MEGJELENTEK A FÜGGETLEN GEFORCE RTX 5080 TESZTEK – KIDERÜLT, HOGYAN TELJESÍT AZ ÚJDONSÁG

Az új videokártya mérsékelt gyorsulást hoz előző generációs társaihoz képest, ha a raszteres teljesítményt nézzük, a DLSS 4 segítségével viszont masszív gyorsulásra képes.
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
2025. jan. 31. 5:04
Megjelentek a független GeForce RTX 5080 tesztek – Kiderült, hogyan teljesít az újdonság

Az Nvidia második GeForce RTX 5080 sorozatú videokártyája, a GeForce RTX 5080 immár elérhetővé vált kereskedelmi forgalomban, legalábbis papíron, valamint a listaáron érkező és a drágább modellek tesztjei is megjelenhettek már.

A GeForce RTX 5080 felépítése

A második leggyorsabb GeForce RTX 50-es sorozatú videokártya már nem GB202-es grafikus processzor köré épül, hanem egy szerényebb felszereltségű, kevésbé bonyolult GPU köré, ami a GB203-as kódnevet viseli. A TSMC műhelyében készülő, 4N gyártástechnológia köré épülő grafikus processzor ebben az esetben már kevesebb, mint feleannyi tranzisztort tartalmaz, mint nagyobb testvére: 92,2 milliárd helyett itt már csak 45,6 milliárd tranzisztor alkotja a lapkát.

Galéria megnyitása

A 378 négyzetmilliméteres lapka fedélzetén összesen 10752 CUDA magot találhatunk, amelyekhez 336 textúrázó, 128 renderelő egység, 336 Tensor mag, illetve 84 RT mag társul. A GPU a referencia modellek esetében 2295 MHz-es alap-órajelen ketyeghet, míg a GPU Boost átlag-órajel már 2617 MHz-es értéket képvisel. A memória-adatsín szélessége pontosan fele a GeForce RTX 5090-nél megszokott 512-bitnek, azaz 256-bitről beszélhetünk, amire természetesen ezúttal is GDDR7-es fedélzeti memória kapcsolódik, de 32 GB helyett csak 16 GB-nyit foghatunk munkára. Fontos változás továbbá, hogy a GDDR7-es memóriachipek ezúttal nem 28 GHz-es, hanem 30 GHz-es effektív órajelen ketyegnek, ennek köszönhetően az elérhető memória-sávszélesség 960 GB/s.

Az új videokártya referencia kiadása 304 milliméter hosszú, 137 milliméter széles és 48 milliméter magas, azaz kétslotos kivitelben érkezik. A TDP keret 360 W, a stabil tápellátás pedig 12V-2x6 típusú tápcsatlakozón keresztül biztosítható. Alap esetben egy HDMI 2.1b és három darab DisplayPort 2.1b videó kimenetet kaphatunk. A GeForce RTX 5080 listaára 999 dollár, vagyis kevesebb, mint amennyibe anno a GeForce RTX 4080 került, viszont pont ugyanannyiba kerül, mint a később piacra dobott GeForce RTX 4080 Super.

Az eredmények

Az új videokártya esetében most is a Founders Edition modell teljesítményére koncentrálunk, ahogy azt a GeForce RTX 5090-nél is tettük, ugyanis ez adja a legjobb összehasonlítási alapot, az AIB partnerek által kínált termékek ennél jellemzően csak gyorsabbak lesznek, vagyis a lentebb tárgyalt számokhoz képest jobb eredményeket tudnak elérni.

A külföldi teszteredmények alapján úgy tűnik, a GeForce RTX 5080 az 1920 x 1080 pixeles natív felbontás alkalmával nagyjából 6%-kal gyorsabb, mint a GeForce RTX 4080 Super, 11%-kal lassabb, mint a GeForce RTX 4090, illetve 24%-kal marad el a GeForce RTX 5090 teljesítményétől. A Radeon RX 7900 XTX-hez mérve átlagosan 10%-os előnyt láthatunk. Ezek a számok a raszteres teljesítményt mutatják, a DLSS áldásos hatásai nélkül.

A 2560 x 1440 pixeles felbontás esetében már egy picit nagyobbak a különbségek, ugyanis a GeForce RTX 4080 Super-hez képest 9%-ra növekszik a teljesítménykülönbség, míg a GeForce RTX 4090-től már 12%-kal, a GeForce RTX 5090-től pedig 37%-kal mard el a friss jövevény. A Radeon RX 7900 XTX-hez képest ebben az esetben 21%-os gyorsulás mutatkozik. Ezek szintén átlagok, amelyekhez képest kisebb és nagyobb különbségek egyaránt összejöhetnek az egyes játékok alatt, valamint a kiválasztott platform is beleszólhat a teljesítmény alakulásába.

