Napjainkban nagyon sok problémát okoz a dezinformáció, a mesterséges intelligenciával elkövetett visszaélések, valamint a bothálózatok, amiket sokféle módon lehet visszaélésekre használni. Az Egyesült Államok Szövetségi Kereskedelmi Bizottsága (FTC) már korábban elhatározta, hogy az online kereskedelemben is felveszi a harcot ezek ellen, és most elfogadták azt a szabályozást, ami ennek alapot fog biztosítani a jövőben.
A jövőben már jogszabály tiltja majd a hamis hirdetéseket és a megalapozatlan „felhasználói” visszajelzéseket. Ez pedig azért nagyon fontos, mert ennek köszönhetően a hatóságok egyszerűbben indíthatnak eljárást olyan ügyekben, amikkel korábban nem igazán tudtak mit kezdeni. A mesterséges intelligencia sem maradt ki az új szabályozásból, az utolsó pillanatig dolgoztak a részleteken az illetékesek.
A Szövetségi Kereskedelmi Bizottság egyhangú szavazáson fogadta el a végleges szabályt, mindenki amellett voksolt, hogy szükséges ennek a bevezetése. Következő körben szövetségi nyilvántartásba veszik a módosításokat, és ezt követően 60 nappal már hatályba lép az új szabályozás. Hagynak időt minden platformnak és érintettnek a felkészülésre és az alkalmazkodásra. Ha minden jól megy, akkor már októbertől életbe léphetnek az új tiltások, korlátozások.
„A hamis értékelések nemcsak az emberek idejét és pénzét pazarolják, hanem beszennyezik a piacot is, és a becsületes versenytársaktól vonják el az üzleti lehetőségeket” – nyilatkozta korábban Lina Khan, az FTC elnöke.
A szabályozás egyértelműen megtiltja a nem emberek által megfogalmazott, tehát a generatív mesterséges intelligencia által létrehozott értékeléseket. Ezen felül egyértelműen bezárja annak a lehetőségét is, hogy a vállalkozások, gyártók fizessenek olyan szereplőknek, akik hamis értékeléseket biztosítanak. Szóval ezentúl hivatalosan is szabályellenes lesz pozitív értékeléseket vásárolni, vagy éppen negatív visszajelzésekkel rontani mások üzletét.
Bármilyen formában beszéljünk hamis értékelésekről, ezek torzíthatják a piacot, ami ellen az FTC minden eszközzel próbál fellépni. A szabályozás külön kitér arra is, hogy a felfújt marketingkampányok is szabályellenesek. Komoly büntetés elé néznek azok, akik követőket vagy nézőközönséget vásárolnak, hogy ilyen módon szerezzenek előnyt bármilyen céllal. Hogy ez milyen hatással lesz majd a közösségi médiára, azt most még nagyon nehéz megjósolni, de az mindenképpen örömteli, hogy végre elkezdenek ezzel a jelenséggel foglalkozni.
A szabálysértések minden esetben szankciót vonnak majd maguk után. Elsősorban pénzbüntetésre kell itt gondolni, melynek mértékét ahhoz kívánják igazítani, hogy mennyi visszaélés történt. Aki vett magának egy markonyi követőt, hogy a barátainak tudjon villantani, vizsgálat esetén megúszhatja a dolgot egy minimális pénzbüntetéssel, de aki több ezer alaptalan pozitív értékelést hoz össze egy terméknek, hogy azt utána felkapják, már egy jelentős bírságra számíthat.
Az utóbbi időben számtalan olyan hatás érvényesült, ami óriási károkat tudott okozni a fogyasztóknak. Egyszerre pörgött fel az e-kereskedelem, erősödött az influenszer marketing és ütött be a generatív MI. Ma már pillanatok alatt lehet nagyon hitelesnek és megalapozottnak hangzó véleményeket generálni a ChatGPT-vel egy terméknek, amit utána ezerszámra vesznek a jó híre miatt, és teljesen ismeretlen emberek bújtatott reklámját kaphatja fel a TikTok algoritmusa a sok botnak hála.
A hamis értékelések miatt egyébként már eddig is lehetett eljárásokat indítani, de a korábbi eszközök nem bizonyultak megfelelőnek ahhoz, hogy a hatóságok tényleg kellő hatékonysággal tudjanak fellépni ezeknek az ügyében. Több olyan eset is volt az elmúlt években, melyekben nem született megfelelő megoldás.
A mostani hír általánosan pozitív fogadtatásban részesült az ágazatban. Ennek köszönhetően lesznek olyan vállalatok, amik a továbbiakban nagyobb kormányzati figyelemben fognak részesülni. Bízunk abban, hogy ennek köszönhetően tényleg lesz érdemi változás a továbbiakban.