Az Intel XeSS, azaz Xe Super Sampling technológiája komoly fejlődésen esett át a harmadik generációs kiadással, ugyanis elérhetővé vált a Multi-Frame Generation funkció, ami AI alapon, mesterségesen generált képkockák segítségével próbálja növelni az egyes játékok futási sebességét, valahogy úgy, ahogy az az Nvidia DLSS Multi-Frame Generation technológiájánál már megszokhattuk. Ezzel az Intel lényegében felzárkózik az Nvidia mögé Multi-Frame Generation terén, így most már csak az AMD-nek kellene bemutatnia saját megoldását a témában, de az egyelőre még várat magára.
Az XeSS 3 részeként érkező Multi-Frame Generation technológiáról az Intel illetékese, Tom Petersen beszélt a minap, az Arizona Tech Tour alkalmával, ahol az Intel Panther Lake SoC egysége is debütált, igaz, egyelőre még csak a lapka alapvető felépítésével és a fedélzetén bevetett legfontosabb technológiákkal ismerkedhettünk meg, a konkrét felhozatalról nem rántották le a leplet, de pletykák azért már rendelkezésre állnak, hála a szivárogtatóknak.
No de térjünk vissza az XeSS 3 technológiához, ami az Intel ígérete szerint visszamenőlegesen az összes olyan játék alatt elérhető lesz, amelyek rendelkeznek XeSS 2 támogatással. E címekből jelenleg nagyjából 50 áll rendelkezésre, míg az XeSS 1 és az XeSS 1.3 technológia köré 250-nél is több játék épül. Az XeSS 2 támogatással ellátott címek köre tehát már most is eléggé bőséges, de még mindig van hova fejlődni, az XeSS 3 érkezéséig pedig még biztosan bővül a felhozatal. Az XeSS 3 esetében a beállítási lehetőségeket az Intel Graphics Software fedélzetén találjuk majd, ahol 2x-es, 3x-os, illetve 4x-es beállítások között lehet választani, már ami a képkocka-generáló módot illeti. Az Intel csapata azt egyelőre nem árulta el, hogy az egyes üzemmódok között pontosan mi lesz a különbség, melyik hogyan hat majd a teljesítményre és a képminőségre.
Az viszont kiderült, hogy az XeSS 3 mellett hogyan futnak az egyes játékok. A Painkiller 1080p-s felbontás és Epic preset mellett nagyjából 250 FPS elérésére volt képes, míg a Dying Light: The Beast alatt 1080p-s felbontás és Max preset alkalmazásával 130 FPS jött össze. Az említett játékok egy 45 W-os PTL 12 Xe SoC egységen futottak, ami a Core Ultra X szériát erősíti és XeSS 3 MFG 4x beállítást használt, Ultra Quality Upscaling mellett. Ez a teljesítmény jó eséllyel az új mobil zászlóshajó mellett jött össze, pontos processzortípustól ugyanis nem esett szó.
Az XeSS 3 teljesítménye nagyban függ majd attól, hogyan alakul a rendszer alapteljesítménye, ugyanis a 40-60 FPS alatti szinten már nem tudnak hatékonyan működni a Multi-Frame Generation technológiák. Az XeSS 3 várhatóan a Core Ultra sorozatú processzorok és az Alchemist, illetve Battlemage alapú Intel videokártyák mellett egyaránt működni fog.
Az új technológia érkezésével kapcsolatban egyelőre bővebb információ nem áll rendelkezésre, de a várakozások szerint a következő év elején, a Panther Lake processzorokkal egy időben debütálhat az újítás.