Galéria megnyitása

A 3840 x 2160 pixeles, azaz az UHD felbontás még jobban széthúzza a mezőnyt, vagyis a GeForce RTX 4080 Super itt már 12%-os lemaradást tudhat magáénak, a GeForce RTX 4090 előnye 13%-ra növekszik, míg a GeForce RTX 5090 már 52%-kal gyorsabb átlagban, mint a GeForce RTX 5080. A Radeon RX 7900 XTX-hez képest 23%-os teljesítményelőny mutatkozik.

A DLSS4 természetesen ebben az esetben is nagyon sokat hoz a konyhára azoknál a címeknél, amelyek már képesek kiaknázni a benne rejlő lehetőségeket. A mérések ezúttal is 3840 x 2160 pixeles natív felbontás és maximális részletesség mellett készültek, valamint a Path Tracing/Ray Tracing is aktív volt minden esetben, attól függően, melyik volt elérhető az adott cím alatt.

Alan Wake 2 alatt a GeForce RTX 5080 teljesítménye a DLSS 4 Multi-Frame Generation révén 28 FPS-ről egészen 165 FPS-re nőtt, míg Hogwarts Legacy alatt 42 FPS-ről 209 FPS-re, Star Wars: Outlaws alatt pedig 34 FPS-ről 176 FPS-re emelkedett a teljesítmény. A Dragon Age: Veilguard ugyanezen körülmények között 43 FPS-ről 194 FPS-re gyorsult. Mindegyik eredmény DLSS Performance módban született az említett körülmények között.

Fogyasztás terén itt is az látszik, mint a GeForce RTX 5090-nél: az üresjárati értékek magasabbak az előző generációnál megszokottakhoz képest, mind üresjáratban, mind egymonitoros, mind pedig többmonitoros üzemmódban, a különbségek azonban nem annyira látványosak, mint a nagy tesónál, néhol csak minimálisak. Játékok alatt a GeForce RTX 4080-hoz képest 304 W-ról 325 W-ra nőtt a fogyasztás, míg aktív Ray-Tracing mellett 294 W helyett már 332 W mutatkozik. A maximális fogyasztás 316 W-ról 375 W-ra katapultált. Játékok alatt a Radeon RX 7900 XTX egyébként többet fogyaszt, a GeForce RTX 5080-nál, hiszen 325 W helyett 360 W-ot kér, maximális fogyasztás terén viszont már fordul a kocka, hiszen az AMD-s rivális 359 W-tal megelégszik. Üresjáratban az AMD terméke kedvezőbb fogyasztást produkál, mint a GeForce RTX 5080.

Tuningra természetesen itt is van mód, maximális órajel-emelés alkalmával 3DMark Time Spy alatt közel 13%-os teljesítménynövekedést sikerült elérni, amihez 3154 MHz-es GPU átlag-órajel társult, a memória pedig 375 MHz-es órajel-emelésen esett át.

A további eredmények a TechPowerUp minden részletre kiterjedő tesztjében olvashatóak. Ezen felül számos egyéb külföldi lap készített teszteket, amelyek az alábbi linkeken keresztül érhetőek el. Érdemes több tesztet is elolvasni, ugyanis többféle nézőpontból, többféle konfiguráción keresztül kaphatunk képet azzal kapcsolatban, pontosan mire számíthatunk, ha a GeForce RTX 5080 mellett döntünk. Érdekesség egyébként, hogy egyes tesztelők szerint a GeForce RTX 5080 Founders Edition esetében előfordulnak stabilitással kapcsolatos hibák, de ezeket remélhetőleg a későbbi driverekkel javítani fogja az Nvidia.

A GeForce RTX 5080, illetve a GeForce RTX 5090 forgalmazása ma megkezdődött, Kínában pedig a GeForce RTX 5090D is elérhetővé vált, legalábbis hivatalosan. Ahogy azt az Nvidia csapata is elismerte, előfordulhat, hogy az új termékekből hiány alakul ki, ugyanis a kereslet várhatóan ismét extrém magas lesz. Egyes információk alapján alapból is igencsak szűkös raktárkészletekkel indulhatnak neki a kereskedők a rajtnak, de az elkövetkező hetek folyamán várhatóan javulni fog a termékek elérhetősége.

Tesztek

    Kapcsolódó cikkek

    Vissza az oldal tetejére