A Sony tényleg eladja a VAIO márkanevet és PC részlegét

A vevő a JIP (Japan Industrial Partners), ami a VAIO márkanév mellett a komplett PC-s részleget is átveszi. Rossz hír, hogy a változások miatt 5000 fő elbocsátására kerülhet sor a következő pénzügyi év végéig.

A Sony tényleg eladja a VAIO márkanevet és PC részlegét

A napokban röppent fel a pletyka, amely szerint a Sony hamarosan megválik PC-s üzletágától. Az első hírek alapján semmi sem volt biztos: találgatások folytak a lehetséges vevővel kapcsolatban, valamint azzal kapcsolatban is, hogy az eladás pontosan mely termékeket érinthet. Most végre tiszta víz került a pohárba, ugyanis a Sony hivatalos sajtóközleményben tárta a nagy nyilvánosság elé mindazt, amit a témakörben feltétlenül tudni érdemes.

A PC üzletág és a VAIO márkanév értékesítésével kapcsolatos publikus részletek

A döntés értelmében a Sony az idei év első felében még bemutat néhány új terméket a PC piacon, ám ezt követően, a 2014-es tavaszi kollekció piacra dobása után befejezi összes PC piaci tevékenységét: leáll a tervezés, a fejlesztés, a gyártás és az értékesítés is. A vállalat a terméktámogatás várható alakulásával kapcsolatban meglehetősen szűkszavúan fogalmazott, csak annyit árult el, hogy a különböző termékek esetében továbbra is jár majd a terméktámogatás. Ebben a témakörben minden bizonnyal később érkezik bővebb tájékoztatás az esetleges változásokkal kapcsolatban.

A Sony PC-s üzletágát, amelybe az asztali számítógépek mellett a noteszgépek és az ultrabookok is beletaroznak, egy befektetési alap, a Japan Industrial Partners veszi meg, természetesen a VAIO márkanévvel együtt. A felek 2014 márciusának végéig állapodhatnak meg az üzlet részleteiről, a tranzakció véglegesítésére azonban majd csak később kerül sor – valamikor 2014. július elseje előtt. Sajnos az egyelőre nem világos, hogy a PC-s üzletágért, illetve a VAIO márkanévért mekkora összeget kap a Sony, de idővel remélhetőleg erre a sokakat érdeklő részletre is fény derülhet.

A JIP a későbbiekben egy külön cégen belül használja majd a VAIO márkanevet, ám ennek a cégnek a nevéről egyelőre még nem született döntés – illetve ha született is, az egyelőre nem publikus. Ez a függetlenül működő új cég a tervezéssel, dizájnnal, fejlesztéssel, gyártással és értékesítéssel kapcsolatos feladatokat egyaránt kézben fogja tartani. Az új vállalat a termékpaletta áttekintése és felülvizsgálata után elsősorban Japán területén belül értékesít majd átlagfelhasználóknak és üzleti felhasználóknak szánt számítógépeket annak érdekében, hogy az eladásokat optimalizálják és skálázzák a működést, majd később górcső alá veszik a nemzetközi terjeszkedés potenciális lehetőségeit is. A tranzakció részeként a Sony PC üzletágában dolgozók közül 250-300 főt átvesz az új vállalat, akik a dizájnnal, fejlesztéssel, tervezéssel, gyártással és értékesítéssel foglalkozó részlegekről érkeznek. Az új vállalat mögött tőkebefektetőként a JIP áll, de eleinte a Sony is eszközöl némi befektetést, így 5%-os részesedést kap az új vállalatban. Ezzel a lépéssel a minél zökkenőmentesebb átállást szeretnék biztosítani a felek.

Hogy a Sony miért adta el az üzletágat és a VAIO márkanevet? Nos, a PC piacon tapasztalható visszaesés, illetve az asztali- és mobil számítógépek iránti kereslet csökkenése miatt. A PC piac helyett a későbbiekben a vállalat az okostelefonok és a táblák dinamikusan növekvő szegmensére koncentrál majd.

Kiszerveződő TV üzletág

A Sony ezzel együtt a TV üzletágát is megreformálja, az ugyanis nem teljesít valami fényesen. A döntés értelmében a TV üzletágat külön vállalatba szervezik ki, amely a Sony leányvállalataként tevékenykedik tovább. A kiszervezett TV részleg elsősorban a felsőkategóriás, illetve 4K-s televíziók fejlesztésére koncentrál majd. A kiszervezett TV részleg értékesítésében egyelőre nem gondolkodik a cég.

A PC üzletág és a VAIO márkanév eladása, illetve TV üzletág kiszervezése miatt némi átstrukturálás várható. A következő pénzügyi év végéig összesen 5000 alkalmazottól válik meg a cég, akik közül 1500-an Japánban dolgoznak. A lépésekkel a vállalat azt reméli, jelentősen sikerül csökkenteni, illetve optimalizálni a működési költségeket.

Negatívba forduló pénzügyi várakozások

A vállalat eddig úgy számolt, a jelenlegi pénzügyi év nyereséges lesz, ám a fentiek miatt a pénzügyi szakemberek módosították az előrejelzést. A jelenlegi forgatókönyv szerint 1,1 milliárd dollárnyi veszteséggel kell számolni az idei év márciusában végződő pénzügyi év alkalmával. A jelenlegi pénzügyi év harmadik negyedévében, amely nemrégiben zárult, a vállalat 23 milliárd dolláros teljes árbevételt könyvelhetett el. A működésből származó bevétel 860 millió dollár volt, a profit pedig 257 millió dollárra rúgott.

A különböző divíziók eredményei

A Sony közlése szerint a játék részleg éves szinten 64,6%-os növekedést produkált, ami a Playstation 4 erős forgalmának, illetve a japán jen gyengülésének köszönhető. A mobil termékeket és kommunikációs eszközöket tömörítő részleg, amelybe eddig a PC üzletág is beletartozott, éves szinten 44,8%-os növekedést ért el, már ami a teljes árbevételt illeti. Ez a növekedés az okostelefon-forgalom jelentős emelkedésének köszönhető. Az otthoni szórakoztató elektronikai eszközöket és audió eszközöket tömörítő részleg 24,8%-os teljes árbevétel növekedést produkált, ami a növekvő LCD TV eladásoknak köszönhető.

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward