A Microsoft Windows fejlesztőcsapata egy érdekes újítást fejleszt a háttérben, ami lényegében az AI alapú Super Resolution technológiák megfelelőjét hozza el Windows alá, így az UWP alapú alkalmazások is kamatoztathatják az AI gyorsítókban rejlő lehetőségeket, illetve egyéb alkalmazásoknál is jól jöhet majd a funkció. Az Automatic Super Resolution névre keresztelt újítás a Windows 11 24H2 Insider Preview Buildjében bukkant fel, igaz, alapvetően el volt rejtve, de a szemfüles tesztelők rábukkantak és be is kapcsolták. Az új szolgáltatásról PhantomOcean3 adott hírt először a korábbi Twitter virtuális hasábjain keresztül.
Az Auto SR néven emlegetett funkció a hírek szerint a Settings->System->Display->Graphics menün belül érhető el és lényegében egy operációs rendszerbe épített felskálázóról van szó, ami a jelek szerint az összes Windows alkalmazással natívan képes együttműködni. Hasonló funkcionalitást persze már mindhárom videokártya-gyártó kínál: az AMD-nél az FSR, az Nvidiánál a DLSS, míg az Intelnél az XeSS formájában érhető el AI alapú felskálázó technológia az egyes alkalmazásokhoz és játékokhoz.
A Windows 11 újítása a jelek szerint nemcsak a windowsos programokhoz lesz jó, hanem ablakban futó játékokhoz, illetve akár a webkamerákból érkező videókhoz is. A noteszgépekbe szánt beépített webkameráknál még mindig nagyon sok a 720p-s felbontású megoldás, amelyek bőven profitálhatnak egy efféle automatikus felskálázó algoritmusból. Ez igazából kifejezetten jó hír, csak úgy, ahogy az is, hogy elméletben akár a régebbi játékokkal is használható lesz a Windows alapú felskálázó technológia, hiszen utóbbiakhoz efféle funkcionalitás manapság még nincs.
Az operációs rendszer szintjén működő felskálázó technológiának a jelek szerint processzorba integrált NPU-ra van szükség, vagyis ezen a téren a később érkező Arrow Lake és Lunar Lake modellek mellett a már megjelent AMD RYZEN 7040-es és 8040-es sorozatú APU-k, a RYZEN 8000G sorozat felsőkategóriás tagjai, illetve az Intel Meteor Lake sorozatának tagjai is bevethetőek lesznek. Ezzel együtt nemcsak a processzorba integrált NPU, hanem a videokártyák grafikus processzorában helyet foglaló Tensor magok is alkalmasak lehetnek a funkció használatára.
Elméletben a médialejátszó is profitálhat a felskálázásból, vagyis nem lesz feltétlenül szükség az egyes gyártók saját technológiáinak alkalmazására, a Windows 11 beépített támogatásával is felskálázhatóak lesznek a kijelző natív felbontásánál alacsonyabb felbontású videók. Az Auto SR egyelőre még csak tesztverzióban érhető el, ennek megfelelően tapasztalhatunk még hibákat a működés során, valamint a funkcionalitás sem teljes értékű.
Az újítás várhatóan a Windows 11 24H2 csomag részeként érkezhet, ami még ebben az évben megjelenhet. Mivel hivatalosan még nem jelentették be az újítást, így nem biztos, hogy az említett frissítőcsomag ténylegesen tartalmazza majd – az sem zárható ki, hogy nem készül el időben, így majd csak később jelenhet meg.