Bár már a Commodore-on is láttam demókat, emlékszem az első alkalomra amikor tényleg leesett az állam - gyanítom ebben nem voltam egyedül. A '90-es évek közepe táján történt, egy újság CD-mellékletéről szemezgettem épp, ekkor jött szembe a Second Reality a Future Crew-től.
Az alkotást többen a demótörténelem mérföldkövének tartják, az egyik legnagyobb hatású alkotásnak. Egyike volt azon demóknak, mely elismertséget hozott a PC számára, az akkor Commodore 64 és Amiga fölényben lévő demóscene-n belül. E demónak jóval később még C64-es változata is elkészült. Ha a Future Crew csapat nem nem is ismerős, ezek talán igen: Futuremark (3DMark), Remedy (Death Rally, Max Payne, Alan Wake), Bugbear Entertainment (FlatOut, Glimmerati, Rally Trophy), Bitboys, Recoil Games (Rochard) - mind a csapat tagaihoz köthetők.
A Second Reality a finn Assembly '93 nevű eseményen indult - és nyert -, mely a világ egyik legismertebb ilyen rendezvénye volt. Volt? Még ma is szervezik, idén lett 30 éves, 1992-ben rendezték az elsőt, melyet már akkor is Finnország legnagyobb ilyen eseményeként harangoztak be. Nem a levegőbe beszéltek, a fiatal szervezők között volt, aki már négy év demóparti-szervező tapasztalattal is rendelkezett.
Mivel az internet nem igazán volt még széles körben használt, a szervezők - akik maguk is indulók voltak - programok elején, vagy szövegfáljban mellettük, telefonon hívható BBS-ek oldalain, és ún. invitation intro, vagy a Future Crew módján, a Fishtro-n keresztül invitálták az embereket részvételre - indulásra. Már az odacuccolás is kalandos lehetett, hol voltak még a laposkijelzők, vagy akár a megfelelő teljesítményű laptopok?
A rendezők nem hittek a szemüknek, mivel a résztvevők csak jöttek és jöttek. A beengedő "rendszer" nem bírta a terhelést, így volt, aki jegyváltás nélkül jutott be. Hamarosan az is egyértelművé vált, hogy az étkezéssel kapcsolatos igényeket jelentősen alultervezték, magyarul elfogyott a kaja. De nemcsak a rendezvényen, a közeli élelmiszerboltot is teljesen kiürítették, az üzletvezető pedig nem értette mi történik.
A helyszín egyébként egy iskola ahol a tornaterem volt a központi helyszín, az osztálytermekben pedig jellemzően egy-egy, a megmérettetésen induló csapat kapott helyet. A többnapos rendezvényen az ellátás 0 csillagos volt, a padokon, asztalokon aludtak, vagy ahol sikerült, de kit érdekelt?
A Future Crew ott induló alkotása az Unreal jelentős késésben volt, már elindult a kategória pályaműveinek bemutatása, de a kódolás még javában folyt. Sőt a bemutató sem sikerült, a demó lefagyott. Mivel a szabályok akkor még megengedőbbek voltak, lehetőség nyílt a kódot élőben, azonnal kijavítani. Két méteres kivetítő gondoskodott a megfelelő vizuális hatásról, de miután két projektor is tönkrement, egy televízióra játszották át a képet - ami közel sem volt ideális.
A következő évben egy nagyobb iskolába költözött a rendezvény, és innen nem volt megállás: 1994-ben már a Helsinki Jégcsarnokban, a legnagyobb befogadóképességű helyen tartották - a nézőszám ismét duplázódott, az eseményről a helyi tévé, sőt CNN is beszámolt.
Ezekre a rendezvényekre szoftverházak képviselői is elmentek potenciális munkaerőre vadászni, és nagyobb gyártók is tiszteletüket tették, akár támogatták is pl. az 1993-ast például az Epic Megagames és az egyébként demó-berkekben egyre inkább szabvánnyá váló Gravis Ultrasound hangkártya gyártója, az Advanced Gravis.
Az eseményen koncerttel is fokozzák a hangulatot. Érdekességképp, a 2013-as és 2016-os Assembly-n pl Kebu is zenélt, aki a korai és klasszikus szintetizátorokkal, és hangzással képes csodákat alkotni.
Az újságmellékleteken később is figyelgettem a demóversenyekről szóló részeket, mind több fantasztikus alkotást mentettem le gépemre: Crystal Dreams II, Legend, Dust Saga és Untitled, Doomsday Boost, Machine of Madness, stb., és ezekre csorgattuk a nyálunkat a haverokkal.
Az ilyen demópartik a 90-es években már itthon is elég sikeresek voltak. Volt olyan év, hogy hazánkban közel annyi esemény volt mint a világban összesen. Ennek egyik oka valószínúleg, hogy abban az időben és az akkori techinkán talán egyszerűbb volt nagyot alkotni, újat mutatni. Emellett úgy néz ki több vállalkozó kedvű programozó jelölt vette a fáradságot, hogy fejlesszen - nem ritkán az eseményen fejezte be a beadandó művet. A 90-es évek második felére a 8-bites gépek kezdtek kikopni a partikról.
