A DisplayPort 2.1-es szabvány köré épülő videó bemenettel ellátott gamer monitorokól egyelőre még nem lehet Dunát rekeszteni, de kétségkívül javul a helyzet, ami mindenképpen jó hír. A DisplayPort 2.1-es szabvány jóvoltából a magas felbontással és magas képfrissítési rátával büszkélkedő gamer monitorokat akár már Display Stream Compression, azaz DSC tömörítés nélkül is ki lehet szolgálni megfelelő sávszélességgel, vagyis például a 3840 x 2160 pixeles felbontással és 240 Hz-es képfrissítési rátával rendelkező OLED monitorokhoz kifejezetten jól passzol ez a lehetőség. Az elmúlt hónapok folyamán már több olyan monitor is bemutatkozott, amelyek DisplayPort 2.1-es támogatással rendelkeznek, ezek közül egyik-másik kereskedelmi forgalomban is felbukkant azóta, ám a DisplayPort 2.1-es támogatás kivitelezése többféle módon is történhet, már ami a sávszélességet illeti, így egyelőre nagy a szórás az egyes modellek között.
Az eddig bejelentett példányok közül csak egyetlen monitor, a nemrégiben bejelentett AORUS F032U2P támogatja a DisplayPort 2.1-es szabvány maximális sebességét, az UHBR20-as módot, ami 80 Gbps-os elméleti maximális adatátviteli sávszélességet kínál, ez a valóságban 77,37 Gbps, ha a kódolási veszteségeket (overhead) leszámítjuk. Ez a sávszélesség már elég az UHD felbontás és a 240 Hz-es képfrissítési ráta tömörítés nélküli kiszolgálására, az ugyanis 68,56 Gbps-os sávszélesség-igénnyel rendelkezik.
Hírünk főszereplője, a CES 2024 idején bemutatott HP Omen Transcend 32 OLED ehhez képest eléggé vérszegény lesz, hiszen a DispalyPort 2.1-es szabvány legalsó lépcsőjére váltott bérletet a maga UHBR10-es támogatásával, ami mindössze 40 Gbps-os elméleti maximális adatátviteli sávszélességet nyújt, de ez a valóságban „csak” 38,69 Gbps, ha a ténylegesen kihasználható sávszélességet nézzük. Ez igazából magasabb, mint a DisplayPort 1.4-es bortok által kínált 32,4 Gbps-os elméleti maximális és 25,92 Gbps-os valós adatátviteli sávszélesség, de nagyon messze van a DisplayPort 2.1-es szabvány maximális képességeitől. Igazából még a HDMI 2.1 szabvány köré épülő port is jobb ezen a téren, hiszen 48 Gbps-os elméleti maximális tempóra képes, ami 41,92 Gbps-os adatátviteli sávszélesség elérésére elegendő a valóságban.
A fentiek alapján a HP Omen Transcend 32 OLED csak és kizárólag DSC mellett aknázhatja ki a 3840 x 2160 pixeles natív felbontásban és a 240 Hz-es képfrissítési rátában rejlő lehetőségeket, hiszen DisplayPort 2.1-es videó bemenete „lassabb”, mint a HDMI 2.1-es port.
Más kérdés, hogy a DisplayPort 2.1-es szabvány leggyorsabb lépcsőjét, vagyis az UHBR20 módot egyelőre nem sok mindennel lehet kiaknázni. Az AMD háza táján a Radeon RX 7000-es sorozatú videokártyák maximum UHBR13,5-ös módot támogatnak, az ugyancsak RDNA 3 alapú Radeon Pro sorozat tagjai azonban már UHBR20-as módban is használhatóak. Az Nvidia háza táján a GeForce RTX sorozatban egyelőre nincs DisplayPort 2.1-es támogatás, míg az Intel Arc családjának tagjai csak DisplayPort 2.0 támogatással bírnak, vagyis csak UHBR10-es móddal rendelkeznek, ahogy a HP érkező Omen Transcend 32 OLED gamer monitorja is.