több csapat egy-egy emberét takarta) - egészen fantasztikus dolgokat hozott ki a Commodore Plus/4 gépből - a zenét pedig a C64-ből ismert SID támogatta meg hardveresen.
A következő, a Bright Side Dark Side a Lethargy-tól, mely egy képgyűjtemény sötét és világos oldalra osztva. Harmadikként a lengyel Carrion 2011 óta Commodore Plus/4-en alkotott képeinek gyűjteményét tekinthetjük meg, a Carrion's 121 colors a Censor Design és az Exceed kooperációjából, mint a címből is látható 121 színből gazdálkodhatott. A negyedik viszont ismét csak 16-ból, és ez egyáltalán nem látszik a Profik valóban profit alkottak a Dreamtime 2023-as változatában.
A karakteres és a bitmap grafikák vegyesen láthatók. A következő helyezett Varga Nadin és Varga Zoltán 64C című műve, mely leginkább zeneileg kínál élményt.
Hatodik az Excess 4k intrója, a BeachHopping, mely keretre írás, scroll, színes rasztercsíkok, és kellemes aláfestő zene. A következő helyezett a 24 év után visszatérő Angels csapat, Overshadow Logo Collection 2 című művükkel. Jó látni, hogy a régiek újra aktivizálják magukat a 8 bites gépeken!
Nyolcadik lett a XORROW Kaszi75-től, és ez volt az ok, hogy az imént "leginkább Commodore"-t kellett írom, ugyanis ez az alkotás ZX Spectrumra készült. Végül Sprites Story(Morning) és a Wake Up Neo (MKCKoner) zárta a sort, mely mindössze 256 bájt méretű.
Három olyan alkotást is neveztek, mely nem fért bele a demo kategória kereteibe, ezek ún. wild kategóriában indultak. A Magic In The Jar Viti-től ahol a látvány valójában egy lézershow volt, a LEGULUS Lau-tól, és a The VIC20 on the move, mely Larry & BSZ műve és SD2IEC - azaz soros porton működő SD-olvasó segítségével bírtak videolejátszásra egy Commodore VIC-20-as gépet.
Volt még zenei, Drum'N Bass, és korábbi zenék remix kategóriája több indulóval - például a Kikstart II C64 változatának fantasztikusan sikerült remixe, mely egyébként első helyezett lett -, az érdeklődők zip állományban letölthetik az Árok teljes idei termését.
Nemcsak szoftveres, hanem hardveres vonalon is beszámolhatunk fejleményekről. A C64 videochipje az egyik olyan integrált áramkör, melynek sokáig nem sikerült kiváltó megoldást találni. A korábban említett VIC-II Kawari projekt immár kiforrott és előrendelhető, ráadásul nem csak az eredeti VIC-II tudását nyújtja az FPGA alapú eszköz, hanem sokkal többet annál.
Két kiszerelésben érkezik: normál és mini méretben. A normál méretű a hagyományos chroma-luma kimenet mellett RGB-t és mini HDMI-t is tartalmaz, ezt leszámítva tudása megegyezik a mini változatéval. Beépítésekor egyszerűen a régi VIC-II chip üres foglalatába kell helyezni. Nincs szükség a VIC-II kiegészítő áramköreire, például a kvarcoszcillátorra, és a viszonylag sűrűn meghibásodó 8701-es IC-re sem. Jelentősen csökkennek a zavaró képhibák (jailbar, bár ezek eltüntetése csak a normál változat kimeneteit használva lesz lehetséges), emellett az NTSC/PAL mód menet közben átkapcsolhatóvá válik.
De nem csak ez, a programból indítható konfigurálás során négyféle VIC chipet tudunk emulálni (PAL, NTSC és korai változataik, ahol kissé eltérő színeket láthatunk.) Ezzel lehetőség nyílik NTSC gépen a PAL programok helyes futtatására (mivel a PAL esetén több idő van a processzor számára programot végrahajtani a képfrissítések között, az ezt végletekig használó programok lefagynak, vagy nem működnek megfelelően NTSC gépen, amellett, hogy a zene is elcsúszik).
Lehetőségünk van a VIC-II-ben fix 16 szín megváltoztatására is, a gyári beállítások egyszerűen visszaállíthatók. A 80 oszlopos kijelzés sem probléma, melyhez a teljes színpaletta rendelkezésünkre áll, továbbá 640x400 4 színnel új felbontás, de a grafikus és a karakteres kijelzés határai is szabadon állíthatók, mivel a Kawari több képet is tud kezelni.
Végül, hogy a Sinclairesek se maradjanak üres kézzel, itt a Terra81, mely az 1981-ben kiadott, mindössze 1KB memóriával szerelt ZX81-es gépre készült, igaz a 16k-val bővített változatra, de még az se sok. A játék teljesen animált - már amennyire a géptől telik.
Van itt lövöldözés, bossfight meg minden ami dukál.