Ezt ellensúlyozandó a 90-es évek végén megszervezték az Árok Party-t, melyre kizárólag 8 bites gépeket lehet vinni. Kezdetben a helyi Commodore 64 Club-ban, később iskolában és idén, - az ASM '94-hez hasonlóan - Jégcsarnokban, az Ajkaiban.
A második alkalom, amikor egy demó a Second Reality-hez hasonló hatást tett rám, a MicroMorph0s1s volt, melyet épp a 2018-as Árok partyn mutattak be, egy speciális kiegészítővel bővített Commodore Plus/4-es gépen.
A rendezők a Singular Crew csapat tagja. Hardverben is otthon vannak, de talán egyik legnagyobb szabású munkájuk a négy darab Commodore 64-en - és így akár 640x400-as felbontáson, 12 csatornás SID hanggal - futó Quad Core demo.
Az Árok nemzetközi esemény lett, az online lehetőségek kihasználása pedig további nézettséget, és indulókat hozott. Érdekes előadások is fűződnek a az eseményhez, például 2011-ben a CoV, azaz a Commodore Világ sztorit, 2012-ben a C64-es kalandjátékok nagy magyar alkotóit és programjaikat ismerhettük meg. Most a MEGA65-gépet is megismerheti a közönség. A főszerep a demóké, de lesz, ahol a forrasztópáka használata a billentyűzetét is felülmúlja.
Idén sem lesz ez másképp, huszonkettedik alkalommal, 2022 július 1-3-ig megrendezik a 48 órás eseményt, péntek 12 órától kapunyitás!
Akikre már biztosan számíthatsz, ha csatlakozol:
Arthur / Pride, Bonefish / Reality, Cargo / Singular Crew, Chronos / Absence, Comos / Angels^Onslaught, d'Avid / Lethargy, Detox / Crimson Jihad, dev0 / Lethargy, Edhellon / Resource, Füvesi / Singular Crew, GaBRieL,
GCS / Ideal, Grass / Lethargy, Janee / Breeze, Jay / Graffity, KicsiLüf, Kreator / Reality^CMS^F4CG, Krpa / Reality
Lay / Crimson Jihad, Leon / SGRRSCLTHCHR, Lion / Chromance^Kempelen, Martinland / Lotek64, Megabyte / Unsoft, Musaic / Doberdo Brothers, Picard / Exceed, PMonster, poison / Singular Crew, Raf / Vulture design,
Rambo / Resource, Ray / Therapy, Répa / Therapy, SEI / Lethargy, Shedar / Lethargy, Siz/Absemce,
Slaygon / SLAY Radio, Soci / Singular Crew, TGM / Singular Crew, Verona / System Syndrome, Vickey, Vincenzo / Singular Crew, Visace / Cult^IDE64, Visage / Lethargy, Viti / Hokuto Force, Will / Chimera, Ziona / SLAY Radio
A találkozó nyújtotta lehetőségek:
- hely 1000+ fő számára
- rengeteg ingyenes parkolóhely
- NAGY kivetítő
- chip zene eddig soha nem hallott hangerőn
- pihenőszoba (korlátozott számban)
- zuhanyzó
- hőségmentes beltér ;)
- büfé helyben (meleg étel, sör, üdítő), olcsó bevásárlási lehetőség közelben lévő áruházakban
- kertrészleg
- 0-24h élő közvetítés
Programok:
- Péntek: Megnyitó; Demo show; DJ set / Vincenzo; DJ set / Ziona
- Szombat: Játék verseny; Fun compo; Raf / Vulture bemutatja a webáruházát; Kis méretű zenék kódolása és komponálása C64-en - Horváth Mihály, Szőke Attila; Mivel játsszunk 2022-ben a TVC-n? - Sáránszki Mihály; Newcomer - a könyv - Gonda Zoltán; A Mega65 - Zámbó Zorán & Földesi Péter; Videojáték-dinoszauruszok. Az első kibernetikai játékok, számítógépes- és számológépes játékok világa - Képes Gábor; Remix verseny a SLAYRadio-val közreműködve; Zene verseny; kerti BBQ; Bitrotator koncert (warmup: Teo); Grafika verseny; Játékfejlesztés verseny; Wild compo; Demo verseny; A Gubbdata találkozó nevezései
- Vasárnap: Eredményhirdetés és díjátadó
Az ajtók 12-kor záródnak. A találkozóról internetes videó-stream is sugárzásra kerül, amely később ismert videómegosztó oldalakra is felkerül. A party közvetítése elérhető lesz Twitch-en és/vagy SceneSat-on. A régebbi Árok party eseményeiről youtube-on találhattok felvételeket.
A belépődíj 5000Ft. Jó bulinak ígérkezik!
További információk: arok.intro.hu és az esemény Facebook oldalán.